[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Vacuum testen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 16:45

Vacuum testen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Vacuum testen

Berichtdoor Mark300DT » 22 apr 2012, 14:31

Nou vandaag weer een rubbertje vervangen van tank vergrendeling hier zat een behoorlijke scheur in. en met dit laatste rubbertje had ik eigenlijk verwacht dat ik er was, maar helaas.

Ook de aansluiting op de vacuüm tank nagezien.

Tov toen ik de auto kocht gaat er nu wel van alles open en dicht als de motor even loopt maar van het vast houden van het vacuüm is geen sprake, een minuut of twee en dan werkt er niets meer.

Hoe kunnen we op een snelle manier controleren of er ergens nog een lek is, zonder te gaan buigen over schema's en vogelen met een vacuüm meter ?

Ik heb wel eens gezien dat ze ook een rook generator op systeem zetten is dat een optie om visueel te checken of er nog een lek is.

Of perslucht ?
if it's not broke fix it until it is
Avatar gebruiker
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1415
Geregistreerd: 06 feb 2012, 23:21
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam:
Type wagen: 300DT
Bouwjaar: 1971
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Vacuum testen

Berichtdoor Dietsen » 22 apr 2012, 14:53

Alleen testen met de vacuummeter geeft uitsluitsel!
Zeker geen perslucht op zetten want dan is alles kapot! :blink:
MVG Diets
Dietsen
 


Re: Vacuum testen

Berichtdoor Diospuszta » 22 apr 2012, 18:25

hallo,

Heb je mijn verhaal gelezen (centrale slotvergrendeling probleem opgelost)? Zet de vacuümmeter eens op de gele slang in de bestuurdersdeur en start de motor en kijk wat het verlies dan is.
Bij mij was de terugslag klep naast de rembekrachtiger lek.
Twee nieuwe klepjes en je isoleert het lek, lekt het dan nog dan deur voor deur meten.
Een met 3 en een met 2 aansluitingen die met 2 is voor de deur.
Dan moet je het kunnen vinden.
Succes.

Groet Diospuszta.
Avatar gebruiker
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 21 feb 2011, 10:46
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Vacuum testen

Berichtdoor Trifonius » 22 apr 2012, 19:11

In lijn met bovenstaande: probeer het systeem deel voor deel te controleren. Zie het geheel als een huis met een aantal waterleidingen met allemaal kraantjes die kunnen lekken. Eerst kijk je in welk deel van het huis het lek zich bevindt en om welke leiding het dus gaat,vervolgens check je alle kranen in volgorde langs de leiding van dat deel tot het einde van de leiding. Lekke kraantjes ga je vervangen of afsluiten. :-)

Check idd eerst het terugslagventiel. Vervolgens check je de afzonderlijke circuits, die allemaal een eigen vacuümleiding hebben vanaf het terugslagventiel. Je zet op 1 leiding vacuüm en kijkt hoe snel het vacuüm wegloopt. Grote lekken zie je direct op de meter, voor kleine lekken moet je de meter gewoon een dag laten hangen. Als je een lek circuit gevonden hebt, volg je de leiding met de oog hand naar het eerstvolgende vacuümbalgje / ventiel. Trek daar de leiding los vlak na dat punt, dop de leiding af en zet weer vacuüm op de leiding vanaf het begin van de leiding ter hoogte van het terugslagventiel. Als hij dan wel vacuüm vasthoudt, heb je het lek te pakken, zo niet maak je alle weer vast en zoek je het volgende punt in het circuit, afdoppen vlak na dat punt, vacuüm erop enz. enz.. Het is arbeidsintensief maar niet erg ingewikkeld en als je het goed uitvoert per definitie succesvol.

Tip: schrijf je meetbevindingen op: startvacuüm, waar in het systeem, eindvacuum, kleur leiding, anders raak je in de war en kun weer overnieuw beginnen, in mijn geval dan :lol:
Trifonius
 


Re: Vacuum testen

Berichtdoor Mark300DT » 22 apr 2012, 21:03

Bedank allemaal ik zal er eens een dag voor uit gaan trekken.
if it's not broke fix it until it is
Avatar gebruiker
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1415
Geregistreerd: 06 feb 2012, 23:21
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam:
Type wagen: 300DT
Bouwjaar: 1971
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten