[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
dieselmotor op benzine versnellingsbak? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 18:54

dieselmotor op benzine versnellingsbak?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

dieselmotor op benzine versnellingsbak?

Berichtdoor Peter300D » 09 apr 2012, 21:49

Hoi allemaal,

ik heb een Mercedes 300D waarvan de bodem meer werk nodig heeft dan ik tijd voor heb.

Ik wil dus nu mijn auto als project / donor verkopen of de goede delen gebruiken voor een andere auto.

Ik zie bijvoorbeeld soms wel eens W123 auto's te koop waarvan de motor niet goed werkt. Ik speel met het idee zo een auto te kopen en daar mijn goed werkende dieselmotor in te bouwen.

ik vroeg mij nu af of een dieselmotor ook past op een benzineversnellingsbak / automaat. Of moet bij een ombouw de hele aandrijflijn vervangen worden.

Weet iemand hoe dit zit? Of is er soms al een topic hierover? Ik kon het net niet vinden.

groet,
Peter
Peter300D
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: dieselmotor op benzine versnellingsbak?

Berichtdoor MB280E » 09 apr 2012, 22:20

Het hangt er vanaf van wat je vertrekt.
Bij sommige modellen zijn de differentieel en bak hetzelfde.

Gegroet Jan
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Govert » 10 apr 2012, 22:48

Automaatbakken zijn specifiek voor de motor. Een dieselmotor kan dus niet worden aangesloten worden op een benzine-automaatbak. Dat wil zeggen, het past wel en je auto rijdt waarschijnlijk wel, maar je kan te maken krijgen met allerlei vreemde verschijnselen die moeilijk te voorspellen zijn. Verder moet je rekening houden met dat de aansturing van de automaatbakken per type/jaartal verschillend is, bijvoorbeeld: een automaatbak van 1978-300D heeft een stang, een automaatbak van een 1980-300D alleen vacuĆ¼m.

Handbakken zijn weer makkelijker, maar een 300D heeft het liefst een vroege ZF-handbak, niet de Getrag-bakken van later.

Differentieel is ook nog verschillend. Als je niet teveel zwaar werk moet verrichten met de 300D zijn lange overbrengingen beter. Origineel is het 3,46, de meeste benzine-auto's hebben een kortere overbrenging.

Electronica is ook nog verschillend (gloeien e.d.)

Maar als je een donorauto hebt (de slechte 300D), is het al weer veel makkelijker.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Wietse » 13 apr 2012, 08:08

Ik sluit mezelf helemaal aan bij Govert, van benzine naar diesel kan wel maar er komt veel bij kijken.
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Keer terug naar Techniek