En in duitsland: zeer beperkt effect umweltzones. Ongelooflijk.
http://www.stern.de/politik/deutschland ... 82688.htmlhttp://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 68494.htmlkijk ook eens naar die verdeling:
Auto's zijn in duitsland totaal voor 16% verantwoordelijk van de uitstoot.
Echter slechts: 9% uit uitlaatgassen, 7% uit abwirbelung und abrieb.
Da's dus fijnstof uit slijtage van vnl remmen, koppeling en banden.
Niemand die daar ooit bij stilstaat!
Ik denk dat onze wagens daar goed scoren, vooral met michelins die 80.000 km meegaan,
remblokken die soms ca 50.000 km meegaan en een koppeling die vaak na ca 2 ton nog heel is.
Alles valt of staat ook met gedrag: Hoe vaak wordt je niet ingehaald door een prius met 140km/hr,
alleen rijdend op zijn 1.4 liter benzinemotortje.
Wie is dan duurzamer bezig?
Iedereen vergeet ook voor het gemak dat de grove roetdeeltjes bij oude diesels minder schadelijk zijn dan de uiterst fijn verdeelde pm10 fijnstof van veel recentere motoren. Gezond is het niet wat er uit een 240D komt, maar het komt lang zo diep niet in je long als veel fijner, kleiner stof.
Zuinig zijn op je auto en duurzaamheid is ook milieuvriendelijk. Laag verbruik ook.
Ik preek trouwens niet voor eigen kerk: Ik rij geen diesel noch oldtimer als 1e auto, maar ik vind de stemmingmakerij ontzettend storend.
Nee laten we dan aub nog meer italiaans huisafval hierheen halen om hier te verbranden.
Dat zuivert de lucht zeker.
Volgens mij heeft belgie helemaal geen umweltzones dus ' buurlanden' is inderdaad onzin.
bij mijn weten is alleen duitsland ermee begonnen.
In het radio interview suggereert hij ook dat de desbetreffende wagens voor een appel en een ei te koop zijn
in duitsland en frankrijk, door de milieueisen daar. Ook dat neem ik met een bergje zout.
Het heeft allemaal het niveau van een borrelgesprek bij een bedrijfsfeest waar iedereen heult
over die smerige oude auto's, en hoe lekker snel hun seat leon optrekt met zoveel peekaas.