Gisteren ben ik naar de Mercedes-Benz dealer getogen voor de jaarlijkse APK, het was alweer de 6e keer sinds ik de auto in mijn bezit heb. In tegenstelling tot wat ik gewend ben werd de auto afgekeurd. Dezelfde keurmeester keurde in het verleden mijn stationcar ook al af, toen vanwege handremkabels. Andere keren werd de auto steeds zonder opmerkingen goedgekeurd.
Het lijstje was gelukkig kort, de rechter fuseekogel aan de bovenzijde vertoonde teveel speling en het remverschil achter was te groot. Dit laatste vanwege een vastzittende klauw rechtsachter. Verder kreeg ik het advies ook de bovenste draagarm aan de linkerzijde te vervangen, hier lag het rubber uit maar dit was geen afkeur.
Gelukkig had ik deze zaterdag geen afspraken en kon ik direct aan het werk.
Ik besloot om direct de fuseekogelhoezen aan de onderzijde te vervangen. Aan de linkerzjide bleek dit geen overbodige luxe, de hoes was nog niet lek maar wel duidelijk verzwakt. Als je goed op de foto kijkt zie je een soort kanvas, hier kon ik zo doorheen prikken.
De nieuwe hoes ziet er beter uit.
Na enkele uurtjes was de linkerzijde gereed en kon ik aan de andere kant aan het werk.
De moer van de onderste fuseekogel zat erg vast, later bleek dat het schroefdraad beschadigd was.
Nu is de klus geklaard, de klauw heb ik voorzien van nieuwe manchetten en lijkt weer goed gangbaar. Het vervangen van de bovenste draagarmen was zeker nodig, dit had de keurmeester goed gezien.
Komende maandag laat ik de boel weer beoordelen.