Goed, de stangen zijn overgezet. Heb je gecontroleerd of de stang naar de automaatbak meebeweegt? Moet je onder het luchtfilterhuis zien bewegen als je met de hand het gasstangenstelsel beweegt. Op onderstaande foto zie je hoe bij een uitgebouwde motor de stang loopt:
Ik heb er wat rode stippen op gezet. De stang trekt aan de hevel op de automaatbak, hoe dieper je het gaspedaal intrapt, hoe meer er aan de hevel getrokken wordt. In principe moet het zo zijn dat als je volgas geeft, dat de hevel op de automaatbak ook in volgasstand moet staan. Als dat niet zo is, krijg je slippen e.d. De stang is af te stellen, aan het eind zit er een schroefdraad.
Is het peil van de automaatbakolie in orde? is het filter en de olie recentelijk vernieuwd? Weet je hoe je het oliepeil checkt van de automaatbak (minimaal 50 km rijden, peilen met draaiende motor, bak in P, parkeerrem ingetrapt, 1 tot 2 minuten stationair draaien, auto moet recht staan, dan peilen, peilstok afnemen met een niet pluizende doek)?
Als dat in orde is, de afstelling van de gasstangen controleren aan de hand van de WIS. De afstelling van de stang is van groot belang, omdat daarmee alles van de automaatbak wordt aangestuurd. Staat beschreven in werkje 30-300, sectie C. Mocht je niet over de WIS beschikken, dan kan je het relevante hoofdstuk hier opzoeken:
http://Mercedes.thatchermathias.com/Ind ... trlSys.htmSectie C staat onder 30-300.1
Het enige probleem is, dat zie ik nu pas, dat ze een 300D-motor met MRSF-dieselpomp hebben ingebouwd, de oorspronkelijke motor had een MW-pomp. Het gasstangenstelsel is dan wat anders, dat kan het probleem veroorzaken.
De kickdown is electronisch, gewoon een schakelaar onder het gaspedaal die een electromagnetische schakelaar bedient op de bak. Als die niet werkt, dan ligt er meestal tapijt onder het gaspedaal. Anders is het een electrisch probleem.
Wat is de temperatuur nu? 100º C toen je op de snelweg reed? of reed je toen 100 km/h? Op welke stand staat het wijzertje? De motor kookt overigens pas bij 120ºC+.
En hebben ze koelonderdelen vernieuwd voordat ze de motor inbouwden?