door Govert » 20 apr 2012, 10:15
De carterontluchting (en de oliescheiderbuis) is onderhoudsvrij. Als je lucht een scherpe bocht laat maken, dan gaat als het goed is de olie in de lucht rechtdoor, tegen de wand van de buis aan, terwijl de lucht zonder olie verder gaat. De olie stroomt weer terug naar de motor. Het werkt uiteraard niet perfect.
De carterontluchting komt uit onder/na het luchtfilter, maar bij ernstige olievervuiling kan het het luchtfilter bereiken. Komt eigenlijk alleen voor bij versleten motoren. Normaliter zal er een beetje olie in het inlaatspruitstuk zitten, dat komt dus van de olie in de carterdampen. Bij een turbomotor zal de carterontluchting voor de turbo uitkomen, na de turbo kan niet echt, want dan blaast de turbo de carterdampen weer terug de motor in. Er kan dus olievervuiling op de turbobladen komen, is volgens mij niet echt ernstig.
De klepstelsleutels zijn ook zelf te maken, goede steeksleutels verwarmen en buigen. Soms zijn ze echter te dik, dan moet je wat eraf slijpen. De vasthoudsleutel is wat lastiger zelf te maken, maar voor de handige knutselaar is veel mogelijk. En tja, wat is duur, een keer kleppen laten stellen is ook zo duur of nog duurder en Hazet-gereedschap houdt over het algemeen zijn waarde.