[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
iPod / iPhone op pinnen CD-wisselaar in Sound 30 : Interieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 23:29

iPod / iPhone op pinnen CD-wisselaar in Sound 30

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

iPod / iPhone op pinnen CD-wisselaar in Sound 30

Berichtdoor Peterhhmm » 08 maart 2012, 18:34

Hier een puzzel voor de echte (geluids)technici...
Ik heb ooit een Mercedes Sound 30 radio/cd speler gekocht. Prima eenvoudige CD-speler waar (naar t schijnt) ook een CD-wisselaar aan kon worden gekoppeld. Volgens mij een model uit een vrachtwagen of Van.
Inmiddels in 't bezit van iPhone, en die wil ik nu graag aan de radio koppelen als MP3 speler voor de muziek dus! Achterin de speler zit zo'n ISO-connector, die bestaat uit een A, B, en C gedeelte. A en B zijn voor speakers en radio, evt. telefoon, evt. koppeling volume aan snelheid enz.
De enige mogelijkheid die ik zie is het (bovenste) C blok, dat volgens mij bedoeld is voor de CD-wisselaar.
Nergens op internet is echter complete info te vinden van de bezetting van de 10 pinnen in dat C-blok voor de Sound 30. Het enige dat ik heb kunnen vinden is bijgevoegd plaatje - zie bijlage, maar dat is niet van een Sound 30, al ziet de achterkant van de Sound 30 er exact zo uit (in elk geval qua pinnen).

Nu is de vraag natuurlijk:
weet iemand of de terminologie bij de 10 bovenste pinnen op dit plaatje ook klopt voor wat betreft de Sound 30? En zou 'AUD' ook AUDIO in betekenen?
Of: weet iemand op een andere manier de exacte specs van dit C-blok bij een Sound 30?

Ik heb dit snode plan: ik koop een snoertje met aan de ene kant een mini-jack plug, en aan de andere kant twee line-out stekkertjes. Die snij ik eraf, ik voeg de (omhullende) aarde van beide samen en zet daar een steker op, en op de links / rechts kern van beide snoertjes zet ik ook 2 stekertjes. Die drie steek ik dan op linksboven pin, linksonder pin (dat zal L en R zijn) en op de AUD GND tweede van links bovenste rij).
Dat moet toch werken als deze info overeenkomt met die van een Sound 30?
Wie kan hier wat over zeggen?
Bijlagen
mercedes-be1490.jpeg
mercedes-be1490.jpeg (10.7 KiB)
Peterhhmm
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1970
Automaat: Ja
LPG: Ja

Re: iPod / iPhone op pinnen CD-wisselaar in Sound 30

Berichtdoor Jurriaan Balhuizen » 08 maart 2012, 21:54

grappig, ik heb vandaag net deze binnen gekregen van Ebay

http://www.ebay.nl/itm/260669271777?ssP ... 1423.l2649

"Sound 30" is Becker, toch? Ik heb een oudere Becker, dacht ik,maar volgens mij zijn die stekkers 't zelfde.
Jurriaan Balhuizen
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
LPG: Nee

Berichtdoor Peterhhmm » 08 maart 2012, 22:06

Ja die ken ik, maar deze (hoewel misschien handiger voor mijn plan (want aarde is hier al losse draad) is de blauwe stekker hiervan toch anders: 9-pins zig zag in tijtjes van 3. Dit is idd veel meer voorkomende plug voor o.a. Blaupunkt.
Wat ik nodig heb is 10pins of minder maar van die 10 heb ik er dan slechts 3 te benutten.
Peterhhmm
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Jurriaan Balhuizen » 08 maart 2012, 23:50

ah die negen/tien pinnen had ik even gemist! ik hoop dat ik goed gekeken heb....

jouw eerdere plan moet overigens gewoon werken.

groet, Jurriaan
Jurriaan Balhuizen
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
LPG: Nee

Berichtdoor Peterhhmm » 13 maart 2012, 11:32

Inmiddels ontdekt dat de Sound 30 door Becker onder eigen merknaam de BE4613 heet. Daarvan een compleet 'schaltplann' gevonden en die bevestigd de 'belegung' van het plaatje. Dus uitgeporbeerd met stekertjes op Linksboven, Linksonder en daarnaast op de AUD GND (aarde). Geen resultaat. En dat is logisch realiseer ik me nu.
Op de autoradio zelf zit geen knop waarmee je hem naar een 'aux' ingang kunt verwijzen. Enkel een bandbreedte keuze knop die als vijfde stand 'CD' heeft > en die verwijst naar de interne CD van de radio zelf. Dussss... je hebt natuurlijk een complete stekker nodig die via de andere polen de autoradio verteld dat hij naar hem moet luisteren.
Maar dan zullen die polen ook gevoed moeten worden met signalen die voldoen aan de pulsen / interne programmatuur van de autoradio > dat correspondeert natuurlijk nooit met de iPod.

Ik vermoed dat er niet veel op zit dan nog bij Mercedes te vragen of er een oplossing is die niet in de tientallen euri gaat lopen. Ik kan nog beter mijn originele Becker er terug inzetten, met DIN plug is het een fluitje van een cent.
Peterhhmm
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Leon » 13 maart 2012, 11:53

meestal is het een kwestie van 2 polen bruggen, zodat de radio "weet" dat er een extern apparaat op aangesloten zit.
Welke staat wellicht in je schaltplan.
Leon

Keer terug naar Interieur