"Wat wil je er voor hebben dan?" is een bekend zinnetje en vaak het begin van onderhandelingen. Het loven en bieden is een interessant en vaak vermakelijk gebeuren. Interessant was het deze keer niet, vermakelijk echter wel (vind ik achteraf gezien dan).
"duizend euro maj m hebbe"
ff stilte, maar ik weet dat hij altijd meent wat hij zegt als het over meer dan 1 euro 50 gaat...
"doet er maar een strikje om"
En de deal was rond.
"Maar eh, d'r zit geen kenteken bij"
Ok, de deal was niet geheel zuiver rond, er zat als bij een lekke band een vlak kantje aan.
"Krijg ik wel voor mekaar" zei ik veel stoerder dan ik me voelde.
Tja, en daar sta je dan met je goeie gedrag. Goede raad hoeft over het algemeen helemaal niet zo duur te zijn als je maar weet waar te zoeken. De RDW is er goed voor dacht ik, dus die eerst maar eens bellen. Ik zal niet alles over mijn contacten met de RDW vertellen, maar het komt hier op neer dat ze tegen een vergoeding van een kleine 50 euri, een onderzoek vanuit Veendam hebben uitgevoerd bij hun Duitse tegenbroer al waaruit bleek dat deze broer er hoegenaamd geen bezwaar tegen had dat hun kleine Nederlandse tegenhanger opnieuw een kenteken zou verstrekken met het bewuste voertuig als leidend voorwerp. Na een bezoek aan de plaatselijke RDW vestiging alwaar werd vastgesteld dat er inderdaad een onderzoek was uitgevoerd waaruit naar voren was gekomen dat er geen bezwaar was, zoals hierboven beschreven, en dat het op het plaatje vermelde chassis nummer overeenkwam met het op het schutbord ingeslagen nummer, en na afscheid van nogmaals 100 euro als tegenprestatie voor het vriendelijk uitgevoerde vergelijkend warenonderzoek, kon ik met blij gemoed het kantoor van onze alom geliefde belastingdienst/douane met een bezoek gaan vereren. Na invulling van enige formulieren kreeg ik van de dienstdoende ambtenaar te horen dat "alles goed" zou komen. Ik wist niet precies wat hij met "alles" bedoelde maar desondanks had ik het volste vertrouwen dat ik in ieder geval een kenteken voor mijn ondertussen geliefde Benz zou gaan bekomen.
Stiekem was ik met mijn door de RDW gratis verstrekte 1-dags kenteken naar een bevriende garagehouder getrokken om daar vast een voorkeuring in het kader van de APK te laten uitvoeren. Na enig geduw en getrek, gedraai aan schakelaars en indrukken van pedalen werden tussen de binnensmonds gemompelde blijken van goedkeuring, de volgende mankementen vastgesteld: rechter stadslicht functioneert niet, linker koplamp hoogte verstelling functioneert niet, beide voorwiellagers zijn versleten.
Dat viel dus nogal mee, al zou het vervangen van die lagers misschien niet zo makkelijk zijn, nou ja, daar kon ik snel genoeg achter komen. Zoonlief kwam langs om het mirakel te aanschouwen. Nu is het zo dat zoonlief een aangeboren afwijking heeft waar het auto's betreft en hij kon het dan ook niet laten om de bewuste mankementen direct te adresseren.
Stadslicht: "ja, geen wonder dat ie het niet doet, massa draadje moet wel aangesloten zijn"
Koplamp hoogte verstelling: "kijk pa (of ouwe, dat weet ik niet meer), d'r zitten aan die koplamp 3 pieletjes waarvan d'r een een gaatje heeft. Daar moet het vacuum slangetje op en niet op een van de andere, want dan doet ie het niet"
Lagers: "moet je ff kijken of je die kunt verstellen" en een volledig mondelinge uitleg van hoe e.e.a. waarschijnlijk in elkaar stak en hoe te handelen.
Allemaal stuk voor stuk zaken die ik zelf ook wel had gevonden natuurlijk
Wordt vervolgd...