door Jurgen » 15 apr 2012, 14:55
Het komt gewoon voor. De kunst is voor de koper of handelaar om te bepalen of het verhaal klopt.
Het zal ongetwijfeld vaker niet zo zijn dan wel.
Dingen waar ik altijd op let is natuurlijk de historie, de boekjes en het verhaal.
Als aanvulling op wat er al gezegd is. Vaak is het een tweede of derde auto, een auto bij het buitenhuis of iets dergelijks.
Het kwam destijds ook vaak voor dat een oud duits koppel een prachtige auto koopt, T model of coupe, en naarmate ze echt ouder worden en stoppen met werken wordt de auto gehouden maar zelden gebruikt. Dan blijft het beperkt tot korte ritten of incidentele ritten.
Waar ik verder op let, want de historie zit er niet altijd bij, is het verhaal van de verkoper en de kleine details van de auto.
bijv.
- Wat moeilijk te omschrijven is maar wat ik wel verwacht te zien is dat alles met precisie vast zit. strips, handvaten, rubbertjes bij de portieren, dashboard
- De dakrailing bij de T zit buiten, dus hoe meer de auto gereden heeft hoe meer dat doffer uitslaat, dan heb ik het over het voorste stukje wat vol in de rijwind staat (waar de rails beginnen, vooraan).
- De schakelaars, is het afgesleten of precies wit zoals het was.
- Het stuur, de ribbels/relief voelt bobbelig aan.
Er is zo een hele lijst wat je kan checken, de combinatie van de auto het verhaal en de eventueel aanwezige historie geeft het totaalbeeld.
Mijn Saharagele 300TD zat helaas de historie ook niet meer bij. Daar stond toen 53000km op, ook helemaal als nieuw.
Je kon daarvan zien en voelen dat het klopte. Het verhaal? Van de WDR geweest en gebruikt als filmopname auto, er waren er 3 of 4 van en waarschijnlijk weinig gebruikt en altijd in de buurt.
W123 groet,
Jurgen
Klasse Klassiek is gespecialiseerd in plaatwerk, laswerk. Daarnaast natuurlijk het onderhoud en reparaties. Ook aankoop keuringen voor een scherp bedrag!
_______________________________________________________________