[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Vingerhoedjes, : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 10:34

Vingerhoedjes,

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Vingerhoedjes,

Berichtdoor janbenz1 » 23 jun 2006, 15:39

Hallo Bleumoon me.

Ik heb hier een foto geplaatst van het LPG inlaatspruitstuk.
Hopelijk kun je hier wat mee>

Laat het maar horen.
Groetnis fan Jan, Út Drachten.

janbenz1
 


Antwoord:Vingerhoedjes,

Berichtdoor Rob Holewijn » 23 jun 2006, 17:29

Wat is daar dan loos mee????????
Rob Holewijn
 


Antwoord:Vingerhoedjes,

Berichtdoor bluemoon me » 23 jun 2006, 19:58

hallo Jan,

Daar gaan we dan.

Allereerst een goede foto. Vervolgens kijk je tegen het mengstuk aan dat met twee 13mm schroeven is vast gezet.Schroeven losdraaien en aan de andere kant het zgn. vingerhoedje plaatsen.
hoe doe je dat?
Je meet eerst de diameter op van je brander, of teken de diameter op een stukje papier.
Vervolgens pak je een oude roest vrij staal schepzeef( van het lepelrek)en helaas krijg ik zelf geen foto meer geplaatst anders liet ik je het zien wat ik bedoel.
Maar goed je kunt natuurlijk ook een nieuwe zeef kopen. oude zeef krijg je bij de bestekbak bij de RD4 kringloopwinkel voor 0,50cent.
Van dit zeef zaag je in het midden de diameter uit van je brander.Iets meer natuurlijk want het zeefje moet over de brander.( zeefje met het liefst zo veel mogelijk gaatjes., anders gewoon enkele bijboren.
Dan plak je het zeefje dus met gewoon seconde lijm vast dus aan de achterzijde van je brander. en dat is het.Dus als je de brander weer gemonteert hebt zet het zeeje aan de inlaatkant en kan je dus niet meer zien hoe hij vast zit.
en dan zet je de rest er weer terug op en dat is het.
Verder tips dan zijn. Gewoon langzaam de moter op toeren laten komen en dan gas geven. niet dus met vol gas wegscheuren etc...

ik heb vanavond dus ook nog nachtdienst en zo rond 2400 zal ik nog eens proberen on chat, maar ik snap er niets van hoe dat werkt.
en verder heb ik je even een testmailtje gestuurd.

ik ben zeer benieuwd naar het resultaat bij jou.

groetjes Bram.
bluemoon me
 


Antwoord:Vingerhoedjes,

Berichtdoor bluemoon me » 23 jun 2006, 20:03

hoi Jan,
nog even een aanvulling.

als ik nog even goeg gekeken heb kunt je het zeefje precies op de brander plakken in de in sparing die er is van de brander. Ik denk dat jij ook een halve mm sparing van de brander hebt. als niet plak je dus het zeefje gewoon tegen de brander.

Groetjes
Bram.
bluemoon me
 


Antwoord:Vingerhoedjes,

Berichtdoor janbenz1 » 24 jun 2006, 00:29

Hallo Bram en Rob,

Rob, er is niks mis mee, maar het verbruik ligt vrij hoog bij mijn 200, en Bram had al eens een artikel over vingerhoedjes geschreven en kwam hier nu op terug.
Ik ga het gewoon proberen, door deze vingerhoedjes te plaatsen krijg je meer turbulentie in het gas/lucht mengsel.
Daardoor een betere cilindervulling en verbranding.
Daardoor schijnt het verbruik ook af te nemen.

Bram,
Je verhaal is duidelijk, Ik ga hier binnenkort eens mee aan de slag.
Nu de volgende vraag, wordt door het toevoegen van het zeefje de CO² mengverhouding niet anders? of maakt dit niets uit.
Anders heb je kans dat je kleppen verbranden.

bedankt voor je uitleg.
Groet jan.<br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2006/06/24 00:35
janbenz1
 


Antwoord:Vingerhoedjes,

Berichtdoor bluemoon me » 24 jun 2006, 00:41

hoi Jan,

Nee, met het CO² heeft dit niets van doen.
De werking van het vingerhoedje is dat door de aanzuiging van de motor de lucht en de brandstof(in dit geval LPG min of meer gedwongen worden zich door de gaatjes te persen waardoor er door de turbolentie van de aanzuiging er een betere vermenging ontstaat van lucht en LPG, en dus ook een betere verbranding.En dus zuiniger in gebruik.

