door Stoepie2002 » 30 apr 2012, 09:42
Niet alleen de temperatuurwisselingen zijn vervelend, maar die oude printplaten zijn van pertinax. Pertinax is hygroscopisch, en daarmee is het belang van een goede afdichting tegen vocht erg groot. Vocht in de print, en dan vrieskou erover geeft een pak extra mechanische stress. Sja, en die afdichtingen zijn na tig jaar ook niet even goed meer....
Modernere printplaten zijn van glasvezel-epoxy waar deze problemen niet mee spelen. Bovendien, en da's dan weer een nadeel, zijn veel elektronica modules in auto's tegenwoordig volledig gesealed danwel ingegoten waardoor reparatie op component niveau niet meer mogelijk is. De recentere circuits zijn dermate complex, veelal met geprogrammeerde IC's, dat dit toch al geen optie zou zijn.
Bijvoorbeeld de module van de klapspiegel aansturing van mijn Mondeo is al complexer dan de tach-amp en cruise control box van de Mercedes 300DT bij elkaar....
Ik keur die oudere techniek niet af hoor, in tegendeel zelfs, ik zie de Mondeo geen 30 jaar halen.....
W110 Ponton OM621 uit 1963 in de boot.....