Betreft een 200D uit 1979
Eerder al viel het me op dat tijdens het rijden af en toe het voorgloeilampje op het dashboard ging branden maar ging ook weer spontaan uit na korte tijd. Op het rijden of starten had dit verder geen invloed.
Na een korte rit naar het winkelcentrum wilde de auto bij terugkomst niet starten:
Bij het omdraaien van de sleutel geen enkele reactie; ook geen klik.
Anwb erbij. Deze heeft verder niets doorgemeten maar op mijn verzoek alleen aangesleept; 2 meter slepen was voldoende om de motor te doen starten.
Mijn eerste ingeving was de startmotor of het startsolenoid kapot was. Andere startmotor geregeld. Op de werkbank getest. Het solenoid schakeld met een luide klik door waardoor de startmotor gaat draaien en het rondsel eruit geslingerd wordt; lijkt me prima.
Startmotor ingebouwd en werkt prima. Echter het viel me op dat de ruitenwissers langzamer werkten en de richtingaanwijzers ook. Dus de dynamo vervangen voor een gereviseerd exemplaar.
Nu lijkt het voorgloeien niet optimaal te werken; lampje brandt wel (en gaat na enige tijd ook weer uit) maar het starten gaat toch moeizaam. Na twee keer voorgloeien gaat het beter maar nog niet van harte. Zou nu ook het voorgloeirelais kapot zijn?
Wel toevallig allemaal want ongeveer een jaar terug heb ik nagenoeg hetzelfde gehad.
Iemand suggesties? Bedankt voor het meelezen en eventuele tips!
ps.
net nog even met een sinpele meter op de accupolen gemeten; met stilstaande motor gaf hij 10.26 volt aan. Met draaiende motor 10.16. Is de accu overleden of is zowel de accu als de dynamo niet goed?!