De verschillende soorten koelvloeisof. Wel het eea over gelezen maar het fijne was mij ontgaan.
Las toevallig op de W124 site deze conclusie.
Dacht dat het ook wel nuttig kon zijn voor onze W123 lovers.
Hallo mede-Benzers,
Beetje laat maar misschien toch nog op tijd! Misschien is een ieder op de hoogte maar ik wil jullie deze informatie niet onthouden.
Ik las een stukje over het bijvullen c.q. vervangen van anti-vries in het koelsysteem van klassiekers en Youngtimers.
Misschien hebben we er wat aan. Beknopt zal ik weergeven wat er geschreven werd.
Het huidige anti-vries is niet meer het spul wat het vroeger was. Op de verpakking staat meestal niet wat de samenstelling van het product is. De du(u)r(de)e anti-vries was meestal oranje van kleur en werd door iedere leverancier aangeraden. Helaas echter, dat spul is dusdanig agressief dat het de solderingen van het koelblok (radiateur en kachelradiateur!) aantast en zelfs helemaal oplost. Hetzelfde geldt voor verbindingstukjes, cilinderkoppakkingen. Wel geschikt voor moderne auto's omdat daar alles geplakt zit. Derhalve bij het afvullen van een klassieker of Youngtimer op het etiket kijken wat er precies in zit.
Op de oranjekleurige anti-vries staat o.a. OAT, Organic Acid Technology, NIET GEBRUIKEN!!
Ook de anti-vries met de volgende aanduidingen niet gebruiken:
OAT: Organic Acid Technology
HOAT: HYBRID Organic Acid Technology
NOAT: NITRATE Organic Acid Technology
WEL GEBRUIKEN:
IAT: INORGANIC ADDITIVE TECHNOLOGY (blauwe kleur!!)
verkrijgbaar bij Halfords!!
Beste is op basis van propyleen glycol (echter moeilijk te verkrijgen!)
Nadeel is dat het maar een houdbaarheidsduur van 2 jaar heeft!!
Het is een tip uit "Auto Motor Klassiek".