MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 10:23

Injectie 230TE hapert

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Injectie 230TE hapert

Berichtdoor EvDelft » 26 jun 2012, 22:45

Hallo allemaal,

Het probleem waar ik het eerder over had met mijn 230TE, benzine automaat, is gelokaliseerd. Het betreft een startprobleem en de problemen zitten hem in de injectie-eenheid.

De auto slaat niet aan als er wordt gestart omdat er kennelijk geen benzine in de motor komt. Op het moment dat de centrale injectie (tussen cylinder 2 en 3) direct wordt aangesloten op de accu, wil de auto aanslaan en doet dat ook. Echter, de motor loopt dan stationair erg rommelig en ook op toeren lijkt het qua geluid wel een diesel. Vermogen levert de auto wel (hij spuit weg) maar hij rookt als de Vesuvius waardoor hij dus niet door de keuring zal komen.

Heeft er iemand een idee wat het probleem in de injectie kan zijn? Wat zou het meest logische probleem kunnen zijn? Wat is het meest gevoelig in de injectie en hoe kunnen we het oplossen (op een goede maar zo goedkoop mogelijke manier)?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,
Erwin van Delft.
EvDelft
 


Re: Injectie 230TE hapert

Berichtdoor Trouwkoets » 29 jun 2012, 11:04

Erwin,

De K-jetronic spuit continu brandstof in. Er zitten een paar hulpsystemen in (warmloopregaar voor het verlagen van de regeldruk levert een rijker megsel, bimetaal in bypass levert meer lucht stationair voor verhoogd toerental, koude start injector had je al gevonden) die allemaal aan slijtage onderhevig zijn.
Als de motor klinkt als een diesel dan zou ik in eerste instantie eerst kleppen stellen en de timing van de dsitributieketting controleren: inkeping op de nokkenas tegenover de merkstreep en dan de gradenverdeling aan de krukas aflezen. Vervolgens kijken naar de ontsteking. Afstellen en onderdelen zonodig vernieuwen. Daarna injectors controleren op openingsdruk en sproeibeeld. Als je dat hebt gedaan dan moet de auto starten en lopen. De eerder beschreven hulpsystemen van de K-jetronic hoeven hiervoor niet fijlloos te werken. Maar met lage temperaturen maken ze het starten wel makkelijker. Wel heel belangrijk voor de K-jetronic is dat de druk van de brandstofpomp hoog genoeg is, minimaal 4,5 bar. Koude startinjector wordt aangestuurd door hetzelfde relais als de benzinepomp, zit links op het schutbord. Deze gaat nog wel eens kapot. Zie de WIS CD voor details om deze te testen.
Er is nog veel meer te vertellen maar begin hier maar eens mee.

Succes, Caspar
Trouwkoets
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten

cron