[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Tijd voor een nieuwe automaatbak? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 15:29

Tijd voor een nieuwe automaatbak?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Tijd voor een nieuwe automaatbak?

Berichtdoor Trifonius » 20 apr 2012, 20:42

Beste W123 vrienden,

Graag even julie mening. Zoals enkelen onder jullie weten heb ik het nodige te stellen gehad met mijn automaatbak, namelijk de aansluiting voor de kilometerteller is half afgebroken en de kabel van de kilometerteller gaat ook steeds stuk..

Zie ook... http://www.w123club.nl/viewtopic.php?f=12&t=14986

Inmiddels is het mij wel gelukt om de kabel van de kilometerteller opnieuw aan te sluiten maar vervolgens is de kabel van binnen weer gebroken. Ik heb de teller zelf al vervangen, want ik dacht dat dat voor de eerste breuk heeft gezorgd in de kilometertellerkabel, maar nu verdenk ik de aansluiting aan de kant van de bak er ook van de kabel te slopen doordat deze niet helemaal recht draait ofzoiets. Ik heb inmiddels twee nieuwe en een tweedehands kabel er aan opgeofferd. Die nieuwe kosen 60 euro per stuk. grrr

Ik denk er nu serieus over om maar een totaal nieuwe automaatbak er onder te hangen om van de ellende af te zijn. De huidige automaat vergt ook het nodige "schakelen met de voet" om onnodig brullen tussen de versnellingen door te voorkomen, hopelijk is dat dan ook opgelost. Ze staan voor ongeveer 350 euro marktplaats. Ik vraag mij af of dit een erg ingrijpende operatie is. Welk type hoort bij mijn 300CD (gebouwd eind 1980) ? Hoe weet ik of die nieuwe goed is? Ik ben bang dat iemand anders hem er onder moet schroeven, dus dat kost natuurlijk ook weer extra...
Trifonius

Re: Tijd voor een nieuwe automaatbak?

Berichtdoor Govert » 20 apr 2012, 21:40

Is niet zo erg moeilijk, je hebt alleen een brug en een transmissielift nodig. Het beste gaat het met twee mensen. Eventueel kan je het combineren met nieuwe hardyschijven en een tussenaslager mocht dat nodig zijn. De startmotor is nu ook bereikbaar, die kan je ook schoonmaken mocht dat nodig zijn. Je bent wel een dagje bezig, zeker als het de eerste keer is.

De 300CD heeft een 722.118 bak, met uitsluitend vacuumaansturing. Om het leuk te maken heb je ook 722.118 zonder vacuumaansturing. Zonder vacuumaansturing herken je aan een hevel aan de zijkant van de bak en het ontbreken van een vacuummodulator. Het slippen tussen de versnellingen is meestal een vacuumprobleem.

Je kan er ook een 722.405 bak onder zetten, die werd op Europese 300Ds geleverd vanaf 1983. Het nadeel is wel dat je wat stangen e.d. nodig hebt op het kleppendeksel om de stuurdrukkabel aan te sturen van de bak. Die aansturing moet wel ergens op de sloop te vinden zijn, misschien is er zelf wat te knutselen aan de hand van wat je nu hebt.

Andere bakken passen fysiek wel, maar zijn eigenlijk niet bedoeld voor de 300D, waardoor je onbedoelde effecten kan krijgen.

En of een bak goed is, is moeilijk te zeggen. Koop van een goede sloopfirma of vind een rijdende sloper, dan kan je bak testen.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trifonius » 20 apr 2012, 22:17

Dank voor deze nuttige info Govert!

Maar ja, ik ben maar een ouderwetse straatsleutelaar met als gereedschap alleen dat wat in mijn gereedschapskist past. :lol: Maar als iemand over een locatie, brug en ervaring beschikt, zou ik dit graag samen met iemand aanpakken. Het lijkt mij wel een boeiende klus waar ik het nodige van kan leren.
Trifonius

Berichtdoor Diospuszta » 21 apr 2012, 16:06

Hallo,

Is het niet verstandiger om deze bak te laten reviseren, er zijn toch goede bedrijven in Nederland die een automaatbak kunnen reviseren.
Dan weet je zeker dat je een goede bak hebt.
Succes en veel verstand. ;)

Groet Diospuszta.
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja

Berichtdoor Trifonius » 21 apr 2012, 18:06

Dat is waar, maar dan moet die gebroken aansluiting voor de kilometerteller ook gefixt worden...
Trifonius

Berichtdoor Govert » 21 apr 2012, 19:07

Een automaatbakhuis (of misschien alleen de achterkant) moet wel aan te komen zijn.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee

Berichtdoor Diospuszta » 22 apr 2012, 09:28

Hallo,

Kan Mercedes Only in Hapert je niet helpen?
Dat gedeelte van de bak lijkt me niet meer te redden.
Er stond hier in Hongarije een complete 300TDT te koop voor 1100 euro maar heb net nog ff gekeken maar was al weg, jammer.

Groet Diospuszta.
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Trifonius » 27 apr 2012, 10:34

Ik houd mijn ogen maar open voor een nieuwe bak. Wat mij betreft is ook alleen die behuizing prima. Als ik daar mee aan de slag ga, wil ook zeker weten dat die 100% goed is natuurlijk.
Trifonius

Berichtdoor Diospuszta » 01 mei 2012, 22:39

Hallo,

Mijn vraag is of je al een automaatbak gevonden hebt.
Hier in Hongarije ligt een automaatbak van een W126 300SD turbo diesel 1985 die kost 35000 huf omgerekend 130 euro.
Ligt wel een heel eindje van ons huis vandaan en toevallig rij ik volgende week zaterdag naar Nederland, ik weet natuurlijk niet of dat de juiste bak is en of hij goed is.
Ik hoor het wel.

Groet Diospuszta.
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor OverExposure » 02 mei 2012, 07:07

ik heb nog een goede soepel schakelende automatenbak liggen voor je van een 300D van 1981. Die zou dus moeten passen.
Ik wil er € 275 voor hebben

Kijk maar

groeten marc
marc godefroy
http://www.overexposure.nl
W123 300TD 200T 300TDT 300TD ( heb ik iets met Mercedes stations? .... nee hoor hoezo? )
OverExposure
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TD

Berichtdoor Trifonius » 05 mei 2012, 11:04

Hoi!

Ik lees nu pas jullie aanbiedingen. Kunnen jullie een foto plaatsen van de automaten in kwestie? Dan is er vast wel iemand die kan roepen dat het de volledig vacuüm gestuurde versie is die ik nodig heb.

Groetjes,

Kees
Trifonius

Berichtdoor Coupe280 » 05 mei 2012, 12:47

volgens mij heeft een automaatbak uit een W126 een elektronische kilometerteller aansuiting .
ik weet niet of je die ook kan overzetten .
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
LPG: Ja

Keer terug naar Techniek