[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Waterpomp kapot, of? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 17:03

Waterpomp kapot, of?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Waterpomp kapot, of?

Berichtdoor Theredone51 » 19 mei 2012, 23:04

Beste vrienden,

Sinds vorige week heb ik een probleem met de koeling van mijn W123-250. Toen ik die dag naar mijn werk reed (+/- 5 min. rijden) ging net op de laatste bocht mijn stuur heel zwaar. Dus ik kijk naar de oliedrukmeter om te zien of de motor nog draaide (wat het geval was) en zag toen ook dat de temperatuur van de motor nogal was opgelopen (100+). Aangekomen bij mijn werk deed ik de motorkap open om te concluderen dat er nogal wat koelvloeistof aanhing die waarschijnlijk omhoog was gespoten langs de radiatordop en daarmee ook de riem van de stuurpomp had doen slippen.

Die dag nog wat getest en de bovenste toevoerslang vanuit het thermostaathuis naar de radiator werd nogal hard (van de druk), maar niet warm. Na het voorzichtig opendraaien van de radiatordop (met het nodige gegorgel en eruit gutsen van koelvloeistof tot gevolg) deed hij het die dag weer normaal, dat wil zeggen, de temperatuur bleef redelijk constant en laag genoeg.

Mijn conclusie was dat de thermostaat het waarschijnlijk begeven had, maar na vervanging hiervan nog altijd hetzelfde probleem. Ik heb vandaag wel met de auto terug kunnen rijden naar huis (+/- 100km via de snelweg) met een constante motortemperatuur, maar na het verlaten van de snelweg ging de temperatuur alweer snel omhoog.

Nu heb ik net nog eens rondgereden en wederom wordt de motor snel veel te warm (100/120 graden), waarna na het eventjes openen van de radiatordop de temperatuur weer enigszins zakt. Ik heb een tijdje rondgereden, maar de temperatuur zakt niet onder de 100. Ik dacht eerst aan lucht in het systeem, dus ik heb de hele dag (snelweg naar huis + tijdens testen) met de kachelkranen open gereden, maar blijkbaar nog altijd problemen..

Wat me wel opviel, na een tijdje rondcrossen (goed doortrekken, afremmen, terug optrekken gedurende +/- 30 min.) was dat bij terugkomst de radiator (vanaf voor gezien) enkel aan de rechterkant en aan de bovenkant warm was. De rest van de radiator was niet echt warm te noemen..

Is de waterpomp kapot? Dat zou verklaren dat de koelvloeistof niet rond gaat en dat de radiator niet warm wordt. Of is de radiator verstopt? (Lijkt me sterk, aangezien die nog maar een paar maanden oud is) OF is er iets anders dat ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor de hulp!
Theredone51

Re: Waterpomp kapot, of?

Berichtdoor Frankie68 » 19 mei 2012, 23:58

viscofan nog goed? doet de kachel het nog wel bij hoge temperaturen?
misschien een verstopping?
lees mijn topic eens "visco fan om617"
je zult wel veel dingen herkennen
Frankie68

Berichtdoor Theredone51 » 20 mei 2012, 00:20

De kachel doet het nog perfect bij hoge temperaturen, goed warme lucht komt er dan uit. Verstopping zou kunnen, maar waar dan? Radiator is nog "nieuw", problemen met de fan heb ik niet, die doet het gewoon zoals altijd.
Theredone51

Berichtdoor Frankie68 » 20 mei 2012, 01:12

mmm

bij hoog bedoel ik 110 115 graden..
bij mij was hij dan koud..
Frankie68

Berichtdoor Arie en Nico » 20 mei 2012, 11:26

hoi

ik zou beginnen met het koelsysteem te spoelen
koelvloeistof aftappen ook het blok en kachel leeg
systeem afvullen met water + 500 gram citroenzuur poeder
de motor een half uur laten draaien
en het systeem leeg laten lopen
en goed na spoelen met water
kachelkranen helemaal open

kan me niet voorstellen dat je waterpomp kapot is
dan had inmiddels de koppakking er wel uit gelegen

visco zou inderdaad ook dienst kunnen weigeren
dat na een rit snelweg de temperatuur op loopt
zou de visco ingeschakeld moeten worden
doet hij dit niet loopt de temperatuur ook op

groet nico
Arie en Nico
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Frankie68 » 20 mei 2012, 11:41

citroenzuur is bijna nergens meer te krijgen in poedervorm
apotheek is stervensduur..dealer ook niet goedkoop..
na lang speuren op het i-net vond ik het dus hier:
250 gram voor 0,95 cent!!

ze zitten redelijk verspreid in het land..
ik heb 6 zakjes in beverwijk gehaald op de zwarte markt..6 euro voor 1,5 kg

je moet citroen zuur niet zomaar in de radiateur kieperen hoor..

