[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Levensduur van voor- en achterveren : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 17:31

Levensduur van voor- en achterveren

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Levensduur van voor- en achterveren

Berichtdoor afrite_a4 » 03 maart 2012, 02:51

Hallo benzers,

Ik ben benieuwd naar de levensduur van de voor- en achterveren van een sedan. Wanneer moet je die vervangen? De meeste verhalen gaan over vervanging van achterveren na installatie van een LPG tank of ivm het trekken van een aanhangwagen en/of caravan, maar over de levensduur en comfort van de veren is er nauwelijks geschreven. Hoe moet je controleren of de veren nog goed zijn? Zijn ze na 30 jaar aan vervanging toe of gaan ze langer mee? Het is algemeen bekend dat de achterkant van een W123 sneller zakt als je wat spullen in de kofferbak vervoert of als een of meerder personen op de achterbank zitten!

Ik heb geen aanhangwagen of caravan maar soms rijden meerdere mensen met me mee en dan merk ik dat de achterkant van de auto lager is dan normaal! De schokdempers (achter) zijn nieuw.
Ik dacht aan nieuwe verzwaarde of politie veren maar begreep van de verkoper dat de achterkant van de auto daardoor hoger wordt dan normaal en dat vind ik niet mooi en zonde. Je bent ook wat comfort kwijt (stugge auto). Wie heeft hier ervaring mee (geen LPG gebruiker)

Er is ook de mogelijkheid om de standaard veren nieuw te kopen maar dat laat ik afhangen van de vraag over de levensduur van veren. Met andere woorden, ik weet niet of mijn autoveren aan vervanging toe zijn?!?!?

Alle ervaringen en adviezen zijn welkom.

Groeten

Harry
afrite_a4
Senior Boarder
Senior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: Levensduur van voor- en achterveren

Berichtdoor Jelle » 03 maart 2012, 08:56

hoi harry

je beandwoordt je vraag zelf al een beetje door dat je vind dat de auto lager is dan normaal
als je mensen achterin hebt.
de meeste 123 modellen zijn tussen de 25 en 35 jaar met 2 ton + km schat ik .
dus de veren zullen zeker niet nieuw meer zijn .
ikzelf kon het goed merken de nieuwe veren (heb een 240TD)
persoonlijk vind ik de stugge veren niet prettig in de woonwijk,
maar volgeladen met 120 op de snelweg zijn ze een must.
maar het is zo persoonlijk kun je ermee leven of niet en heb je vaak een volle auto.
en is het dan de kosten waard voor je.

mvg jelle
mvg jelle
Jelle
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1969

Re: Levensduur van voor- en achterveren

Berichtdoor afrite_a4 » 06 maart 2012, 02:22

stug is niet zo erg, maar een lelijke hoge achterkant maakt de auto minder aantrekkelijk. Misschien valt dat mee bij een td maar hoe zet dat bij een sedan?
afrite_a4
Senior Boarder
Senior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1980

Keer terug naar Techniek