door MBvO » 17 apr 2012, 22:23
Hoi,
Kun je inschatten of het toerental ongeveer juist is? Dit is moeilijk exact te geven als je geen toerenteller hebt, maar ik zou van mijn 300D wel kunnen inschatten op gehoor en qua vibraties of het toerental ongeveer is zoals 'voordat het probleem begon'. Zo hoor je wel of 'ie langzamer loopt als het erg koud is (daarvoor heb je dat draaiknopje om het manueel wat omhoog te stellen). Als het toerental qua snelheid anders is, kan dat een indicatie zijn. Als het toerental gelijk is, maar onregelmatig oid, kan dat ook helpen het probleem te vinden.
Klepstelling zal wel goed zijn als het recent gesteld is, maar als ze iets niet goed hebben aangedraaid kan er natuurlijk altijd een klep verlopen zijn. Meten is weten...
Hoe is het luchtfilter en is de carterontluchting open en goed aangesloten?
Het inspuitmoment kan verkeerd zijn, maar dan zou je dat volgens mij niet alleen bij stationair merken. Het inspuitmoment kan verlopen doordat de distributieketting slijt en daardoor langer wordt, of dat de kettingspanner niet de juiste spanning geeft. De kettingspanner werkt op oliedruk. Die is het laagst bij stationair toerental. Wat voor oliedruk heb je bij stationair bij warme en koude motor? Koud moet 3 zijn, en boven de 1 bij warme motor is toch wel aan te raden, al is de minimumwaarde die MB opgeeft volgens mij nog lager.
Wat voor olie gebruik je en wanneer werd deze voor het laatst ververst? Moderne olieen worden (in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt) dunner naarmate ze ouder worden (door het verslechteren van de additieven) waardoor oliedruk onvoldoende kan worden.
Lucht aanzuigen in de dieselleiding of verstopte filters geven ook vaak problemen, maar meestal juist bij hogere toerentallen wanneer er meer diesel aangezogen wordt.