[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
visco fan om617 : Techniek - 4

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 17:30

visco fan om617

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re: visco fan om617

Berichtdoor Frankie68 » 19 mei 2012, 23:20

hoi,

nee hoor..
de keren dat ik hem even aan zet is om te testen of hij het nog doet..
het zal vast wel een keer gebeuren dat ik hem echt aan moet zetten..
maar tot heden toe is de motortemperat gem. 84 graden zonder aux fan aan
Frankie68
 


Re: visco fan om617

Berichtdoor Bob » 30 mei 2012, 13:54

En hoe heeft hij het nu uit gehouden, na die warme dagen ??
Al de extra ventilator moeten gebruiken ?
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: visco fan om617

Berichtdoor Frankie68 » 30 mei 2012, 19:50

pas de probleme de tout!!

ik heb de aux nog niet hoeven te gebruiken..
wat ik ook heb gedaan :
een 9 bladige ventilator+visco op de kop getikt voor 30 euro
Deze is van plastic en van een latere 300D
hij is veel beter dan de metalen ventilator met 6 bladen
ook met gas los gaat hij veel smoother langzamer
die metalen fan gaf een soort rem als je gas los deed
Frankie68
 


Re: visco fan om617

Berichtdoor Trouwkoets » 31 mei 2012, 10:36

Als ik volgende keer een koelprobleem heb zal ik ook de kachel 'kortsluiten'. En ik monteer ook een extra fan die ik vervolgens niet gebruik.
Trouwkoets
 


Re: visco fan om617

Berichtdoor Hemmod » 25 jul 2012, 12:32

Hallo ik heb vandaag koelvloeistof vervangen ,maar en kwam maar 4 liter uit .En er ging ook maar 4 liter in ?
Heb de slang onder de radiator losgemaakt en de auto een beetje omhoog gezet maar nu zegt een maat van mij dat mn radiator vervangen moet worden ?
Ik moet vrijdag 400 km rijden dus heb geen tijd om hem te vervangen ?
Weet iemand hoe het kan dat er maar 4 liter in ging ?? heb de auto daarna een kwartier stationeer laten draaien ,af en toe gas gegeven maar het zakte niet ? HELP
Hemmod
 


Re: visco fan om617

Berichtdoor Govert » 25 jul 2012, 13:24

Als je alleen de radiateur laat leeglopen, dan is vier liter niet ongewoon. De rest zit in het motorblok (daarvoor is ook een aftapplug) en in de kachelradiateur.

Vervangen van een radiateur gaat heel snel, dat kan zelfs voor aanstaande vrijdag, maar de noodzaak ontgaat me. Een radiateur vervang je wegens lekkage, ernstige zichtbare schade aan de buitenkant (verdwenen koelribben) of sterke roestvorming aan de binnenkant al dan niet gekoppeld met slechte koelprestaties. Anders laat je de radiateur gewoon zitten.

Koelvloeistof wisselen doe je door zowel de aftapplug van de radiateur als van het motorblok open te draaien. Verwarming op warm zetten. Dan kan je eventueel spoelen met citroenzuuroplossing (vooral als de koelvloeistof die eruit gekomen is sterk vervuild is) en daarna weer rustig afvullen met verse koelvloeistof of water+antivries (50%/50%).

Als het goed is moet je bij een 300D zo'n tien liter kunnen bijvullen, totale inhoud is elf liter.

Er zijn al wat topics over verschenen en het staat ook goed beschreven in het WIS.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: visco fan om617

Berichtdoor Fredje » 09 dec 2021, 17:25

Hoi Benzers,

Ik wil de koelvloeistof vervangen van mijn 230E 1981 en heb daarom veel topics doorgelezen...waarbij er veel wordt gesproken over het aftappen van de koelvloeistof bij de motor :?: , Er zou een aparte aftapplug zitten? :blink:
Waar zit deze dan en welke volgorde moet ik volgen?
Ook mijn kachel wordt niet echt warm. Inmiddels heb ik de thermostaat vervangen en de warmteschuiven van het plastichuis onder de motorkap aan het schutbord goed met w40 behandeld.
Wie kan mij helpen?
Groet,
Fredje
Fredje
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 19 feb 2013, 14:40
Woonplaats: Veluwe
Roepnaam:
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: visco fan om617

Berichtdoor Wiebren240D » 11 dec 2021, 15:46

Hoi Fredje

om het moterblok af te tappen zit er een bout in het onderste deel van het onderblok aan de rechterkant aan de achterkant.
die eruit draaien en dan komt als het goed is koelvloeistof uit.
in jou geval zou ik het moterblok reinigen aan de binnen kant.
ik doe het met goedkope cola in het koelsysteem en dan ongeveer 60 km rijden.
dan het blok spoelen met de tuinslang op de cilinderkop goed spoelen en dan vullen met koelvloeistof.
je zal dan merken dat het wel warm word in de auto.

