door koenmerc » 18 jul 2012, 00:01
Hallo,
Heb sinds een tijdje (2 maanden) last van een enigzins oplopende temperatuur van mijn 300D uit 76. Ik heb al wat rondgekeken op het forum, maar kan nog niet helemaal een passende diagnose stellen, aangezien het een aantal (wat kleinere) symptomen zijn. Ik zal ze even opsommen, ik zie allen wel eens terug komen in iedereens beschrijving:
- Onder de 100km/u is de temperatuur de oude vertrouwde 82 graden, maar zodra ik daarboven kom loopt hij op. 110 rijden geeft 87 graden, als ik 115-120 rij gaat ie naar 90 en ietsje meer. Dit was naar mijn weten eerst niet het geval.
- Als ik dan de verwarming vol aanzet (uit beide gaten warme/hete lucht) zakt de temperatuur eerst en graad of 7-8, maar stijgt dan weer iets, waarna hij rond de 87 zal hangen. Bij stilstaan komt er op den duur geen warme lucht meer uit de uitlaten.
- 1x heb ik gehad bij het stoplicht dat de temperatuur steeg naar bijna 100 graden, toen snel omgedraaid en gaan rijden, toen zakte de temperatuur weer. Dit daarna nooit meer gehad.
- De temperatuurmeter in de klokken op dashboard maakt soms rare tikken heen en weer, soms wel 10 graden. Niet langdurig, echt tik 92 en weer tik 82 graden. kan naar mijn idee niet kloppen
- Mijn oliekoeler blijft bovenop altijd koud. Soms na de snelweg is de onderkant hand warm, bovenin koud. Jammere is alleen dat ik niet weet of dit altijd al zo is geweest of ook pas recent is gekomen. naar mijn weten moet deze warm zijn na snelweg gebuik?
- soms bij stoplicht loopt motor temp heeeel langzaam beetje op, maar dit is naar mijn weten normaal? kan nooit lang genoeg stilstaan om te checken of hij dan echt te warm wordt aan het einde...
Nu mijn denken richting de oplossingen:
- Oplopen bij hogere snelheid kan aan de oliekoeler liggen; deze lijkt niet door te stromen. Vreemde is alleen dat ik met perslucht de leidingen en koeler heb doorgeblazen en bij beide komt er duidelijk eerst olie en dan lucht in het filtervat. Deze lijkt dus niet verstopt, maar gek genoeg loopt de olie niet rond door de koeler. Dit zou de rede van opwarmen op hoge snelheid kunnen zijn, alleen; zoals aangegeven, ik weet niet of dit ding het ooit wél gedaan heeft, nooit eerder gechecked. Zitten er (temp afhankelijke?) kleppen in het filterhuis misschien die niet goed opengaan? motor zelf krijgt prima olie, druk is altijd goed en loopt mooi, dus oliepomp is het niet. of is er nog een extra oliepomp voor rondpompen door oliekoeler?
- 1x oplopen + tikken van de temperatuur meter op het dashboard: kan de sensor zijn? of de klok in het dashboard?
Graag jullie mening/ideeen/ervaringen. Kan er nog meer aan de hand zijn? Thermostaat (misschien niet helemaal open?), waterpomp slecht werkend? Hoe eea te checken?
mijn dank, groet,
koen
ps. misschien nog goed/leuk om te vermelden dat ik een maandje terug gewoon nog met de auto naar zuid frankrijk ben gereden, waarbij op de terugweg in 30 graden met 100kmu op de snelweg de temp ook ong 90 was en ik ook zonder problemen 10min heb stilgestaan in de file bij lyon. het is dus verre van zo dat de auto niet goed doet, maar wil als er iets aan de hand is liever niet te laat zijn...