[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Lekkage carterpan en uitlaat : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 19:43

Lekkage carterpan en uitlaat

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Lekkage carterpan en uitlaat

Berichtdoor Prebel007 » 09 apr 2012, 20:28

Hallo allemaal,

ik heb weer apk na heel veel las en remmenwerk! :D :D

Nu de volgende dingen die mij nog dwars zitten...na vervangen van de carterpapakking lijkt deze zelfs nog harder te lekken dan van te voren...iemand een idee, hoort daar bv ook nog vloeibare pakking bij of zo??

Dan de uitlaat, deze moest ik op de demper lassen nadat een bestelde uitlaat van een 300 dt niet paste (ik heb een Mercedes G met 300TDT motor) maar ik zag dat die demper in ieder geval geen 60 mm doorsnede had maar iets van 42 of zo, zou dat een negatieve invloed op de prestatie kunnen hebben??

Dan een laatste vraagje maar das misschien niet helemaal op het juiste forum hier,
mijn achteras maakt nogal wat huilend/zingend geluid zekerboven de 80 en vooral bijloslaten van het gas..

Nu zag ik ook nog een streepje olie op het diff huis na een watlanger stuk (50 km) snelweg zou dit door ouderdom kunnen komen oid of zou dat achterdiff gaar zijn??

gr
Paul
Prebel007
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 02 jan 2012, 18:26
Woonplaats: Geldrop
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Lekkage carterpan en uitlaat

Berichtdoor Govert » 10 apr 2012, 22:53

Hoe strak heb je de carterpan vastgedraaid? Is maar laag moment. Heb je de oude pakking verwijderd? Waren de oppervlakten vlak? Geen scheuren in het carter? Normaliter hoeft er geen vloeibare pakking tussen.

De doorsnede van de demper zal geen effect hebben op de prestaties, de stukjes buis tussen de dempers zijn veel kleiner.

Lekkende differentiëlen komen veel voor. Heb je het oliepeil al gecontroleerd? Olie al een keer vervangen voor het juiste type? Ik weet niet wat voor olie de G nodig heeft, maar dat is vast te controleren.

En differentiëlen kunnen verslijten.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Lekkage carterpan en uitlaat

Berichtdoor Prebel007 » 11 apr 2012, 09:12

Carterpan heb ik laten doen want de motor moest toch wat gelift worden voor de leiding naar de oliekoeler....
maar die heb ik zelf nog wat strakker gezet toen ik zag dat er een streepje olie aanhing (als het moment maar laag is staat hij waarschijnlijk veel te strak nu.... :? )

Hoeveel nm moet hij en hoeveel is dat als je op " gevoel" werkt??

Diff gisteren eens nader bekeken, olie was erg zwart en stonk niet zoals je zou verwachten bij diff--olie misschien de verkeerde erin dacht ik nog maar toen vond ik een klein stuk van een sateliet? wiel (het grotere waar je tegenaan kijkt) dus dat was waarschijnlijk reden van het gehuil...weer wat te doen dus..
Prebel007
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 02 jan 2012, 18:26
Woonplaats: Geldrop
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Lekkage carterpan en uitlaat

Berichtdoor Prebel007 » 11 apr 2012, 09:15

O nog over de uitlaat, ik was in de veronderstelling dat een turbo diesel zo vrij mogelijk moest ademen en elke restrictie zou de prestaties negatief beinvloedden??

Met doorsnede van de demper bedoel ik de aansluitstukjes doorgang van de demper eigenlijk,
niet de hele demperomvang..
Prebel007
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 02 jan 2012, 18:26
Woonplaats: Geldrop
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Lekkage carterpan en uitlaat

Berichtdoor Kootrudy » 11 apr 2012, 18:37

oliecarter moet op 11 NM!
ik weet niet hoe het met je Duits zit, maar kijk anders is op deze site!
http://www.hehlhans.de/tipp98.htm#ue1
Succes
Kootrudy
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 01 nov 2011, 23:22
Woonplaats: Den Haag / Den Helder
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Lekkage carterpan en uitlaat

Berichtdoor Govert » 11 apr 2012, 22:57

Inderdaad moet de oliepan 11 Nm zijn, de WIS geeft aan 9 tot 11 Nm. Dat is losjes vast, zonder momentsleutel lijkt het me lastig.

Als je de differentieel olie vervangt, dan is het wel handig om een zeefje onder de afgetapte olie te houden, kan je zien hoeveel stukjes tandwiel er mee komen. Ik vermoed dat als er wat afbreekt, dat het daarna sneller gaat. Nog erger is het als stukjes tandwiel tussen de tandwielen komen. De dealer/instructieboekje moet wel weten wat voor differentieelolie er in moet. Zal in ieder geval hypoïd olie moeten zijn. Dat het niet ruikt naar differentieelolie is wel vreemd.

Een te dunne uitlaat kan effect hebben op de prestaties: vrachtwagens gebruiken een klep in de uitlaat als rem. Ik zou niet weten wat de voorgeschreven dikte zou moeten zijn, merk je wat van verminderde prestaties?
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Lekkage carterpan en uitlaat

Berichtdoor Prebel007 » 12 apr 2012, 14:31

Ja die site kende ik, enorme bron van kennis en foto's enzo ongelofelijk!

10 Nm tja misschien toch eens een momentsleutel kopen...het is nu zo strak als ik het met de kleine ratel krijg....

Over die uitlaat en de prestaties ik heb natuurlijk maar heel pover verglijkingsmateriaal (motor is nooit origineel in een G verbouwd) en daarnaast kunnen de assen en wielgrootte ook nog varieren dus een verglijkbare auto is het nooit maar een 230 bezine wagen zou 0-100 in 16,3 doen en top 145 km/u en dat is 122 pk......

Op youtube zie je wel dat die 300TD 5cylinder behoorlijk vooruit kunnen /willen al dan niet getuned en dat is bij mijne zeker niet het geval maar ik zelfs nog niet eens de kleppen gesteld dus......kwestie van alvast wat info inwinnen en interesse!

mvg
Paul
Prebel007
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 02 jan 2012, 18:26
Woonplaats: Geldrop
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten