[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Motor start plotseling heel moeizaam. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 18:09

Motor start plotseling heel moeizaam.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Motor start plotseling heel moeizaam.

Berichtdoor 280E1983 » 23 maart 2012, 17:42

Heren, dames,

Van de een op de andere dag heeft m'n 280E uit 1983 moeite met aanslaan. Ik heb een filmpje bijgevoegd waarbij het vooral om het geluid gaat, zodat jullie kunnen horen wat ik bedoel. Waar normaal gesproken de motor zeer snel aansloeg duurt het nu meerdere seconden. De startmotor draait een paar seconden, dan begint de motor te reageren, maar zeer onregelmatig om vervolgens gewoon aan te slaan en regelmatig te lopen.

Het filmpje heb ik gemaakt toen de auto 15 minuten stil heeft gestaan, de koelvloeistoftemperatuur was hier boven de 80 graden. Hetzelfde euvel doet zich voor na een nacht of een hele dag stilstand.

Kleppen onlangs gesteld, leeftijd bougiekabels onbekend (minstens 2 jaar), bougies 2 jaar oud (20.000km), verdelerkap en rotor nieuw.
Bij het draaien van de sleutel hoor ik duidelijk de benzinepomp aanslaan.

Wat zou het kunnen zijn?
Groeten, Léon

Filmpje (speel met hoger volume af zodat het onregelmatige aanslaan goed te horen is):
280E1983
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1971
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: Motor start plotseling heel moeizaam.

Berichtdoor The White Rider » 23 maart 2012, 21:12

Dat kan vanalles zijn: koudstartventiel, warmloopregelaar, .. misschien een vacuumslang losgekomen?
The White Rider

Berichtdoor ToonCoupe » 23 maart 2012, 21:37

Hallo Léon,

Zo te horen (en te lezen nav wat je schrijft over je ontstekingsssteem), zit het daar vermoedelijk niet in.
Omdat het filmpje is opgenomen bij een koelwater temperatuur van 80 grC en maar een kwartiertje stilstaan, denk ik dat de oorzaak ook niet in de warmloopregelaar of het koudstartventiel zit.
Een losse vacuumaansluiting of zoiets lijkt mij het meest waarschijnlijk. Voor de test kun je wellicht even aansluitingen tijdelijk afdoppen?

succes, als je het gevonden hebt hoor ik het graag hier!
groeten
ToonCoupé.
ToonCoupe

Berichtdoor Trouwkoets » 23 maart 2012, 21:54

Het geluid herken ik wel van mijn M102. Typisch een K-jetronic kwaaltje is slecht starten bij net niet helemaal warme motor. Maar die van jou doet het ook bij koude motor.
Gaat het starten makkelijker als je 2/3 gas geeft tijdens het starten?

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor 280E1983 » 24 maart 2012, 20:24

Bedankt dat jullie meedenken. Toon, het afsluiten van het vacuüm voor oa de deurvergrendeling had geen effect op het aanslaan. Daarnaast zitten alle andere slangetjes goed vast en de rubbertjes zagen er ook goed luchtdicht uit.

Caspar, als ik tijdens het starten het gaspedaal indruk geeft dat geen verschil in de tijd die de motor nodig heeft om aan te slaan.

Wat zou ik nu het beste kunnen doen? Ik heb overduidelijk niet genoeg kennis van het systeem om de diagnose zelf te kunnen stellen dus hier moet ik iemand naar laten kijken. Ik weet echter wel zeker dat een doorsnee garagebedrijf de oorzaak niet zomaar aan kan wijzen. Ik weet dat er een diagnosemogelijkheid bestaat via de stekker/aansluiting op het linkerspatbord, voor mij is een ritje naar de dichtstbijzijnde MB-dealer echter een eindje rijden (texel naar alkmaar).

Als jullie meer info nodig hebben, vraag het me aub want ik ben bang dat de motor op een bepaald moment helemaal niet meer aanslaat!
280E1983
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor MajikSimon » 24 maart 2012, 21:31

vocht onder verdelerkap....al gecheckt?
inspuiten met wd40 kan helpen...
Of een soort koude start verrijking die niet werkt, klinkt als een heel arm mengsel of slechte onsteking.

succes...
MajikSimon

Berichtdoor 280E1983 » 25 maart 2012, 19:57

Sinds gisteravond heb ik het probleem niet meer! Nu is het weer zoals het altijd was; de startmotor slingert de motor direct aan. Allemaal leuk en aardig natuurlijk maar naast mij zijn er vast nog wel meer mensen benieuwd hoe dit kan. Er zijn 2 dingen (naast puur toeval en dan weet ik het dus niet) die het probleem opgelost kunnen hebben: Ik heb de LMM schoongemaakt omdat de schijf een klein beetje bleef hangen in de 0-positie. Het andere is dat ik gisteren 98-octaan getankt heb ipv 95 wat ik al duizenden kilometers doe.

De tweede reden lijkt me vergezocht omdat ik voorheen nooit problemen heb gehad met 95-octaan. Maarja, de luchtwegerschijf had nou ook weer niet zoveel vuil erop dat het een probleem leek te zijn...

Majiksimon: Onder de verdelerkap is het helemaal schoon en droog.

Als ik weer problemen krijg zal ik er hier wel weer over gaan zeuren, ik hoop voor jullie en voor mezelf dat dat dus niet gaat gebeuren ;)

Léon
280E1983
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor 280E1983 » 26 maart 2012, 08:53

Als er toch iemand is die denkt te weten waar het aan gelegen zou kunnen hebben, laat maar horen :)
280E1983
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor ToonCoupe » 26 maart 2012, 21:03

Zou best kunnen dat het toch die LMM is geweest; bij starten trekt de motor heel weinig lucht naar binnen, en als op dat beetje lucht de LMM niet reageert omdat hij vuil is of een beetje zwaar gaat in het allereerste stukje, krijgt de motor niet voldoende benzine.

Dat de benzine het geweest is lijkt me zeeeer onwaarschijnlijk.

groeten
ToonCoupé.
ToonCoupe

Keer terug naar Techniek