Vorige maand was ik op vakantie in Dubai. Daar zou ik normaliter niet naar toe gaan, maar vrienden van mij wonen daar.
Voor 1970 was daar haast niets, Dubai was een kleine stad met traditionele bevolking en bebouwing. Toen werd er olie ontdekt en is het in korte tijd sterk ontwikkeld. In Dubai zelf is de olie bijna op, maar in andere emiraten van de Verenigde Arabische Emiraten is er nog genoeg. Dubai verdient het geld nu met handel, bedrijfsvestigingen en toerisme. Sinds de financiële crisis liggen de diverse bouwprojecten wel wat stil.
Maar één W123 gezien, een 230E zonder airco en dat is daar in de zomer met 40ºC en meer eigenlijk niet vol te houden. De W123 stond in een parkeergarage in Al Ain, dat is een stad op een uur rijden van Dubai, tegen de grens van Oman aan.
Wel kan je daar nog wel regelmatig W124s zien, soms een beetje afgetrapt:
en deze in Europa zeldzame 400E
Mercedes-Benz trucks zijn wel erg populair, meestal van een generatie geleden, enkele voorbeelden:
Eentje met versierde opbouw
Erg leuk om enkele Kurzhaubers te zien, die zijn nog tot 1995 geleverd voor de export. Die waren de werkpaarden bij de ontwikkeling van Arabië.
Een ander favoriet vrachtautomerk is Volvo, die werken dus niet alleen in de sneeuw
Busjes zie je niet zoveel, wel dit soort pickup trucks, al dan niet met opbouw.
Verder wel voldoende moderne Mercedessen, tussen de vele SUVs van Japanse makelij:
EMC
AMG
Verder is het leuk om een VDL bus te zien, een Nederlands product:
Tanken is erg leuk, je hoeft je auto niet uit en het kost zo’n € 0,30–€0,40 per liter. Je hebt er Special (Euro 95) en Super
De maximum snelheid is 120 km/h op de snelwegen, die zijn vaak vijfbaans, hieronder de oprit van de 311 Emirates Road:
en er staan heel veel snelheidscamera’s
Maar die gaan pas foto’s nemen als je 20 km/h te hard rijd. De echte maximum snelheid is dus 140 km/h
Maar er zijn ook andere gevaren:
Verder heb je natuurlijk het hoogste gebouw ter wereld, de Burj Khalifa, het is die grote naald in het midden.
En een geldautomaat waar je goud kunt pinnen
Op veel parkeerplaatsen kan je je auto laten wassen, kost een paar euro.
En een ijsbaan in de Dubai Mall
Ze zijn daar redelijk verdraagzaam, dus je kan varkensvlees kopen:
en naar het Belgisch biercafé
Mocht je Dubai willen bezoeken, dan is de winter aan te raden, dan is het beter uit te houden.