Ik ken het verhaaltje en heb vorig jaar met hetzelfde bijltje gehakt.. Ik ben ook niet hier om je eigen bevindingen en theorien te weerlegen en af te strijden of je iets op de mouw te spelden. Ik wil wel graag mijn ervaringen met je delen, zodat je er misschien als mede liefhebber ook wat mee kan en niet onnodig op onkosten wordt gejaagd.
Ik rijd zoals je kan zien ook een 280 met M110 kjet, deze liep toen ook wanneer het uitkwam veel te hoog stationair, dan weer te laag en sloeg af tijdens stationair, stond veel te rijk, sputterde bij koude start(in de zomer), kwalmde zwart en zoop 1 op 5. Ik heb weken zitten klooien samen met de nodige monteurs die claimden er verstand van te hebben en niemand kreeg het goed afgesteld.
Ik heb toen eieren voor mijn geld gekozen en heb hem naar Bosch Oldtimer Service Küpers te Linnich/Duitsland gebracht.
Diagnose was: Defecte warmloopregelaar (revisie bij Bosch zelf € 500), Defecte Kraftstoffspeicher (€ 159), lekage in de onderdrukdoos (€ 40) onder het luchtfilter (shubumluft regelung bij m110 na 81) en de Hulpluchtschuif defect.
Alles behalve de luchtschuif laten vervangen en is opnieuw afgesteld. En lopen als een zonnetje
nu met een verbruik van gemiddeld 1 op 8 in rustig stadsverkeer en 1 0p 10 rustig op de Autobahn.
De luchtschuif zou vasthangen maar de specialist zei dat dit te verwaarlozen is en die alleen maar in de winter een belangrijke rol kan spelen. Dus geen problemen in de winter, niet vervangen en gewoon doorrijden was het devies.
Ik rijd nu dus al meer dan een jaar probleemloos met een vasthangende extra luchtschuif.
Hij kost inderdaad ongeveer € 250 bij de MB dealer in duitsland.
Meer of minder kan ik er niet van maken..
Succes..