[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
wie oh wie wil me helpen? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 11:49

wie oh wie wil me helpen?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

wie oh wie wil me helpen?

Berichtdoor Pieter » 09 jul 2006, 11:54

hoi allemaal...

zoals velen van jullie waarschijnlijk weten, heb ik sinds maandag mijn rijbewijs en ben heerlijk aan het cruisen en scheuren met de W123, een 200D uit 1978.
Toen ik haar kocht, wist ik natuurlijk nog niet veel van (kleine) gebreken, maar ik begin nu toch enkele dingen te merken.
een klein lijstje:

* wippende brandstofmeter bij minder dan halfvolle tank
* kilometerteller blijft af en toe hangen
* verlichting binnen van kilometerteller enz. is defect
* het paneel bij het voeteneind van de passagier is niet de juiste, naar mijn idee: er zit een lipje op, die in een sleuf in de carrosserie hoort te schuiven, maar de positie van het lipje komt niet overeen met die van de sleuf
* carrosserie; wil ik gewoon even naar kijken met iemand die er iets van weet
* geloof dat mijn vriendin gisteren opviel dat een achterlicht niet op volle sterkte brandt ofzo...moet nog eens zelf kijken.

daarnaast lijkt het me fijn als een (ervaren) W123 rijder eens met me meerijdt om mijn schakelgedrag te bekijken. Ik heb het gevoel dat je heel voorzichtig moet schakelen, maargoed...te voorzichtig is natuurlijk ook niks :)

nu komt eigenlijk het grootste probleem: ik ben 27 jaar (bijna) en ga volgend jaar afstuderen. Ik heb momenteel nog ong. 50 euro op de bank, omdat ik met de aanschaf van de Mercedes en 3x op voor mijn rijbewijs (200 euro per keer!) gewoon net iets teveel geld uitgegeven heb. Ik zou best naar Harrie willen gaan, daar ga ik ook zeker wel een keer heen!, maar ik kan nu beter even zonder kosten naar de auto kijken sorry Harrie, niet persoonlijk bedoeld ;) :dry:. Het klinkt allemaal erg 'parasitair', vandaar dat ik het ook gewoon eerlijk zeg: ik ben een arme sloeber en zou graag van de kennis op dit forum gebruik willen maken.
Ik heb veel nagedacht over wat ik kan terugdoen voor de mensen bij de club, maar als het om de W123 zelf gaat, kan ik niet zoveel. Ik heb Jurgen eens aangeboden om mee te helpen met de site, bijv. het forum moderaten (bijv. een post waar niets in staat deleten, zodat het geheel er netter uit ziet), maar meer kan ik tot nog toe niet bijdragen.....nouja, gezelligheid natuurlijk :laugh: ;)

maargoed. Wie zou mij willen helpen?
ik heb een bar druk schema deze zomer, veel werken, klussen bij mijn zus (ze is net verhuisd)...maar ik wil er graag een dag voor vrijmaken.

veel groeten,
Pieter

p.s. ik woon in de buurt van Utrecht...zou best bij Jan in Drachten langs willen, dan moet ik gewoon iets verder rijden :)<br><br>Bericht gewijzigd door: Pieter, op: 2006/07/09 14:33
Pieter

Antwoord:wie oh wie wil me helpen?

Berichtdoor MarceldB » 09 jul 2006, 14:09

Met 50 euro op de bank kan ik maar 1 advies geven: ga zoveel mogelijk reizen met je OV kaart of fietsen. 1 tank brandstof is al duurder.....
MarceldB

Berichtdoor Pieter » 09 jul 2006, 14:32

klopt Marcel,

ik heb echter geen studiefinanciering meer, dus ook geen ov :(

en naar nijmegen fietsen is erg ver... :dry:
Pieter

Berichtdoor Govert » 09 jul 2006, 15:20

De brandstofmeter is waarschijnlijk een vervuilde vlotter in je tank. Die vlotter beweegt in een soort zuil die met kleine gaatjes is verbonden met de tankinhoud. Als die kleine gaatjes verstopt raken gaat het mis. Alternatief kan een half-kapotte temp-tank-oel klok/printplaat zijn.

De hangende kilometerteller zou stof ofzo kunnen zijn. Eruit halen en kijken.

Verlichting kilometerteller is meestal een potmeter van de dimmer die niet meer naar behoren werkt. De contacten worden vies en dan is alles donker. Is je middenconsole ook donker? of alleen de kilometerteller? Indien alleen dat laatste dan kan het eventueel ook door defecte lampjes of een defecte printplaat van de temp-tank-oel.

Een niet of volle sterkte werkend achterlicht kan door een slecht contactje worden veroorzaakt. Of het lampje staat op het punt van doorbranden. Even de twee zwarte handschroeven van de lampunit losmaken in de kofferbakruimte om wat schoon te maken.

Het ideale schakeltijdstip hangt van de motortemperatuur af. Is de motor nog onder de bedrijfstemperatuur, dan heel voorzichtig schakelen:
1 > 2: 15-20 km/h
2 > 3: 35-40 km/h
3 > 4: 50 km/h

Is de motor warm dan kan je naar believen wat hogere snelheden aanhouden en is de motor helemaal warm, na zo'n 50 km rijden, dan moet je alleen de maximum snelheden die op de kilometerschaal staan niet overschrijden. Er wordt wel eens gezegd dat is wel eens goed is voor de dieselmotor: de motor wordt zo gereinigd; voorzichtig rijden zorgt voor roetvervuiling. Overigens krijg je in een 200D nauwelijks meer acceleratievermogen door langer door te trekken in de versnellingen.

