[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Verschil in LPG bij 230 of 230E? : LPG Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 nov 2024, 23:49

Verschil in LPG bij 230 of 230E?

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Verschil in LPG bij 230 of 230E?

Berichtdoor Avion » 17 jul 2012, 17:50

Hi Guyz,

Weet iemand of er nog verschil zit tussen LPG-inbouw in een 230 of een 230E?
Ik las ergens dat een 230E veel gevoeliger is voor storingen bij gas-inbouw, maar in verbruik weer zuiniger is?

Groet, Martin
Avion
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 14 jul 2012, 15:08
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Verschil in LPG bij 230 of 230E?

Berichtdoor Kootrudy » 17 jul 2012, 22:16

het enige verschil wat ik kan verzinnen is de brandstofpomp, bij de E is deze elektrisch en moet onderbroken worden als hij op LPG gaat rijden.
Kootrudy
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 01 nov 2011, 23:22
Woonplaats: Den Haag / Den Helder
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Verschil in LPG bij 230 of 230E?

Berichtdoor Weizengelb » 18 jul 2012, 13:13

Hoi Martin,

Het zijn 2 helemaal verschillende motoren. De 230 is een ouderwetse motor met een carburateur en geen electronica.

De 230E heeft injectie en veel moderner. Wel heeft hij wellicht wat hardere klepzittingen waardoor deze minder snel inslijten (vooral op gas).

Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Verschil in LPG bij 230 of 230E?

Berichtdoor Zozo » 23 jul 2012, 08:32

In een notedopje ;)
De verschillen zitten 'm niet zo zeer in de motor maar in het brandstoftraject. De storingsgevoeligheid waarop men duid heeft te doen met het inlaattraject van de Einspritzanlage (E). Deze is namelijk groter en complexer dan bij een C, alles wordt anders gestuurd en veel meer met vacuum(leidingen en delen).

De Carb. uitvoering is al gebouwd om de brandstof verstuift door de carb. samen met de benodigde lucht door het inlaattraject mee te nemen naar de cilinders voor verbranding. Bij een injectie wordt de sprit ingespoten op de cilinders en daar de lucht pas vermengd. LPG inbrengen werkt dus ongeveer hetzelfde als bij een carb. et gas wordt voor het inlaattraject achter de luchtfilter vermengd en meegevoerd naar de cilinders. Dus simpel gezien maak je bij een E ombouw naar LPG eigenlijk bijna een carb. uitvoering van je motor.

De storingen kunnen ontstaan wanneer de (onsteking niet meer goed staat of het) inlaattraject niet meer 100% dicht is en valse lucht trekt. Bij injectiemotoren is deze kans groter omdat het traject complexer is en uit veel meer rubberdelen bestaat dan de carb uitvoering. Ook omdat het traject veel groter is, is hierin veel meer gas en luchtmengsel aanwezig. Heb je een lek waar valse lucht wordt getrokken, dan heb je grotere kans op een onregelmatig lopende motor en onstekingsfoutjes en dus de backfire. Wanneer je die dus onverhoopt krijgt bij een E op LPG is de kans ook groter dat je een knal van jewelste om de oren vliegt. Na zo'n knal heb je kans op losgesprongen en of gescheurde slangen van het vacuĆ¼m of een scheve luchtweger. :whistle: Het resultaat hoef ik niet op te sommen.

Bij een carb. uitvoering is dit hele traject veel korter en meer geschikt voor de wijze van toedienen.

De E motor op LPG is dan ook niet echt storingsgevoeliger, maar intensiever en complexer om te onderhouden. Is je Einspritzanlage 100% in orde kan je hiermee net zo plezierig op LPG mee rijden als met een carb. ;)
Avatar gebruiker
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Verschil in LPG bij 230 of 230E?

Berichtdoor Avion » 30 jul 2012, 14:55

Hi Marcel,

Super man, dank voor je uitleg.
Ik heb hiermee geen duidelijker keuze kunnen maken in mijn voorkeur waar naar te zoeken, maar ik begrijp het wel beter.
Thnx 4 your trouble!
Avion
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 14 jul 2012, 15:08
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Verschil in LPG bij 230 of 230E?

Berichtdoor Limited 97 » 04 aug 2012, 12:08

Mijn 230 carb. rijdt ook weer 2 jaar op LPG, redelijk probleemloos.
Houd rekening met verbruik 1:6, regelmatig kleppenstellen omdat het een hoog toerige motor is.
Limited 97
 


Re: Verschil in LPG bij 230 of 230E?

Berichtdoor Zozo » 06 aug 2012, 15:29

Ok Marcel :) geen dank.. Het was maar een grove schets in een notendopje.. En voorkeur is natuurlijk iets persoonlijks, voor veel mensen nagelang eigen ervaringen. Ik zelf heb bewust gekozen voor injectie, maar rijd dan ook de 6 cilinder zonder LPG. En die is met carburatur niet zo heel lang gebouwd en onderdelen daarvan is ook niet meer zo veel van. Injectie is de verbranding wat optimaler afgeregeld dan carb en misschien zuiniger. Bij motoren van rond de 30 jaar moet iedereen soms wat water bij de wijn doen en zijn 100% optimaalwaardes vaak een utopie en kwestie van geluk hebben met de aankoop. Een injectie hoeft niet per definitie altijd zuiniger te zijn dan een carb uitvoering op die leeftijd. En dat geldt ook voor LPG natuurlijk.

Ik weet niet hoe het zit met de 230 carb uitvoering en wanneer die productie gestopt is en van Kjet is ook niet meer alles zomaar te krijgen. Hoe dan ook het zijn beide dure jongens als je er wat aan krijgt.

Er wordt tegenwoordig wel flink geƫxperimenteerd met LPG injectie op die oude Benzmotoren. Als dat ooit echt goed van de baan komt heb je met alvast een injectie uitvoering een pluspuntje. ;) Maar das een wederom een kwestie van voorkeur en keuzes maken, de LPG injectie installatie zal ook weer meer kosten.

Ik heb 5 jaar met een ouwe kjet volvo op LPG rondgereden en heeft voor mij toch altijd een bijsmaakje gehad en nu een lekke koppakking. De beste tip die je kan krijgen is zoek eentje met goede motor die niet te veel gelopen heeft en eventueel al een nieuwe koppakking. Want das een van de zwakste schakels met oude motoren ombouwen naar LPG. Ongeacht carb of injectie.

Succes met je keuze en zoektocht..
Avatar gebruiker
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten