[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
electrisch schuifdak kabel smeren : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 10:23

electrisch schuifdak kabel smeren

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

electrisch schuifdak kabel smeren

Berichtdoor ERIK123 » 14 jul 2012, 15:12

hallo jongens,
Ik heb een nieuwe kabelgekocht voor de bediening van elektrisch schuifdak: van schuifdak tot aan motor achterin koffer. (kostprijs +/- 70eur).
Ik heb van het juiste Mercedes schuifdakkenvet een flinke mop meegekregen van de Mercedes dealer.

VRAAG: moet de volledige kabel gesmeerd worden? Het begin en einde van de kabel is in ijzer en het lange stuk ertussen is in plastic/teflon. De MB-dealer geloofde zich te herinneren dat je deze niet volledig moet smeren. Mogelijks enkel begin en einde? Maar hij wist het niet zeker; en daarom ik nu ook niet meer. Ik dacht de kabel volledig te smeren nadat ik de buis, waar hij in moet geleiden, met ontvetter flink heb proper gemaakt.

Als enkel begin en einde van de "kabelpijp" in het vet heeft gezeten dan hoef ik ook enkel dit gedeelte goed te reinigen. Is wel wat makkelijker. Dat zou ik met de reinigingsborstels van m'n waterpijp kunnen doen ;)

Ik moet er nog aan beginnen en dan zie ik ook wel aan de oude kabel of deze volledig in het (waarschijnlijk kleverig) vet zit of niet. Maar het wil niet zeggen dat de vorige hersteller de correcte smeermethode gebruikt heeft, vandaar. De kabel is namelijk gebroken; ofwel is het mercedesvet maar voor 25 jaar houdbaar, dat kan natuurlijk ook;

Ik zal er een reportage van maken voor zij die na mij deze klus nog moeten klaren. Met foto's.

groeten, erik.
ERIK123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 13 jul 2007, 21:30
Woonplaats: Brecht
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: electrisch schuifdak kabel smeren

Berichtdoor simon » 14 jul 2012, 19:47

de kabel niets aan doen ,maar als je het in je kofferbak waar de motor zit moet je de afdichting van het tandwielhuis losbouten en het landwiel lichten om het metalen eind van de kabel er in te doen,het huis vol met vet douwen,bv.lagervet,in weer dichtmaken,als alle andere dingen in orde zij dan gaat hij als brandweer,gr.simon
simon
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 06 dec 2011, 20:14
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1969
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: electrisch schuifdak kabel smeren

Berichtdoor ERIK123 » 14 jul 2012, 20:23

oké, kabel mag er dus los inlopen. Het smeren is dus enkel aan het eindstuk wat door de motor gaat; hiervoor zal ik het tandwielhuis van de motor eventueel van het oude vet ontdoen en er het nieuwe MB vet in doen.
Het smeren is dus vooral belangrijk aan de dakrails. Dat deze zeker soepel lopen, teneinde de kabel en de motor niet te zwaar te belasten.
Net al de binnenbekleding van het schuifdak los geklikt en het dak opengeschoven. Nu zal ik de kabelbevestiging daarin losmaken en de oude kabel (wat ervan overgebleven is) er langst het dak uittrekken.
Wordt vervolgd.
erik
ERIK123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 13 jul 2007, 21:30
Woonplaats: Brecht
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: electrisch schuifdak kabel smeren

Berichtdoor ERIK123 » 15 jul 2012, 00:29

net nieuwe kabel gestoken; er zat geen oude in. Ik heb de kabel niet gesmeerd enkel het voorste ijzeren rechte stuk en het kanwielhuis in de motor volledig gereinigd en vol vet met gewoon lagervet gedaan zoals simon hierboven aanhaalde. De kabel schuift er handmatig toch niet echt vlot door. Vooral als ik de motor vastschroefde ging het moeizaam. Als ik dan de kabel aan het dak vastmaakte en het dak electrisch laat schuiven, gaat het heel goed. Moet ik alsnog de kabel insmeren????
Ik ga zowiezo de rails reinigen en opnieuw met het mb-vet smeren.
Enig probleem hoor ik nu wel als het dak het punt bereikt wanneer het helemaal geopend is: dan hoor ik een klak. Als ik het dan terug sluit, hoor ik halverwege ook weer een klak. Mogelijks het punt waar de kabelbuis achteraan de bak van het opendak bevestigd is. Daar zit precies wat speling op als ik er probeer tussen te kijken. Als ik het dak gewoon open en dicht doe, maar niet tot het laatste punt open, dan heb ik dat probleem niet... pfff...
Nog iemand raad??
Ik heb heel wat foto's genomen en ga in stappen laten zien wat de klus inhoudt. Want met de bevestiging aan de motor heb ik lang gesukkeld maar als je weet hoe het moet, is het een makkie. Nu al te laat.
erik
ERIK123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 13 jul 2007, 21:30
Woonplaats: Brecht
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten

cron