Misschien kan je wat taxiritjes gaan rijden om nog wat geld te verdienen met je W123.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Wiebren240D » 09 jul 2006, 19:03

hall Pieter

kom maar een keer langs in Sneek zie ik wel wat ik voor je kan betekenen

jij mijn huis verven en ik jou auto maaken voor wat hoort wat denk ik

groeten wiebren nieuwenhuis tel 0620659789
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Harrie » 10 jul 2006, 18:24

Beste Pieter.
Hierbij wil ik je uitnodigen om bij mij in Westbroek langs te komen.
Dan zullen we eens kijken wat ik voor jouw kan betekenen.
Met € 50,00 kom je ook al een heel eind.
Maar dat terzijde, uiteindelijk is mijn bedrijf ook uit hobby gegroeid, dus, kom eens langs en zal ik je wel verder helpen.
Groeten uit een zonnig Westbroek.
Harrie

Berichtdoor janbenz1 » 10 jul 2006, 19:05

Hallo pieter,
Nou zie je maar weer, je bent bij de beste club beland.
Harrie Klasse!;)
Je bent bij mij ook welkom hoor, ik wil je bests helpen.
Desnoods maak je er een weekend van met je vriendin er is altijd slaapplaats hier.
Dat wordt wel opgelost.:lol:

Dan gaan we desnoods een weekend met je auto bezig.
Groetjes jan.

Trouwens kost niks!B)<br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2006/07/10 19:06
janbenz1

Berichtdoor Pieter » 12 jul 2006, 18:01

hehe....fijn om zo welkom te zijn...

Harrie, ik denk dat het sowieso een goed idee is om gewoon even bij je langs te komen, hoe dan ook....kijken kan geen kwaad, toch?

kan ik je meteen eens ontmoeten.

Ik wil morgen wel ff komen, dan bel ik wel even of dat kan.

Jan, bedankt voor de uitnodiging...Wiebren, ik wil best je huis verven hoor, maar heb vandaag al drie kozijnen bij me zus gelakt, en gisteren de zolder gesaust :)
achjah...als jullie m'n agenda eens konden zien...en dat voor een zomervakantie :S

ben blij met de club en de auto, boys!

groet,
Piet
Pieter

Berichtdoor don67 » 12 jul 2006, 19:49

Joew Pieter,

Taxirijden is nog zo'n gek gedacht niet hoor!
Mag zelf van de zomer 2 trouwerijen doen! Strak in het pak achter het stuur van m'n 'pastelgraue'-met-'bamboo'-MBtex getooide-300d-van-november-1979!

Deze lange beschrijving -foto nog niet klaar wegens digibeet 1ste klasse) wegens net lid van deze op het eerste zicht geweldige club.

Als het een troost mag wezen, ik heb niet veel meer in de 'friendly bankmanager's' kluis liggen.

rock and roll!

Don
:silly: B)
don67

Berichtdoor Pieter » 12 jul 2006, 21:20

yeah Don! rock 'n roll....

mjah....zouden er stelletjes willen trouwen in een mimosengelbe sedan uit 1978?

vielleicht....kzal es wat rondneuzen....mijn zus wilde het in ieder geval niet :o

maaja, die wil ook alleen maar in een witte kever cabrio (al sinds ze 2 is...dat is er niet meer uit te praten)

welkom bij de club overigens!

groet,
Piet
Pieter

Berichtdoor don67 » 13 jul 2006, 01:13

Piet, een vergelijking:

'Als het aan de kat lag, kocht ze whiskas' maar ze zegt er niet bij of het met rundgelei of lever moet zijn.

'Als het aan de dame lag, trouwde ze in een Mercedes' maar ze zegt er niet er niet bij of het een zwarte of een blauwe moet zijn.

Ach wat, vrouwen vallen nu éénmaal voor een kuip en een kleurtje...

trouwens, problemen met het achterlicht heb ik ook gehad. Het linkerlampje ging dikwijls stuk.

wat de matten betreft, dat gleufje heb ik nog niet opgemerkt. Bij mij liggen er zeker de originelen in, met een soort dikke dempende laag schuimrubber in de pasvorm van de bodem ertegen.

Een tipke touwens!
Mijn vloermatten zijn afgezien van wat vuil nog erg goed, nergens versleten enz.
De 300D is altijd in onze familie geweest en toen de wagen nieuw werd geleverd heeft 'nonkel victoorrrr' er gelijk op maat gesneden kokosmatten ingelegd (en die liggen er nu nog in!).
Dit is een ingreep die in die jaren wel meer werd toegepast, gewoon om de originelen niet te snel te bevuilen/verslijten.
Dit is inderdaad niet 'origineel' origineel, maar vind ik absoluut kunnen. Het is 'TIJDSORIGINEEL'; heel gewoon in de dagen dat die wagens van de band liepen. Heerlijk toch?

En het kleurtje gaat nog bij de 'woonkamer' ook:P

Groet!
don67

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto