[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
carburateur m115 blok solex 36-40 pdsi : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 16:02

carburateur m115 blok solex 36-40 pdsi

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

carburateur m115 blok solex 36-40 pdsi

Berichtdoor Taxidriver » 23 maart 2012, 21:48

Techneuten, ik heb een niet-w123-probleem, waarschijnlijk althans. Ik heb nu naast mijn 230E ook een hymer camper met een M115 blok (2.3 benzine) erin. Dit blok werd ook in de W123 gebouwd alleen met een Stromberg-carburateur, volgens mij. In mijn camper is een Solex-carburateur, 36-40 PDSI, gemonteerd (in- en uitlaat aan 1 zijde met daarop de carburateur). De basis is een MB 310.
Probleem: de chokebediening is losgetrild ofzo. Ik vond de onderdelen liggend op het warmteschermpje onder de carburateur. Nu ontbreekt het asje van de chokebediening en een verbindinkje tussen chokebediening en choke-hevel.
Ik ben bij Wensink geweest en goed geholpen maar ze kunnen het niet meer leveren. Het hele internet afgestruind, niet eens een plaatje te vinden. :S
Wie o wie kan me aan dat asje helpen of desnoods een andere carburateur? Een verwijzing naar iemand die je kent die etc. zou ook al fijn zijn. En een plaatje hoe het zou moeten zitten.
In het uiterste geval kan ik wel een asje maken en er een schroefdraadje in boren of zo.
Extra vraag: wie weet waar het schroefje op de derde foto voor is, dat lag nl. ook los. Wel bijzonder: alles heeft een paar honderd km los gelegen op dat randje.
Nu zijn jullie aan de beurt. Bij voorbaat dank voor het meedenken. :D
Bijlagen
DSCF0187a.jpg
Het schroefje, meng? stationair? CO?
DSCF0187a.jpg (40.37 KiB)
DSCF0185a.jpg
Hier hangt de bediening los aan de carburateur. Het bovenste cirkeltje daar hoort een beugeltje te zitten tussen beide stangetjes, het onderste cirkeltje daar hoort het asje (met schroefje??) te zitten.
DSCF0185a.jpg (37.09 KiB)
DSCF0186a.JPG
Hier zie je het los van elkaar.
DSCF0186a.JPG (38.26 KiB)
Taxidriver

Re: carburateur m115 blok solex 36-40 pdsi

Berichtdoor Leon » 24 maart 2012, 01:39

Die solexen zitten vaak op bmw's, daar heb ik even op gezocht:
http://bmw02.blogspot.com/2008/12/solex-36-40-pdsi.html
Leon

Berichtdoor Coupe280 » 24 maart 2012, 17:21

hallo taxidriver.
google eens op( ruddies berlin)en er gaat een wereld aan carburateurs voor je open.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Taxidriver » 24 maart 2012, 22:28

@Leon: Dat is net een andere, met een automatische choke denk ik. Toch bedankt.
@coupe280: Daar ga ik eens heen mailen. Hoewel ik zie dat het asje bij het deksel hoort en dat is niet meer leverbaar, maar je weet nooit. Ook bedankt.

Ik vernam van een ander forumlid dat er in Sleeuwijk een oudere monteur bij een bedrijf werkt die er misschien raad mee weet.

Ik hou me nog steeds aanbevolen voor duidelijke plaatjes/foto's van de juiste montage van het beugeltje en het veertje daarop.
Taxidriver

Berichtdoor Coupe280 » 24 maart 2012, 22:45

hoi taxi.
heb je ook in het zoekveld jou type carb ingevuld?
want jou type staat er volgens mij wel tussen met behoorlijk duidelijke tekeningen daar kun je toch zien hoe het hoort te zitten?
ik weet niet hoe ik een link moet plaatsen anders zou ik dat wel doen.
maar ik kan op die site duidelijke overzicht tekeningen zien van allerlei types carbs en ook dat type van u .
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja

Berichtdoor Taxidriver » 25 maart 2012, 00:01

Bedankt Tonnie, ik zag die tekening ( http://www.ruddies-berlin.de/40pdsidb.htm , bild 3). Ik denk dat het asje met zo'n groefje en klemringetje zat. Bij 45A staat "Buchse für Kurvenscheibe / die Achse ist aber Bestandteil vom Vergaserdeckel !!" en die deksel staat niet in de lijst. Ik ga die lui eens een mail sturen.
Als het niet lukt dan ga ik zelf iets fabrieken met een overmaats koper staafje, schroefdraadje tappen en schroefje erin.....
Taxidriver

Berichtdoor Taxidriver » 26 maart 2012, 21:06

Alle informatie ten spijt had ik weinig hoop op korte termijn onderdelen te kunnen verkrijgen. Daarom ben ik vandaag aan de slag gegaan met een stalen staafje waarin ik twee gaten haaks t.o.v. elkaar boorde, om de chokebediening aan de hevel te verbinden. En met een messing staafje heb ik een asje gemaakt (in de boormachine bij gebrek aan draaibank) en met een perspassing in het carburateurdeksel geklopt. In de kop van het asje een klein schroefdraadje getapt en zo het heveltje aan het huis bevestigt. Het ziet er wat klodderig uit met dat kopervet maar het werkt als een tierelier. De chokeklep reageert er goed op. En passant het luchtfilterhuis opgeknapt en nog een lekke benzineleiding (ook wel handig) ontdekt en gedicht. Al met al nog geen twee tientjes en een hoop lol bij mooi weer.
1e foto is de chokeklep dicht (choke-knop uitgetrokken), 2e foto open.
Enige waar ik niet achter ben is wat het veertje (geel omlijnd) zou moeten doen. Het zou kunnen helpen de hevel terugduwen maar dan moet het ergens achter haken.
Bijlagen
DSCF0189.JPG
DSCF0189.JPG (73.63 KiB)
DSCF0188.JPG
DSCF0188.JPG (73.32 KiB)
Taxidriver

Berichtdoor pvandertoorn » 20 sep 2014, 12:17

Peter heeft een PB gehad.

Lex
Laatst bijgewerkt door Anonymous op 20 sep 2014, 17:00, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Verzocht zichzelf even voor te stellen
pvandertoorn
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Keer terug naar Techniek