wat ik deed was het water opwarmen en het poeder op laten lossen in het water zoals suiker
en dan in de radiateur gieten..
de naweeën kunnen lang zijn ..er blijft nog lang bruin water uitstromen naderhand..
althans , dat was bij mij het geval

misschien zijn de schoepen van de pompen vol met corresie en bobbels?
ik heb er een liggen die er zo uit ziet nml
Frankie68

Berichtdoor Arie en Nico » 20 mei 2012, 14:40

hoi

ik heb 7 euro betaald voor 800 gram bij de apotheek op de hoek
en inderdaad moet je het eerst in water oplossen en dan in het systeem gieten

maar 7 euro vind ik niet stervensduur
beter dan overhitte motor en of kapotte koppakking

groet nico
Arie en Nico
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Theredone51 » 30 mei 2012, 17:56

Beste vrienden,

Vandaag en gisteren heb ik tijd kunnen maken om nog eens bezig te gaan met de ster. Ik heb eerst alle koelvloeistof/water afgetapt, ook het blok, toen gevuld met warm water met daarin citroenzuur opgelost.

Dat een tijdje laten draaien, maar dat ging al snel "fout". Zelfde probleem als daarvoor, motor die oververhit, vloeistof die er uit spuit, etc. Toen alles maar afgetapt, paar keer doorgespoeld en verder met troubleshooten.

Ik ben ondertussen zo ver dat ik de nieuwe thermostaat opnieuw nog eens heb getest, deze werkt gewoon naar behoren en gaat netjes bij de juiste temperatuur open. Ik ben er verder ook achter dat de motor perfect om temperatuur blijft (60 graden) zonder de thermostaat op zijn plaats. Daaruit wil ik dus concluderen dat het koelcircuit gewoon werkt zoals het moet. Ook heb ik gekeken naar de waterpomp, als ik gas geef zie ik het niveau in de radiator wat dalen en ik kan duidelijk stroming zien.

Voor zover ik het kan zien is er dus iets verkeerd met de plaatsing van de thermostaat of iets dergelijks. Immers, de thermostaat op zich werkt perfect en de koeling zonder thermostaat werkt perfect. Alleen de combinatie van de twee geeft problemen.. Bijgevoegd 2 foto's, één waarop staat hoe ik de pakking heb gemonteerd en dan nog een foto van hoe ik de thermostaat in het huis plaats. Kan iemand mij vertellen of ik hier iets verkeerd doe? Ik heb het gemonteerd zoals de oude thermostaat er uit kwam en die werkte al die tijd perfect..
Theredone51

Berichtdoor Theredone51 » 30 mei 2012, 17:57

De foto's dus:

Theredone51

Berichtdoor Frankie68 » 30 mei 2012, 22:42

volgens mij is hij wel goed geplaatst.is dat gaatje orgineel?
ik zat ook zo te hanussen met dat ding.

wat ik deed wat het koelcircuit tijdelijk inkorten om in ieder geval de kachel uit te sluiten..
zie "viscofan om617"
de slang naar de kachelkraan vervangen door een "slang met een bocht"
een koelbuis eraan en dan die slang naar net motorblok (de slang rechts) daar op aansluiten..
het is on-othodox..maar dan weet je wel of het de kachel wel of niet niet is
weer origineel aansluiten is zo gebeurd

en is je visco wel goed?heb je dat getest met een krant met een hete motor?
de spanning van de v-snaar goed?
radiateur dop nog goed?
Frankie68

Berichtdoor Theredone51 » 31 mei 2012, 01:31

Circuit naar kachel kan ik nog even checken. Ik heb er gas in liggen en die heeft natuurlijk nog wel koelvloeistof nodig voor de verdamper. Maar dan zou hij dat probleem ook moeten hebben zonder thermostaat mijns inziens. Het gaatje is origineel en zou moeten dienen om makkelijker te ontluchten.

Visco nog niet getest met de krant, maar hij draait gewoon rond en het probleem is dat de radiator niet eens warm wordt als ik de thermostaat er in laat zitten. Dus het lijkt er gewoon op alsof dan alles blokkeert vanaf de thermostaat. Dat is dan ook de verklaring voor het oververhitten van de motor: geen circulatie door het blok.

Voor zover ik heb begrepen zorgt de thermostaat er voor dat bij koude motor alle koelvloeistof via een by-pass terug the blok in gaat om daar verder op te warmen. Als de thermostaat open gaat sluit deze de by-pass af en gaat alle koelvloeistof door de radiator en het blok om zo te zorgen voor genoeg koeling. Maar daar gaat er dus iets fout, wat.. dat is de vraag!
Theredone51

Berichtdoor Trouwkoets » 31 mei 2012, 07:27

Meiden,

Kachel heeft er niets mee te maken. Kachelsysteem is een aangehangen systeem, werkt alleen verstorend is je dit kortsluit, want dan is de weerstand veel lager en dus gaat er veel minder water door de radiator.
kokend koelwater terwijl de radiator half koud is wijst volgens mij op te weinig doorstorming van het koelwater. Doorstroming is toerental afhankelijk, dus de problemen treden het eerst op bij stationair toerental.
Als de koeling redelijk voldoende is bij niet gemonteerde thermostaat (dat is koeltechnisch gezien geen goede situatie want er zal reletief veel water via de bypass gaan) , dank denk ik toch dat de thermostaat niet goed is of niet goed is gemonteerd.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Theredone51 » 31 mei 2012, 08:20

Thermostaat heb ik getest in de waterkoker met een thermometer ernaast en gaat netjes op 87 graden open én gaat daarbij ver genoeg open ook. Montage is hier boven te zien en is, voor zover ik weet, volgens het boekje.

Om nog even terug te gaan, alle problemen zijn "ineens" opgetreden. Daarna heb ik de thermostaat vervangen, maar dit is zonder soelaas.. Radiator loopt gewoon goed door, pomp werkt, etc. Enkel bij het terug monteren van de thermostaat begint alles te koken. Net alsof deze de toevoer van koelvloeistof naar het blok afsluit/bypass niet goed afsluit.
Theredone51

Berichtdoor Trouwkoets » 31 mei 2012, 09:30

Even een plaatje geleend van . Beschrijft de M115 koeling, maar het verhaal is hetzelfde. A is naar radiator, C is bypass naar de waterpomp.

koeling..JPG

Essentieel is dat als de thermostaat opent de weg richting bypass langzaam wordt gesloten, en uiteindelijk helemaal sluit. Als dat niet gebeurt dan is de doorstroming richting radiator bij volledig geopende thermostaat (veel) minder dan in de situatie zonder thermostaat. De tegendruk in de bypass is veel kleiner dan de route via de radiator, dus daar zal reletief veel water doorheem gaan.

Het feit dat de koeling zonder thermostaat (veel) beter is, is een sterke aanwijzing dat de koelproblemen te maken hebben met de thermostaat.

Weet jezeker dat je het goede (dubbelwerkende) type thermostaat hebt gemonteerd? Dus met een plaatje voor het afsluiten van de bypass?

(afmetingen kloppen mogelijk niet)

Groet, Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Theredone51 » 31 mei 2012, 10:33

Ik heb de thermostaat gewoon bij de Mercedes dealer gehaald, het is inderdaad het dubbelwerkende type met plaatje aan de onderkant om de bypass af te sluiten. Is bestelt via chassisnummer.

Ik ga wel nog een keer testen of de "dubbele werking" ook echt werkt en niet enkel de thermostaat zelf open gaat..
Theredone51

Berichtdoor Theredone51 » 31 mei 2012, 20:11

Net nog even rondgereden met de ster. Temperatuur loopt na een stukje rijden in stadsverkeer uiteindelijk toch nog op richting de 100 graden en iets daar boven, dit allemaal zonder thermostaat. Ook loopt de motor niet zo mooi als zou moeten. Kleppen heb ik eergisteren nog gesteld, dus dat lijkt me niet het probleem. Het lijkt een beetje op de ontsteking die het niet doet zoals het moet. Motor schokt, vermogen lijkt wel ongeveer hetzelfde.

Misschien toch een lekke koppakking?
Theredone51

Berichtdoor Weizengelb » 01 jun 2012, 09:54

Hoi Sander,

Bij je eerste post dacht ik al meteen aan een lekke koppakking helaas. Dat geeft gasbellen in je systeem en veel druk op je slangen (ook bij koudere motor).

Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Trouwkoets » 01 jun 2012, 12:42

Dus het koelwater stroomt niet door gasbellen in de kop door een lekke pakking. Ik denk idd dat dit het is. Toevallig loopt er nu een ander naar aanleiding van een lekke koppakking bij een M102.
Rob Holewijn heeft ooit eens een mooi verslag gemaakt van het vervangen van de koppakking bij een M123. Ik kan hem even niet vinden.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Theredone51 » 01 jun 2012, 13:07

Ik vrees ook dat het dit is. Gisteren tijdens het rijden hoorde ik ook allerlei gebrobbel in het interieur, zeer waarschijnlijk afkomstig van lucht in de interieurradiator. Ik ga straks even de ANWB bellen, kijken of zij er hetzelfde van denken en zoja, dan kunnen we weer verder..
Theredone51

Berichtdoor Theredone51 » 01 jun 2012, 14:36

99% zeker koppakking, mayonaise aan peilstok + fiks hogere "oliestand". Daarbij ook weer flink wat koelvloeistof verloren..
Theredone51

Volgende

Keer terug naar Techniek