Voor het geval dat je meer tijd tot je beschikking zou hebben is het ok mogelijk om in de brander een echte vingerhoed te plaatsen. Dus een hoedje als het ware dat taps toeloop waardoor er nog meer turbolentie optreed.Je moet alleen dan zorgen dat je LPG uitlaten van de brander vrij blijven.
bluemoon me
 


Antwoord:Vingerhoedjes,

Berichtdoor Topasbrauner » 24 jun 2006, 14:17

Bluemoon, je schrijft in een ander bericht wel dat je bougies er spierwit uitzagen. Dat betekent een te hete verbranding en op den duur verbrand je gewoon je uitlaatkleppen met dit soort grappen. Gewoon die wagens met een goede COmeter, kontakthoek, stroboscooplamp op de juiste waarden afstellen en mits je motor in goede staat is, heb je het optimale verbuik.

Maar eigenlijk ben ik ook wel benieuwd wanneer de koprevisie nodig is in zo'n geval. Dus bouw het maar wel in en geef het antwoord! :blink:
Topasbrauner
 


Antwoord:Vingerhoedjes,

Berichtdoor bluemoon me » 24 jun 2006, 17:04

topasbrauner,

Wellicht zou het onder je aandacht gebracht moeten worden dat het forum dient om mb rijders vanuit een club elkaar vrijelijk van advies te dienen en elkaar een helpende hand toe te steken. Je taal gebruik en je meningsvorming naar mij toe ervaar ik echter denegrerend zonder dat je op enige manier kunt aantonen dat wanneer een gasmengsel beter met elkaar vermengd wordt dit tot gevolg zou hebben dat er een hogere verbrandingswaarde tot gevolg heeft.

Anderzijds is het effect van de vingerhoed al wetenschappelijk bewezen en in Nederland geintroduceerd door een firma in de jaren' 70.En om je helemaal de mond te snoeren moet je gewoon eens kijken en zoeken op speurders.nl waarer een venturie aangeboden word(dus nieuw te verkrijgen)die werkt op het zelfde principe als de vingerhoed.

En een vriendelijke groet aan alle overige leden.

Bram.
bluemoon me
 


Antwoord:Vingerhoedjes,

Berichtdoor 250petrolgrun » 24 jun 2006, 17:30

:pinch: Jongens ik weet dat het warm weer is en iedereen miscien een beetje prikkelbaar.

Bram, voel je niet zo aangevallen dit soort dingen moet ook een beetje met een knipoog lezen.
Nou kom op en doe weer aardig tegen elkaar en zie het als op bouwende kritiek.

Met vriendelijke groet, Arno uit de Hofstad;)
250petrolgrun
 


Antwoord:Vingerhoedjes,

Berichtdoor Topasbrauner » 25 jun 2006, 09:06

Je hebt gelijk Bram, ik heb niets aan testresultaten gezien, maar ga af op je beschrijving van spierwitte bougies. Ik had na de carb revisie van mijn 200 W115 het co even op 'gevoel' afgesteld en toen naar mijn garage voor afstellen met een meter. Dat stond op 0,3! Bougies zagen er toen ook spierwit uit. Wagen liep wel geweldig, maar dat had niet lang geduurd... Maar snel op 2,5 gezet , dat geeft mooie lichtbruine bougies.

Enfin, (OOK aan alle overige leden;)) vriendelijke groet,

Job
Topasbrauner
 


Antwoord:Vingerhoedjes,

Berichtdoor janbenz1 » 27 jun 2006, 22:32

Hallo.

Ik heb in ieder geval een lepel van roestvrijstaal gehaald.
Zit al een mooi model in, nu de gaatjes boren.
Ga ik morgen mee bezig, en dan de maat uitvogelen.
Hier alvast een foto van het model.;)<br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2006/06/27 22:36

janbenz1
 


Antwoord:Vingerhoedjes,

Berichtdoor janbenz1 » 27 jun 2006, 22:38

Nu wel misschien?

janbenz1
 


Antwoord:Vingerhoedjes,

Berichtdoor Weizengelb » 28 jun 2006, 08:57

Om ook maar even te reageren. Iedereen moet zelf weten wat hij gelooft en het is nooit verkeerd nieuwe dingen uit te proberen, niet alles is zomaar vooraf te verklaren.

Toch is het zo dat autofabrikanten enorm veel onderzoek doen en deden om hun motoren zuiniger en beter te laten lopen. Het Belangrijkste voor een goede cylindervulling is een goede toestroom van lucht(met evt. brandstof) naar je cylinder. Het is hiervoor belangrijk dat de luchtstroom zo weinig mogelijk gehinderd wordt. Vingerhoedjes/zeefjes e.d. hinderen de luchtstroom en verslechteren dus de cylindervulling.

