Zoals in mijn project-topic te lezen is, gaat er in juli een IMPCO-installatie geplaatst worden in mijn 280E. Ondanks ik me voorgenomen had om mijn LPG-tank gewoon in de koffer te laten plaatsen, blijft het idee mij achtervolgen om er wat speciaals mee te doen. Ik kan mezelf gewoonweg niet bedwingen! Dus vandaag maar aan het meten, passen en tellen geslagen.
Koffer gestript van alle afwerking en tapijten. Je ziet hier de benzinetank mooi zitten
- SAM_1331.JPG (317.86 KiB)
- SAM_1334.JPG (313.19 KiB)
Zo heb ik wat zitten meten en rekenen .. wat kan ik waar kwijt?
- SAM_1332.JPG (314.46 KiB)
Stel: ik verwijder de benzinetank en laat daar de LPG-tank plaatsen. Een 80L-exemplaar past op die plek zowieso, dat heb ik bij Jos230CE gezien. Maar ik wil absoluut 100L LPG hebben. Die 100L-tank is 93cm lang en 40cm in diameter. Volgens de inbouwer komt daar 2 à 3cm bij in de hoogte voor de bevestigingskader + beugels.
De breedte is geen probleem, er is 98cm voor handen tussen de achterschermen en de uitstekende bevestigingsplaten van de benzinetank zijn snel verwijderd. De hoogte wordt echter krap. Er is om en bij de 44cm ruimte, maar de plekken waar de speakers zitten (zie foto) komen wat lager
- SAM_1351.JPG (313.36 KiB)
Nu heb ik gemeten en volgens mij heb ik netjes 93cm tussen deze 2 laagste punten (waar dus de speakers zitten) Het is krap, maar die 100L-tank zou moeten passen. Ik moet dan wel het bakje van de EHBO-ruimte, en vacuumreservoir verwijderen.
Dan het volgende euvel: een benzinetank voorzien. Ik ga ze zelf in mekaar lassen, dus de vorm is geen enkel probleem, en er moet voldoende benzine in kunnen. Met 30L neem ik geen genoegen. De vraag is, waar plaats ik ze? Na wat meet en telwerk kom ik uit op 2 mogelijkheden:
Ik maak een tankje in de rechterwang van de koffer (zie foto) en sluit deze aan op de originele vulstop. Dan heb ik ongeveer 30 à 35L.
- SAM_1335.JPG (312.22 KiB)
Ik kan wel nog zo'n tankje maken in de linkerwang van de koffer, en deze 2 aan de onderzijde met mekaar verbinden (communicerende vaten) met een leiding van ruime diameter via het reservewielcompartiment, en van op deze verbinding een leiding naar de benzinepomp maken. Dan heb ik 50 à 60L benzine mee. Nadeel zal zijn dat het vullen wat trager zal gaan hierdoor.
Een andere oplossing is een benzinetank bouwen in het reservewilecompartiment.
- SAM_1337.JPG (311.17 KiB)
Dan kom ik makkelijk aan 60L, en het vullen gaat even snel als ervoor. Nadeel hier is geen ruimte voor het reservewiel. Dit kan eventueel opgelost worden met een thuiskomertje, geplaatst in de rechterwang van de koffer.
Waar die benzinetank ook komt, met een LPG-tank van 100L ziet de kofferruimte er dan zo uit:
- SAM_1352.JPG (310.27 KiB)
Ruimte zat, en de tank zit dan mooi tussen de achterwielen waardoor de Benz minder gaat doorhangen en stabieler zal rijden dan met zo'n tank in de koffer.
Ik ga het nog eens goed overdenken, er is nog tijd zat. En natuurlijk zijn al jullie visies en ideeën van harte welkom!!