Volgens de owners manual van de 280E M110 is een verbruik van 0,25l / 100km gerelateerd aan de rijstijl acceptabel en binnen de opgegeven toleranties.. Dus van huis uit zijn het al redelijke olieslurpers, vooral wanneer je graag de kickdown laat knallen en of naar hoge toeren doortrekt.
Met een beetje pech kan je dus een M110 bezitten die helaas door samenloop van omstandigheden (toeval)geassembleerd is met delen uit de ondergrens/bovengrens van deze toleranties. Bv de zuigers op zijn kleinst en de cilinders op zijn grootst, dat zijn maar enkelen micrometers maar dit zorgt er wel voor dat de ene motor bij 300.000 en de ander pas bij 400.000 op is en binnen dat traject beter of slechter gaat presteren.
Met andere woorden, wanneer ik met een micrometertje het materialenmagazijn zou mogen doorstruinen om mijn eigen motor samen te stellen. Er zo perfect binnen de optimale toleranties de beste motor er uit kan maken. In de racerij doen ze niet anders. Soms heb je dat geluk per toeval af fabriek, of het pech van de blauwe maandag.
In de regel zegt de wet van Bardje ook 1 is géén. En kan een half gereviseerde motor met een beetje pech altijd uit balans geraken omdat het niet meer op elkaar afgestemd/ingesleten is. Zo val je van de regen in de drup. Het beste is natuurlijk altijd maar gelijk alles te doen en het gehele blok onder handen nemen. Ik zoek deze fout toch in de professionaliteit van het revisiebedrijf. Zij kunnen je op zijn minst over de risico's informeren doen ze dat niet zijn ze niet te goeder trouw of moeten gewoon zelf ook nog leren. Het is in dat laatste geval dan teleurstellend dat je als klant het lesgeld moet betalen. Das helaas aan de orde van de dag in de auto branche..