Natuurlijk is turbulentie gunstig voor menging, daarom zit in een carburateur ook al een venturi. Vloeibare Benzine heeft zelfs al veel meer moeite om te verdampen en goed te mengen met lucht. LPG heeft daar geen moeite mee. Wel levert de extra venturi van het gasmengstuk een extra weerstand op in de luchttoevoer wat ook al een extra weerstand oplevert en dus een meerverbruik.

(De nog natte naverdampende Benzine heeft overigens wel een koelend effect in de cylinder wat LPG niet heeft).

Om nog even terug te komen op de luchttoevoerverbetering, kijk eens wat belangrijk is:
-schone luchtfilter (of sportfilter met weinig weerstand!)
-Glad en vloeiend gevormd inlaatspruitstuk
-Grote kleppen, of zelfs 4 kleppen per cylinder
Deze punten wil je niet teniet doen door een weerstand aan te brengen voor turbulentie. een cylindervulling behoeft zelfs niet geheel homogeen te zijn, sommige motoren maken zelfs gebruik van een niet homogeen mengsel.

Persoonlijk zie ik dus geen nut in dit soort zeefjes, maar eenieder is vrij om het uit te proberen. Baat het niet dan schaadt het (hopelijk) niet!
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Vingerhoedjes,

Berichtdoor MarceldB » 28 jun 2006, 10:26

Vanuit de motorfietstechniek weet ik dat je inlaatkanaal (in ieder geval in je kop) niet glad gepolijst mag zijn. De ruwheid van het oppervlak zorgt voor de juiste turbulentie.
Maar het lijkt me dat naast turbulentie ook doorstroming van belang is.
MarceldB
 


Antwoord:Vingerhoedjes,

Berichtdoor janbenz1 » 28 jun 2006, 13:16

Hallo mannen,


Ik begrijp jullie reacties, maar zie ook wel wat in het concept.
Heb besloten om het toch te proberen, en heb reeds de gaatjes geboord, en zeefje op maat gemaakt en geplaatst.
Volgens mij kan het verder helemaal geen kwaad, en als het niet aan mijn verwachtingen voldoet, haal ik het er gewoon weer uit.
No problemo.
Ik ben zeer benieuwd wat het gaat doen, misschien is het zo wie zo nog eens een optie om er een sportluchtfilter op te zetten.
Hier wat foto,s en ik zal zo even proefrijden.

janbenz1
 


Antwoord:Vingerhoedjes,

Berichtdoor janbenz1 » 28 jun 2006, 13:18

nog 1 hier is ie geplaatst.
geen secondelijm, maar op maat gemaakt, en onder enige spanning in de gleuf gezet.

janbenz1
 


Antwoord:Vingerhoedjes,

Berichtdoor janbenz1 » 28 jun 2006, 13:19

Hier zit ie weer op de carburateur geplaatst.

janbenz1
 


Antwoord:Vingerhoedjes,

Berichtdoor Weizengelb » 28 jun 2006, 13:33

Het ziet er wel netjes uit Jan!

Toch denk ik dat de weerstand de hoeveelheid aangezogen lucht zal hinderen, ook de hoeveelheid aangezogen LPG trouwens, dus hij kan best minder gaan verbruiken, maar zal ook minder vermogen kunnen leveren. een soort snelheidsbeperking zou ik zeggen:cheer:

Ik ben benieuwd!
Groetjes,
Mathieu

PS het polijsten van inlaatspruitstukken gebeurt anders wel veel hoor, misschien heeft een motor een (te) kort inlaatkanaal? De lengte is maatgevend voor de cylindervulling bij verschillende toerentallen. Een lange inlaat geeft meer koppel bij lage toeren.
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Vingerhoedjes,

Berichtdoor 250petrolgrun » 28 jun 2006, 14:51

:huh: Petje af jan een puik stukje werk;)

Groet, Arno uit de Hofstad
250petrolgrun
 


Antwoord:Vingerhoedjes,

Berichtdoor janbenz1 » 28 jun 2006, 16:18

Ik heb inmiddels een proefrit gemaakt.
Ik kan helemaal geen verschil merken in de rijeigenschappen tot nu toe.
Hij trekt nog goed op, en verder geen rare bijkomstigheden.
Hopen dat het zo blijft.

Mathieu,
Waardoor komt het dat een langer inlaatspruitstuk een groter koppel bij een lager toerental geeft?
En het polijsten van het inlaatspruitstuk, geeft dit grote voordelen?
Zuigt hij het brandstof/luchtmengsel dan gemakkelijker aan?
Is misschien ook nog wel een overweging waard.

Bedankt voor de tips.

Groetnis fan Jan, Út Drachten.;)
janbenz1
 

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten