[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Koeling/Fan/ontluchting HELLUP!!! : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 10:32

Koeling/Fan/ontluchting HELLUP!!!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Koeling/Fan/ontluchting HELLUP!!!

Berichtdoor Raymond » 03 jul 2006, 22:35

Volgens de vorige eigenaar van mijn auto (net gekocht)zou de temperatuur erg schommelen en de motor warm lopen. Hij kon niet achter het probleem komen (en had er nog minder verstand van dan ik) Na aanschaf bleek de koelvloeistof uit de auto te stromen en was hij binnen een mum van tijd leeg. Volgens mij lekte hij bij de waterpomp. Ik heb er (als voorlopig lapmiddel) zo'n goedje in gegooid omdat de auto meer dan een jaar stil had gestaan en dit wellicht zou helpen. Voorzover ik kan zien helpt het ook maar nu komt het volgende probleem.

De auto loopt heel snel warm (zo naar de 120 graden)en het water spuit er uit via de overloop. Volgens een kennis (oud monteur) is het zeker niet de koppakking auto loopt daarvoor te goed. Op een of andere manier ontlucht hij niet en komt er geen voldoende water in het systeem. De radiatordop ziet er helemaal niet jofel meer uit en volgens ons kan hij daardoor geen voldoende druk opbouwen en daardoor ook niet ontluchten. Kan het zijn dat we daarin gelijk hebben?? Verder geen ideen of de termostaat open gaat.

Wie kan mij ook vertellen hoe de fan dient te werken. Hij draait nl continue heel langzaam rond en als je gas geeft een beetje meer (niet veel) Dient de fan nog aan te slaan. Op welke manier hoort hij te werken.

Ik hoop dat iemand mijn kan helpen.
Raymond
 


Antwoord:Koeling/Fan/ontluchting HELLUP!!!

Berichtdoor MajikSimon » 03 jul 2006, 23:06

waarom zou het niet de koppakking kunnen zijn? lijkt me juist niet uitgesloten, temp veel te hoog borrelende koelvloeistof...zou nog geen ramp zijn als je er danmaar niet zo mee doorrrijd

Maar wellicht is het veel makkelijker
waterpomp, radiateur dop en thermostaat...

als het alleen maar een andere radiateurdop is, die heb je zo bij de dealer voor een paar euro...dan is de membraan aan de onderkant stuk...maar lijkt me sterk dat dat het alleen is, ivm "koken".thermostaat kost ook 10 -15 euro nieuw..altijd doen

Draait de waterpomp? de schoepen kunnen loskomen van de as, ding kan makkelijk helemaal vastzitten ook na lang stilstaan...geen circulatie betekent heetlopen

ik zou die 3 checken evt vervangen.
Dan bijvullen koelvloeistof en dan zou ik weer verder kijken

Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/07/03 23:08<br><br>Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/07/03 23:10
MajikSimon
 


Antwoord:Koeling/Fan/ontluchting HELLUP!!!

Berichtdoor Raymond » 03 jul 2006, 23:39

Ik ga het allemaal proberen. Hoe kan ik zien of de pomp nog werkt?? Thermostaat en dop alleen bij de dealer halen?? of kan het ook ergens anders. Enig idee toevallig wat een nieuwe pomp kost?
Raymond
 


Antwoord:Koeling/Fan/ontluchting HELLUP!!!

Berichtdoor Govert » 04 jul 2006, 00:56

Wat voor W123 heb je?

De ventilator hoeft niet meteen aan te slaan, als hij op een slipkoppeling zit, gaat hij pas bij 95-100 graden draaien. Anders moet hij altijd draaien.

De spanning in de v-snaar kan ook nog onvoldoende zijn.

Hoe is de radiateur eraan toe? als die vervuild is, aan de binnen- en/of buitenkant, wordt er ook niet voldoende gekoeld. Als je niet in de radiateur kan kijken vanwege het expansietankje, dan is de kleur van de koelvloeistof ook een goede indicatie: is die zwart of bruin, dan wijst dat op een vervuild systeem.

De koelvloeistof liep eruit, zei je. Waar liep de koelvloeistof uit? En wat voor goedje heb je erin gegooid? Nu spuit het eruit bij de overloop, zeg je, maar komt er koelvloeistof langs de dop eruit lopen? Dat mag niet bij normale temperatuur, dan de dop vervangen.

Het koelsysteem is een gesloten systeem en hoeft niet te ontluchten. Pas bij heel hoge druk zal het veiligheidsventiel van de radiateurdop opengaan en zal er stoom ontsnappen (een beetje als een snelkookpan).

Lekke koppakking leidt veelal tot melkachtige motorolie.

Een nieuwe thermostaat is niet zo duur en kan je makkelijk vervangen. Een simpele test of hij open gaat is door aan de radiateurslangen te voelen: zijn die warm/heet als de motor warm is, dan staat hij wel open. Bij zo'n 80 graden moet hij opengaan.

Een pomp kan je testen door bij draaiende motor op bedrijfstemperatuur goed in de bovenste radiateurslang te knijpen. Dan moet je de waterkracht voelen.

Wat ik zou doen:
- radiateurdop vervangen (zeker als die bij lage temperaturen al lekt)
- v-snaar spanning controleren
- kleur van de motorolie controleren door de peilstok te bekijken. Bij melkachtige olie zal je wel een lekke koppakking hebben.
- waterpomp controleren door in de bovenste radiateurslang te knijpen bij bedrijfstemperatuur
- koelvloeistof controleren op vervuiling en indien vuil en koelsysteem leeg laten lopen, schoonspoelen met radiateurschoonmaakspul en daarna afvullen met schone koelvloeistof. Eventueel radiateur eruit halen en ondersteboven doorspoelen.
- Als je de koelvloeistof toch vervangt, vervang dan meteen ook de thermostaat.

Hoopt dat dit een beetje helpt.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Koeling/Fan/ontluchting HELLUP!!!

Berichtdoor Govert » 04 jul 2006, 00:56

<br><br>Bericht gewijzigd door: Govert70227, op: 2006/07/04 00:56
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Koeling/Fan/ontluchting HELLUP!!!

Berichtdoor Raymond » 04 jul 2006, 22:27

Het is een 230TE van 1984 automaat

radiator knop vervangen en de zaak bouwt nu in iedergeval druk op.

Ook de thermostaat vervangen. Het water spuit er nu in iedergeval niet meer uit.

Contact je van de ventilator een beetje schoongemaakt en toen hoorde ik hem opeens tikken en stond de ventilator vast en vervolgens sloeg hij aan. Er kwam een enorme wind vanaf. Goed teken dacht ik zo. De motor was toen warm. Ben toen gaan rijden je zou denken dat de motor dan weer afkoelt door de rij wind en daarnaast door de ventilator

Helaas was dat niet het geval binnen een mum van tijd liep hij weer naar de 120 graden.
Motor laten afkoelen en daarna thuis op de oprit weer gestart.

Na 90 graden sloeg de ventilator toch maar weer NIET aan.
Contact van de ventilator los gemaakt en weer vast. Bij de eerste keer hoorde ik toen een klik en sloeg hij vast zeg maar en dat doet hij nu niet meer.
En hij sloeg niet meer aan.
Toch een probleem met de ventilator? Waar kan dat aan liggen.

Begrijp ik het goed dat er ventilatoren zijn die het continue doen? Deze denk ik niet er zit volgens mij ene sensor op.

Hoop en denk dat het de koppakking niet is. Motor loopt heel goed en ik zie geen rook. Olie ziet er goed uit.

Zaak lekte in eerste instantie bij de waterpomp dat probleem is voorlopig verholpen. Nieuwe waterpomp zal erin de toekomst wel op moeten komen.

Je zegt spanning van de V-snaar controleren. Drijft deze de waterpomp aan??

Hoor het graag wat je er van denkt.

MIJN DANK IS GROOT!!
Raymond
 


Antwoord:Koeling/Fan/ontluchting HELLUP!!!

Berichtdoor Govert » 05 jul 2006, 01:05

De v-snaar drijft zowel de ventilator als de waterpomp aan. De ventilator zit kennelijk op een thermokoppeling, pas als het koelwater warm genoeg is, zal de ventilator aanslaan. Sommige W123s hebben een permanent draaiende ventilator, maar dan heb je constant een beetje vermogensverlies.

Als die ventilator niet goed aanslaat, kan dat wel een reden zijn voor oververhitting, maar vooral als je met lage snelheden rijdt.

De thermostaat is nu goed, dus dan heb ik het vermoeden dat de koelvloeistof onvoldoende wordt gecirculeerd. Redenen kunnen zijn:
- v-snaar spanning te laag: de v-snaar slipt en drijft de waterpomp en de ventilator onvoldoende aan
- waterpomp defect. Het koelwater blijft dan in de motor en wordt dan al snel 120 graden
- in- en/of uitwendig vervuilde of kapotte radiateur: koelvloeistof kan niet door de radiateur heen of ontvangt onvoldoende koeling.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Koeling/Fan/ontluchting HELLUP!!!

Berichtdoor Topasbrauner » 05 jul 2006, 12:47

In geval van een lekke koppakking tussen cilinder en waterkanaal geeft compressiedruk in het koelcircuit. Wat gebeurt er? Er ontstaan luchtbellen en het water circuleert niet meer en de motor wordt idd binnen de kortste keren heet. Als het alleen je fan zou zijn, zou hij echt niet binnen een paar tellen zo heet worden.
Heeft de 230E een ontluchtingsschroef op hetthermostaathuis? Indien aanwezig, draai deze eruit, vul het systeem af met water totdat water uit de ontluchtingsopening komt, dan schroef er weer in. Motor starten, na een tijdje de schroef beetje losdraaien. Er zou nu geen lucht uit moeten komen. Als je nu wel veel lucht hoort ontsnappen, heb je denk ik echt wel een lekke koppakking. Trouwens, als je dat nog niet had, heb je er nu wel grote kans op met steeds de 120gr. te bereiken....

Maar wees er zeker van en laat een garage om de hoek even met een co meter checken of er co in je koelsysteem komt. Dan weet je het zo en kun je aan de slag. Is niet zo heel spannend hoor een pakking vervangen.

Succes
Topasbrauner
 


Antwoord:Koeling/Fan/ontluchting HELLUP!!!

Berichtdoor MajikSimon » 05 jul 2006, 13:19

tjsa lek tussen waterkanaal en clinder...daar d8 ik ook al aan, door dat borrelen etc...
MajikSimon
 


Antwoord:Koeling/Fan/ontluchting HELLUP!!!

Berichtdoor Raymond » 05 jul 2006, 20:57

Koppakking vervangen niet zo'n klus? ik dacht altijd dat het een drama was en heel arbeids intensief. voor het geval dat het zo is heb je dan een adres.

Het borrelen is verholpen sinds de nieuwe radiatordop eigenlijk loopt hij nu "alleen nog" te warm.
Ik hoop nog steeds niet dat de koppakking lek is. Motor loopt nl nog steeds heel netjes,olie ziet er goed uit, geen rook etc.

Inmiddels heb ik de nieuwe thermostaat er uit gehaald en de oude er in gezet. Van de oude heb ik het binnenwerk verwijderd zodat hij eigenlijk altijd openstaat ook in koude toestand.

Ik heb de motor toen hij koud was gestart en de radiatordop verwijderd. Zag geen beweging in het water.
Ook niet wanneer ik even een slang naar de radiator los maakte.

Toch de waterpomp?

Wat mag zo'n onderdeel kosten??

Hoor graag van jullie

Bericht gewijzigd door: raymond, op: 2006/07/05 22:41<br><br>Bericht gewijzigd door: raymond, op: 2006/07/05 22:43
Raymond
 


Antwoord:Koeling/Fan/ontluchting HELLUP!!!

Berichtdoor Govert » 05 jul 2006, 23:16

Dat binnenwerk van de thermostaat verwijderen is niet zo verstandig, dan wordt ook de kortsluiting niet meer afgesloten en stroomt het water nauwelijks langs de radiateur.

Stroomde er geen koelvloeistof uit toen je de slang losmaakte?
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Koeling/Fan/ontluchting HELLUP!!!

Berichtdoor Raymond » 05 jul 2006, 23:55

Er zat natuurlijk vloeistof in de slag en dat kwam er uit. Kan niet zeggen dat het er uitstroom als of het er doorheen gepompt werd.
Wat raad je me aan auto starten en bovenste slang van de radiator afkoppelen en kijken of het er uitstroomt?
Binnenwerk heb ik er natuurlijk voor het testen uitgehaald.
Je zou toch denken dat hij openstaat en dan vervolgens het vloeistof ook naar de radiator gepompt wordt?

Je gaf al aan dat wanneer de auto op bedrijfstemp ik in de bovenste slang naar de radiator moet knijpen en dan zou ik kracht moeten voelen. Volgens mij kan ik vrij eenvoudig de slang inknijpen.Bedoel je dat ik een soort weerstand zo moeten voelen of hoor ik echt iets van een stroming te voelen?<br><br>Bericht gewijzigd door: raymond, op: 2006/07/06 00:06
Raymond
 


Antwoord:Koeling/Fan/ontluchting HELLUP!!!

Berichtdoor Govert » 06 jul 2006, 01:18

De weg van de minste weerstand is via de kortsluiting, er zal niet meteen veel water via de radiateur worden gepompt.

Je kan ook de thermostaatdeksel en thermostaat verwijderen en dan even de motor starten, dan merk je meteen of er water wordt gepompt. Er zit zo'n 5 liter in de motor, die wordt er dan uitgepompt. Doe het kort en met gewoon water, want koelvloeistof is een agressief goedje.

Als je de slang loslaat moet je de waterdruk voelen. Dit werkt alleen goed met een goede, geheel geopende thermostaat. Het is een beetje als een tuinslang waar je in knijpt.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Koeling/Fan/ontluchting HELLUP!!!

Berichtdoor Topasbrauner » 06 jul 2006, 13:08

Hallo,

Je zegt er borrelt niets meer sinds de nieuwe radiateurdop. Dat vind ik wel vreemd, want je kunt pas zien of er iets borrelt als je de dop losneemt en in de radiateur kijkt. :S

Jouw pakking is naar alle waarschijnlijkheid gewoon lek. Als ie lek is tussen nogmaals waterkanaal en cilinder heb je precies jouiw probleem. En waarom zou een motor dan niet mooi kunnen lopen, waarom zou je dan iets aan je olie moeten zien en waarom zou ie moeten roken?

Maar heeft een dichtbijzijnde garage echt geen CO-tester? Dan weet je het meteen en kan iedereen ophouden met gissen. Alhoewel we graag meedenken hoor..
Topasbrauner
 


Antwoord:Koeling/Fan/ontluchting HELLUP!!!

Berichtdoor MajikSimon » 06 jul 2006, 13:39

je hoort echt het te kunnen voelen als je er in knijpt, maar dan moet er wel een goede thermostaat inzitten, niet een waar het binnen werk is uitgesloopt en voldoende koelvloeistof.

Maar ik zou als ik jou was en je de motor wilt heelhouden niet zo heel lang meer mee doorgaan zo.
Het hangt er maar net vanaf naar welke garage je gaat;
koppakking vervangen hoeft niet zo duur te zijn.

Vraag vooral vooraf prijzen en bel wat rond en vraag waar bekenden van je goede ervaringen hebben of juist niet

maar ik zou niet te lang blijven doorrrijden met 120 graden. Eigenlijk helemaal niet.Het beschadigt makkelijk je koppakking en je hele motor kun je ermee verzieken omdat de kop zelf ook krom kan trekken.Dat gebeurt niet snel maar op den duur wel...

veel succes<br><br>Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/07/06 13:53
MajikSimon
 


Antwoord:Koeling/Fan/ontluchting HELLUP!!!

Berichtdoor janbenz1 » 06 jul 2006, 22:50

Hallo,

Als ik dit alles zo lees denk ik toch echt aan een lekke koppakking naar binnen toe.
Als je nog lang zo door morrelt heb je kans op grotere motorschade.

