[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Vraag Mercedes T2 nieuwe versie : Van alles en nog wat....

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 22:22

Vraag Mercedes T2 nieuwe versie

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

Vraag Mercedes T2 nieuwe versie

Berichtdoor Laurens123 » 28 jun 2012, 17:09

Beste Benzers,

Heeft weinig met de W123 te maken, maar ik gok dat iemand mijn vraag kan beantwoorden hier. Ik ben mij aan het inlezen over de Mercedes T2, de voorganger van de huidige Vario. Nu schrijft Wikipedia dat er verschillende Dieseluitvoeringen zijn, namelijk:

"Es gab folgende Diesel-Varianten: 507 D, 508 D, 511 D, 609 D, O 609 D, 611 D, O 611 D, O 614 D, 709 D, 711 D, 714 D, 809 D, 811 D, 814 D und 814 DA (A steht hier für Allrad)" (waar de O voor staat weet ik niet)

Ik wil eigenlijk weten welke motor bij welk type hoort, en wat de rest van de verschillende nummers betekenen. Iemand meer info hierover?

Deze bussen zijn van 1986 tot 1996 gemaakt, en wat ik mij daarom ook afvraag is hoe de kwaliteit is van de latere bussen. Zo weet ik dat bij de W124 vanaf de laatste versie (omstreeks 1993) gebruik is gemaakt van lak op waterbasis en dat de motoren van 1993 en later ook minder lang meegaan. Of dit soort vaak veranderingen ook bij de T2 bussen zijn doorgevoerd vraag ik mij dus ook erg af...

Dank voor het meedenken en groet!

Laurens
Laurens123
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: Vraag Mercedes T2 nieuwe versie

Berichtdoor vlieger » 28 jun 2012, 20:14

Je kan deze vraag misschien beter stellen op het Mercedes-forum: www.mercedesforum.nl.
Daar worden alle type Mercedes besproken.
vlieger

Berichtdoor Govert » 29 jun 2012, 09:55

Zal ook wel in de EPC te vinden zijn.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Laurens123 » 29 jun 2012, 11:16

Mocht de EPC mee in het vliegtuig?
Laurens123
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja

Berichtdoor Govert » 29 jun 2012, 12:03

Had wel meegemogen, maar ik heb de EPC thuisgelaten.

Het typenummer is als volgt opgebouwd:

Eerste cijfer is het maximale tonnage, laatste twee cijfers het vermogen van de motor, allebij bij benadering.

Dus een 309 weegt met auto en lading maximaal drie ton en heeft een vermogen van 90 pk en een 814 mag maximaal acht ton wegen en heeft een vermogen van 140 pk.

Op die Wikipediapagina staat wel de motorisering van de eerste serie T2, grofweg: de OM616 (72pk) of vrachtwagenmotoren (met directe inspuiting) OM314 (80–85pk) of OM352 (130pk).

Misschien dat ze bij de tweede serie de OM616 hebben vervangen voor een OM60X-motor, maar dat hoeft niet. De hogere vermogens zullen wel met vrachtwagendiesels zijn uitgerust. Maar goed, een blik in de EPC brengt pas echte duidelijkheid.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MajikSimon » 29 jun 2012, 14:31

Dat met die lak vd W124 daar heb je gelijk in.
Ik heb begrepen dat er batches waren waar bacterien zijn ingekomen, deze verstoorden de Ph, met uiteindelijk ernstige roestvorming, zoals ( heel) veel late W124's en W210's
Echter er zijn ook volledig roestvrije W210's en later serie W124's...dus niet elke batch verf was aangedaan.
In het algemeen is de watergedragen lak van mindere kwaliteit
Dat met die motoren, daar ben ik het mee oneens..ik denk dat late W124 motoren minstens net zo goed waren, ze worden wel meer geplaagd door slechte kabelbomen ( bio-degradable), met allerlei vage gevolgen, slecht lopen, afslaan etc.
MajikSimon

Keer terug naar Van alles en nog wat....