Ter overweging:
Ontluchten via bovenstaande methode werkt prima. Er is echter een overweging. Voor sommige flauwekul, voor andere (inclusief mijzelf) wel degelijk relevant.
Als je het rempedaal gebruikt om te ontluchten, trap je de rem viel dieper in dan normaal. Het punjertje in de hoofdcilinder maakt derhalve een veel grotere slag dan normaal. Dat kan een probleem opleveren bij oude hoofdcilinders. De plunjer met afdichtingen slijt heel licht in over de jaren. Significanter is dat er ook over de jaren wat residue afzetting zal zijn ter plaatse van de maximale slag van de plunjer.
Als je gaat ontluchten door op de rem te trappen, gaat de plunjer met seals door de residue heen. Meerdere malen. Gevolg kan zijn defecte hoofdcilinder. Sommige typen hoofdcilinder zijn er gevoeliger voor dan anderen. Regelmatig remvloeistof vervangen helpt een beetje, maar bij een oude wagen weet je het gewoon niet.
Bij mijn andere club, Alfa Romeo Spider, dit fenomeen meerdere keren meegemaakt
Dus ik kies er altijd voor om de boel onder druk te zetten. Ik begruik al sinds jaren een Easybleed.
zie
http://www.minigarage.nl/shop/product_i ... 6905c109ecMaar een paar tientjes en je hebt er jarenlang plezier van! En je kunt het ontluchten in je eentje doen!
Succes ermee
Jeroen