2006
Raamrubbers
In de zomer van 2009 kregen we natte voeten als we in de regen reden. De auto was toch echt droog van binnen toen ik die kocht. Na het vervangen van de voorruitrubber was het weer droog in de auto. Een maand later hadden we nattigheid in de kofferbak. Nu ook maar de rubbers van de achterruit vervangen.
Verder weinig problemen gehad. De mijlenstand is intussen 106.790.
2007
Motorkap
De isolatie van de motorkap was aan vervanging toe. Bij MB een andere gekocht, het onderdeel nr. Is A 123 680 06 25, en er in gelijmd. De kap ziet er van onderen weer heel mooi uit.
Antenne
Toen ik de auto kocht, deed de antenne het al niet meer, o.a. geen leven in het motortje en de spriet was geknikt. Tijd voor een andere. Bij MB de originele besteld, d.w.z., je krijgt dan de vervanger. Origineel zit er een Hirschmann in die je ook in andere standen als helemaal in, of helemaal uit kunt laten staan, met de schakelaal op het dashboard in het midden, moet de antenne ook in het midden gaan staan als je de radio aan zet. Maar met de schakelaar kun je ook de antenne een stukje hoger of lager zetten.
Helaas is dat model niet meer verkrijgbaar bij MB, enkel een vervangend model, die geen tussenstanden kent. Dan die maar gemonteerd. Dat is natuurlijk ook een Hirschmann, het nummer is B 668 280 99, de bijbehorende adapter heeft nr. A 000 540 16 08.
Schuifdak
Het schuifdak loopt op een hoek aan de achterzijde ergens tegen aan. Je ziet dat aan wat kleine krasjes die op de lak komen van het stuk dat naar achteren schuift. Daarbij komt dat de rubbers van het schuifdak aardig aan de droge kant zijn, en het railtje dat omhoog komt om de wind niet naar binnen te laten komen, verroest is.
Mijn ervaringen met werken aan schuifdaken zijn nul, en ik zag het ook niet zitten om de hemel lost te gaan halen en er zelf aan te gaan sleutelen. Ik kreeg een tip van een bedrijfje in Oisterwijk dat alleen maar aan schuifdaken werkt, Carroof Service. Daar naar toe gegaan en afgesproken dat ze het schuifdak reviseren. Er bleek een geleidingsstuk te ontbreken, dat is vervangen, de rubbers zijn vernieuwd en de windgeleider is vernieuwd.
Het schuifdak gaat weer alsof de auto nieuw is.
2008
Als de auto uit zijn "winterslaap" komt, is het eerste dat ik doe is nieuwe banden monteren, 4 stuks van 195/70/14 op de originele kroonkkurk velgen. Dit is bij 111.158 mijl.
Iets later bij de APK controle In het voorjaar staat de mijlenstand op 111.842.
Bij die keuring zijn er 4 aandrijfas hoezen vervangen + de cardan olie.
Later in 2008 is de ruitenwisser motor vervangen. De ruitenwissers gingen toen al langzaam, en in al mijn wijsheid dacht ik het op te lossen met een nieuwe ruitenwissermotor. Ik had het mis en ze gingen nog steeds langzaam. Verder hier dat jaar niets meer aan gedaan. Intussen had ik al besloten de wagen zo veel mogelijk te laten staan indien het misschien zou gaan regenen. En dat lukte aardig, bijna altijd stond de auto binnen, en bij mooi weer reed ik er af en toe in.
Weer wat later was de accu overleden. Deze vervangen door een Bosch accu van 88Ah. Het is trouwens zo dat ik nooit startproblemen heb gekend. Soms staat de auto in de winter 4 of 5 maanden stil, en dan is het voorgloeien en starten zonder problemen. Erg prettig en geen gedoe met een accu lader.
Air conditioning
Toen ik de auto voor het eerst reed, deed de air conditioning het nog een heel klein beetje. Twee jaar later deet die helemaal niets meer. De garage probeerde het op te lossen door er een andere compressor op te zetten want die er op zat was defect. Die nieuwe was helaas ook na een dag overleden. Het probleem zat dieper klaarblijkelijk. Daar konden ze mij verder niet mee helpen en ze hebben me doorverwezen naar Air Control in Uden. Ik moet zeggen, die mensen hebben er verstand van, het is dan ook hun hoofd activiteit, arico installaties voor auto’s. Een complete revisie was nodig, o.a. een nieuwe droger, ventilator, en compressor weer natuurlijk. De eerste compressor die de onderhoudsgarage er in had gezet heb ik overigens niet hoeven te betalen, zo netjes waren ze wel. De condensor heeft Air Control nog schoon kunnen spoelen, die was dus niet nieuw nodig.
De rekening voor die complete revisie was een rib uit mijn lijf, maar goed, ik wilde auto in ere herstellen, dus dat moet dan maar.
Tempomat
In de tijd dat de tempomat het nog deed, was het al zo dat die het af en toe niet deed, hij is er nu definitief mee gestopt.
Daar ik toen nog geen idee had waar ik het probleem moest zoeken heb ik eerst de schakelaar doorgemeten die op de stuurkolom zit. Die was in orde. Vervolgens de servo (de motor die aan het gaspedaal trekt) nagemeten. Op o.a. de pennen van de terugkoppelweerstand kon ik ik geen verandering meten als ik de hendel bewoog. Dan maar deze servo als geheel uit de motorruimte genomen, het is handig om deze mét montagebeugel te demonteren, de revetten waarmee de unit aan de beugel zit vallen makkelijk naar beneden. Het verbindingsstangetje dat verbonden is met gaspedaal kan eenvoudig losgeklikt worden. Vervolgens het ding opengemaakt wat niet direct wilde lukken, met een kruisschroevendraaier wilde het kastje niet open, met een platte schroevendraaier wel. Nu werd duidelijk dat de weerstand (een sleepweerstand op het paneeltje opgedampt) pas van waarde veranderd als de motor gekoppeld is, en dus als de spoel geactiveerd is. Een en ander blijkt in orde te zijn en de unit weer dichtgemaakt en gemonteerd.
De kansen nemen toe dat het probleem in de besturingsunit zit. Op de sloop was die geen verkrijgbaar “want ze zijn toch allemaal defect”, ik werd doorverwezen naar iemand in Helmond (ECU Repair). Daar naar toe gegaan, ter plaatse sluit hij eerst een test-kastje aan en kan zo verscheidene functies van de tempomat controleren. Alles blijkt in order te zijn. Een andere besturingsunit gekocht (type 412.205/1/1, MB nr. 001 545 79 32, die gemonteerd en de tempomat werkt weer mooi. Heerlijk toeren is dat.
Groet, Eric.