Laat bij een garage je kop even afpersen, is tie lek dan zo spoedig mogelijk koppakking vervangen, en vooral niet vergeten om de kop te laten vlakken.
Hij is nu al zo vaak boven de 100 graden geweest, dus heb je grote kans dat hij krom is getrokken.

En als je hem er dan toch af hebt, laat hem dan ook goed nakijken op ingebrande of ingeslagen klepzittingen, eventueel kleppen slijpen, klepsteelrubbers vervangen indien nodig, en klepgeleiders chekken en evt. vervangen.
Je bent dan toch bezig doe het dan vooral goed.

Nieuwe thermostaat er in, je koelsysteem enige malen goed doorspoelen,en dan afvullen met goede koelvloeistof.
Want ik meende dat je er ook zo'n antilekpil er in had gegooid, dit kan op den duur verstopping geven in het systeem, kun je beter zo weinig mogelijk gebruik van maken.
Alleen in uiterste noodgevallen, dit is geen reperatiemiddel.

Spoel ook je raiateur goed door, zodat dit spul goed is verwijderd.

Veel succes, Groetnis fan Jan, Út Drachten.B)
janbenz1
 


Antwoord:Koeling/Fan/ontluchting HELLUP!!!

Berichtdoor Raymond » 07 jul 2006, 21:56

ALLEMAAL BEDANKT VOOR JULLIE INPUT!!!
Ik ga nu ff op vakantie en zodra ik terug ben gaan we de waterpomp vervangen. Kreeg vandaag nog de tip om de motor te starten en de slang van de verwarming er af te halen om te kijken of hij rondpompt. Dat deed ie dus niet. Ook in de radiator gekeken. Geen beweging gezien. Thermostaat was open (geen een aanwezig). Jullie begrijpen het ik hoop op een kapotte pomp en als hij het niet is zit er in iedergeval een nieuwe op. In iedergeval gaat hij daarna naar Harrie neem aan dat hij exact weet wat er aan moet gebeuren.

NOGMAALS ALLEN BEDANKT EN IK HOU JULLIE OP DE HOOGTE

VRIENDELIJKE GROET,

RAYMOND
Raymond
 


Re:Antwoord:Koeling/Fan/ontluchting HELLUP!!!

Berichtdoor jacob2 » 24 aug 2007, 21:43

He Raymond,weet je al iets meer??
Ik ben wel benieuwd wat het nu is.
Jacob.
jacob2
 


Re:Antwoord:Koeling/Fan/ontluchting HELLUP!!!

Berichtdoor Trouwkoets » 25 aug 2007, 02:33

Raymond, ik weet inmiddels veel van het koelsysteem van een M102, zelf net de waterpomp vervangen.
Even wat zaken langs gaan.
Radiatordop: geen oorzaak van je probleem, vervangen als hij niet goed is
Thermostaat: laat de motor niet draaien zonder thermostaat, dan gaat een hoop water door de bypass tussen pomp en thermostaat, en niet door de motor
Ventilator: hoort aan te springen net boven de 100 graden. Ik heb zelf maanden rondgereden met een kapotte thermoschakelaar van de ventilator. Bij een gezonde koeling geeft dat alleen problemen in de file op warme dagen.
Waterpomp: een lekke waterpomp moet je vervangen. Dan is in ieder geval de waterkering, en waarschijnlijk ook de lagering van de as gaar. Een kapotte waterpomp hoor je waarschijnlijk, en hij loopt zwaar. dat betekent dat je veel snaarspanning moet hebben om niet een slippende v-snaar te hebben. Voor een M102 uit 84 zijn pompen ruim voorhanden voor redelijke prijzen. bij de benzdealer ongeveer 110 euro, op Ebay (volgens mij dezelfde pomp) voor 60/70 euro, in de Tausch dus oude inleveren.
Ik denk dat je koppakking door is. Zie zijn verhaal voor de aanpak. Loop verder het koelsysteem na, vervang waterpomp, slangen en slangklemmen, en kijk even kritisch naar de kwaliteit van de radiator.

Succes, Caspar<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2007/08/25 02:35
Trouwkoets
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten