Beste forumleden,
Hierbij stuur ik jullie mijn eerste bericht met een vraag om hulp.
Sinds januari van dit jaar ben ik de trotse bezitter van een groene W123 240TD.
De afgelopen maanden heeft de auto het prima gedaan. Inmiddels had ik zoveel vertrouwen gekregen dat ik besloot om ermee op vakantie te gaan naar Frankrijk. Helaas is dit niet geheel vlekkeloos verlopen.
Voor dat ik aan deze reis begon heb ik mijn banden laten vervangen. Er zijn vier (tweedehands) banden onder gezet inclusief balanceren (elk 6.5 mm profiel). Ik heb met de auto nog een aantal weken zonder problemen kunnen rijden.
Vandaar dat ik ook vol vertrouwen aan de reis ben begonnen. Na 700 km gereden te hebben op de autosnelweg in Frankrijk begon de uitlaat onder mijn auto enorm te bonken, zo erg dat ik aan de kant moest. Na 5 seconden stil gestaan te hebben, kon ik weer verder.
Vanaf toen bouwde de trilling binnen 30 km dusdanig op dat ik weer aan de kant moest.
Op het vakantieadres heb ik geconstateerd dat net voor de tweede einddemper een scheur in de uitlaat zat. Deze heb ik provisorisch kunnen repareren zodat de uitlaat er niet kon afvallen wanneer hij rondom verder zou scheuren.
Op vakantie heb ik normale snelheden kunnen rijden tot 100 km/u. Mits ik natuurlijk niet langer dan 30 km achter elkaar reed.Voor de terugweg heb ik het gebroken stuk goed kunnen verstevigen. Ik heb echter elke 30 km, en in Nederland (gladder asfalt) na elke 50 km, steeds tien seconden op de vluchtstrook moeten staan. Uiteindelijk zonder verdere problemen thuis gekomen.
Tijdens de terugweg heb ik alle snelheden geprobeerd aan te houden, en ook alle vormen van asfalt gereden. Steeds hetzelfde resultaat. Het gekke is dat mijn stuur niet trilt, althans bijna niet. Ik weet dat bij verkeerd gebalanceerde banden je stuur zowat uit je dashboard trilt. Dit is in dit geval niet zo. Ook heb ik niks vreemds aan de motor kunnen horen.
Inmiddels ben ik een week thuis en heb ik mijn kapotte uitlaat laten lassen. Hiermee is het probleem natuurlijk nog niet opgelost. Ik weet zeker dat wanneer ik door zou rijden, de uitlaat weer zal scheuren en wellicht nog meer problemen zullen ontstaan. De uitlaat ligt goed in de rubbers, ik heb deze rubbers ook al vervangen. Daar ligt het niet aan.
Ik ga ervan uit dat de trillende uitlaat een gevolg is van een ander probleem.
Hopelijk weten jullie een aantal oorzaken die dit probleem kunnen veroorzaken.
Wat ik ook al heb gehoord is dat de tussenstang, of deel van de aandrijfas het probleem zou kunnen veroorzaken. Of dat ik toch nieuwe banden moet kopen, of de auto eerst moet laten uitlijnen.
groet
Collin