door Trouwkoets » 29 mei 2012, 22:06
@Willem: Gewoon Ik heeft wel een punt. JantjeV8 heeft een keer een heel mooi topic geschreven over het vervangen van de kettinggeleiders van de distributie. Die bleek kuis versleten. En als de kop eraf is, dan ben je al ruim halverwege.
@Peter: En typisch geval bij een lekke koppakking is dat verbrandingsgassen in het koelwater komen. zolang het koelwater hard stroomt worden deze luchtbellen door het stromende water richting radiator gevoerd, waar ze via de dop worden afgevoerd (druk loopt op, ventiel in de dop gaat open). Bij stationair draaien voor het stoplicht hopen de verbrandingsgassen zich op in de kop. Dit blokkeert de doorstroming, waardoor temperatuur en druk pijlsnel oplopen. Via de radiatordop verlaat in korte tijd een hoop water het systeem.
Testen: klep open, motor starten en wachten. Als je het bovenstaande niet ziet gebeuren dan is er wellicht wat anders aan de hand. Er kan op een hoop plekken lekkage ontstaan. Lekke kachelkranen (rechts naast de accu tegen het schutbord) kunnen zorgen voor een liter verlies per 1000 km.
Kortom, goed kijken voordat je de kop eraf trekt.
Caspar