[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Hellingproef, hoe doe je dat? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 05:52

Hellingproef, hoe doe je dat?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Hellingproef, hoe doe je dat?

Berichtdoor Alex » 08 nov 2006, 20:27

Hoi Allemaal, nu sta je in een parkeergarage op de helling bij de uitgang: Wat nu? Voorheen, toen ik nog geen W123 had met een parkeervoetrem, of hoe je zoiets ook zou noemen, was het met een handrem geen moeite, maar hoe doe je dat met een W123? :blush: :huh: :dry:
Voordat ik mij in zo'n parkeeergarage waag wil ik dat nog wel even weten!

Groetjes van Alex op de helling!
Alex
 


Antwoord:Hellingproef, hoe doe je dat?

Berichtdoor Paul Snip » 08 nov 2006, 20:37

Heel simpel... beetje gas, koppeling los tot aangrijpingspunt en dan aan die knop onder je lichtschakelaar trekken.

Met een automaat is 't nog makkelijker, uiteraard.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Hellingproef, hoe doe je dat?

Berichtdoor Alex » 08 nov 2006, 20:52

Oke Paul, het is dus te doen. De vorige van mij was ook een automaat, kein Thema, hellinkje stelde niks voor , maar dit met mijn W123 moet ik nog wel even uitproberen.
...Slaat de motor af...?! :S

Alex
Alex
 


Antwoord:Hellingproef, hoe doe je dat?

Berichtdoor Mr.W123 » 08 nov 2006, 20:53

Hoi,

Ik snap je wel Alex...;)

Je komt aanrijden, en wil op de hand(voet)rem. Dat gaat natuurlijk niet want je hebt maar 2 voeten. 1 voor de rem, 1 voor de koppeling en GEEN voor de voetrem.

Ik heb nu een automaat, maar voorheen kwam ik aanrijden, ...stoppen, versnelling naar neutraal, voetrem aan en daarna weer naar 1 schakelen... :blink:

Verre van ideaal, maar volgens mij gaat 't niet anders...

René
Rene
Avatar gebruiker
Mr.W123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 206
Geregistreerd: 06 jan 2006, 18:07
Woonplaats: Wagenberg
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Hellingproef, hoe doe je dat?

Berichtdoor Govert » 08 nov 2006, 22:14

Uit het instructieboekje van de Mercedes-Benz W114:

<quote>
Het wegrijden

Bij automobielen met mechanische wisselbak:
Inplaats van de tot dusver gebruikelijke handrem is dit type uitgerust met een parkeerrempedaal. In tegenstelling tot een handrem, die bij het wegrijden geleidelijk kan worden losgezet, wordt het parkeerrempedaal door het uittrekken van de hiervoor bestemde knop onmiddellijk geheel losgezet.

Bij het wegrijden op een helling moet de parkeerrem daarom op het juiste moment worden losgezet. Men laat – zoals gebruikelijk – het koppelingspedaal langzaam opkomen en geeft daarbij een weinig gas. Zodra de koppeling begint te pakken – hetgeen te merken is aan een vermindering van het motortoerental – trekt men de knop uit. Vervolgens laat men het koppelingspedaal geheel opkomen, waarbij men tevens meer gas geeft.
<einde quote>

In het instructieboekje van de W123 ontbreekt het volgens mij.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Hellingproef, hoe doe je dat?

Berichtdoor MajikSimon » 08 nov 2006, 23:00

<br><br>Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/11/10 00:15
MajikSimon
 


Antwoord:Hellingproef, hoe doe je dat?

Berichtdoor Mercedennys » 09 nov 2006, 11:20

SJa, ook mee bekend. Voor een auto met automaat is het ook bij een koude motor best een beetje spannend.

Ik heb een 300TDT met automaat maar als ik de auto na een dag weer uit de parkeergarage haal en meteen zo'n steile helling op moet rijden, rijd ie ook maar tergend langzaam de helling op, nog afgezien van jouw probleem met de voetrem!

Ik ben altijd weer blij als de auto weer recht/horizontaal staat buiten de parkeergarage. En dan heb ik nog wel 125pk, automaat enzo, maar met koude motor zijn die paarden er nog niet, denk ik...;)

groets,
Mercedennis
Mercedennys
 


Antwoord:Hellingproef, hoe doe je dat?

Berichtdoor Rob Holewijn » 09 nov 2006, 20:41

Daar is echt niets aan je moet goed gevoel voor je koppeling hebben, als je je koppeling op je juite manier op laat komen en je trekt de "handrem" los blijft de auto gewoon staan.
Ik heb nog een tijdje op een toeringcar gereden en moesten we het zelfde doen,in de bergen met sneeuw en 50 of met een dubbeldekker 80 personen. soms moest ik ook nog twee keer steken bij iedere bocht om hoog of naar beneden, maar die handrem werkt op lucht en heb je helemaal geen gevoel, het is gewoon een kwestie van even een keer oefenen.<br><br>Bericht gewijzigd door: Rob holewijn, op: 2006/11/09 19:43
Rob Holewijn
 


Antwoord:Hellingproef, hoe doe je dat?

Berichtdoor Alex » 12 nov 2006, 00:04

Jongens, ik heb het eindelijk door. Het probleempje was dat ik dit soort rem ken van het heftruckgebruik. Hier moest ik eerst de pendaal indrukken voordat de rem loslaat. Blijkt dat alleen maar met trekken aan de handel op het dashboard de rem al losschiet. Heb ik dus geen derde voet nodig... ZO GAAT TIE WEER :cheer: ;) :)

Groetjes en bedankt voor de reactie's
Alex
Alex
 


Antwoord:Hellingproef, hoe doe je dat?

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 12 nov 2006, 00:28

Hallo,

het is een prachtig systeem, alleen als je een "verrotte" knie hebt, zoals ik die heb (en Wiebren natuurlijk) is het een klo... systeem!!

Ik kan mijn been niet zelfstandig omhoog brengen dus heb daar mijn rechter voor nodig en dat is op een helling dus echt niet prettig!! Bij mijn W115 heb je ook nog eens de ruitenvloeistof pedaal, die kan ik dus ook niet bedienen, als ik aan het rijden ben!

Zo, ik heb mijn naam weer eer aan gedaan!
gr Johannes de zeiker(d) uit Friesland :ohmy:
JerommekeOhjajoh
 


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten

cron