wens je suc6.
met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: visco fan om617

Berichtdoor Wiebren240D » 11 dec 2021, 15:46

Hoi Fredje

om het moterblok af te tappen zit er een bout in het onderste deel van het onderblok aan de rechterkant aan de achterkant.
die eruit draaien en dan komt als het goed is koelvloeistof uit.
in jou geval zou ik het moterblok reinigen aan de binnen kant.
ik doe het met goedkope cola in het koelsysteem en dan ongeveer 60 km rijden.
dan het blok spoelen met de tuinslang op de cilinderkop goed spoelen en dan vullen met koelvloeistof.
je zal dan merken dat het wel warm word in de auto.

wens je suc6.
met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: visco fan om617

Berichtdoor Fredje » 13 dec 2021, 14:19

Hoi Wiebren,

Op de cilinderkop? Dit is toch het motorcompartiment waarin olie benodigd is? Dit lijkt mij niet verstandig...
Wellicht begrijp ik het niet goed... wil je dit voor mij verduidelijken? Ben een beginneling wat dit betreft..
Hartstikke bedankt alvast!

Groet,
Fredje
Fredje
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 19 feb 2013, 14:40
Woonplaats: Veluwe
Roepnaam:
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: visco fan om617

Berichtdoor Wiebren240D » 13 dec 2021, 15:47

Hoi Feje

cilinderkop heb je niks te zoeken.
om de moter af te tappen om de koelvloeistof eruit te krijgen zit er een aftapplug op het onderblok.
die zit aan de rechterkant achter het stuur weg gezien.
die plug draai je eruit en dan als het goed is komt er koelvloeistof uit.
ddarna vul je de moter via de radiateur bij met cola en dan 60 km rijden.
en dan met de tuinslang door spoelen via een koelslang die op de cilinderkop zit.
en dan weer gewoon bij vullen via de radiateur.
dan zal je merken dat de kachel wel warm word.

wens je suc6

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: visco fan om617

Berichtdoor RD500sec » 13 dec 2021, 22:10

Zelf zou ik ervoor kiezen om een 10% citroenzuuroplossing te gebruiken in plaats van cola.
Citroenzuurpoeder kun je bij de (on line) drogist kopen, 100 gram poeder per 10 liter water oplossen, dit mengsel in het koelsysteem en rijden, aftappen en doorspoelen, indien nodig bij erge vervuiling herhalen, na het spoelen weer vulen met koelvloeistof.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1315
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: visco fan om617

Berichtdoor Fredje » 14 dec 2021, 13:54

Hoi Wiebren en Richard,

Beiden bedankt voor de adviezen!
Zodra het e.e.a. is uitgeprobeerd laat ik het nog weten.

Groet,

Fredje
Fredje
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 19 feb 2013, 14:40
Woonplaats: Veluwe
Roepnaam:
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: visco fan om617

Berichtdoor Fredje » 17 dec 2021, 17:39

Gelukkig heeft t geholpen! Ben erg blij dat ik de komende periode lekker warm zit....
Toch heb ik nog een aanvullende vraag. De luchtstroom via de ventilatiegaten wordt aangedreven door de aanjager en heeft een behoorlijke capaciteit. De luchtstroom bij de voeten is minimaal? Is dit normaal?
Wie heeft hier een antwoord op?

Groet,

Fredje
Fredje
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 19 feb 2013, 14:40
Woonplaats: Veluwe
Roepnaam:
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: visco fan om617

Berichtdoor Wiebren240D » 17 dec 2021, 20:08

Hoi Fred

ik denk even met de schuiven op je kachel paneel heen en weer schuiven.
dan kom je er van zelf achter wat aangenaam is

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: visco fan om617

Berichtdoor Fredje » 18 dec 2021, 11:06

Hoi Wiebren,

Dit heb ik al diverse keren gedaan, maar dit geeft geen extra luchtstroom naar de beneden helaas...

Wellicht nog andere opties?

Groet,

Fred.
Fredje
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 19 feb 2013, 14:40
Woonplaats: Veluwe
Roepnaam:
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: visco fan om617

Berichtdoor RD500sec » 18 dec 2021, 11:46

Het zou kunnen dat de kleppen die de luchtstroom naar beneden openen/afsluiten niet gangbaar zijn. Probeer eens met WD40 oid. De kleppen gangbaar te maken. Die vind je als je in de uitstroomopeningen kijkt, smeer de asjes.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1315
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: visco fan om617

Berichtdoor Fredje » 19 dec 2021, 14:00

Thankx!

Ga ik proberen...

Groet,

Fred.
Fredje
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 19 feb 2013, 14:40
Woonplaats: Veluwe
Roepnaam:
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Ja

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten