Vandaag de hele ochtend besteed aan het vervangen van de motorsteunrubbers en -dempers. Mijn motivatie om dit te doen was een trilling die ik via het gaspedaal voelde bij oneffenheden in het wegdek. Na het vervangen was dit getril helemaal verdwenen dus kan ik voldaan zeggen: Job wel done!
Deze reparatie heb ik vandaag voor het eerst gedaan en ik ben verder ook niet zo ervaren met sleutelen, voor mensen zoals ik heb ik hieronder een fotoreportage gemaakt zodat vanaf nu IEDEREEN z'n motor weer stevig kan ophangen
Eerst natuurlijk de auto aan de voorzijde opkrikken en op bokken zetten:
Maar beginnen met de zwaarst belaste steun; de rechter:
Hier kan je lekker makkelijk bij.
Vanaf de onderzijde zijn de inbus 8mm waarmee het rubber aan de motor vast zit en moertje 10mm van de demper te zien. Daarnaast ook nog de onderzijde van de 6mm inbussen waarmee het rubber aan het frame vast zit. (het ziet er allemaal nat uit vanwege voorbereidende WD40 werkzaamheden)
Eerst vanaf de onderzijde de demper en het rubber losdraaien. Met de 8mm inbus en de 10mm ringsleutel:
De inbusbout ging na wat WD40 zonder problemen los. Het moertje van de demper was een stuk moeilijker omdat het stangetje uit de demper mee ging draaien. Dit heb ik opgelost door het stangetje stevig vast te pakken met een combinatietang tijdens het losdraaien van de moer. Hier heb ik geen foto van omdat ik hierbij twee handen nodig had. Een soortgelijke manier van werken komt hieronder bij het losdraaien van de bovenste moer van de demper.
Nu is de bovenkant van de demper aan de beurt. Ook hier met 10mm sleutel:
Ook hier draait de demper makkelijk mee. Deze is dikker dan het stangetje en hou ik tegen met een waterpomptang:
Nu is het dempertje helemaal los:
Aan de rechterkant staat de motor nu los op het rubberblok. Alvorens de motor op te krikken moet nu ook aan de linkerkant vanaf de onderzijde het rubberblok en de demper gelost worden.
Aan de linkerkant ziet het er gespiegeld uit, wat opvalt is dat de grote inbusbout dieper verzonken ligt. Dit komt doordat dit rubber minder ingedeukt is dan de rechterkant.
Verder geen extra foto's van de linkerkant, het is hetzelfde verhaal: meedraaiende demper tegenhouden met een tang.
Als de onderzijde van de demper en de grote inbus van de motorsteun los zijn kan de motor uit z'n steunen worden gekrikt. Ik heb een stuk rubber tussen de krik en de carterpan om beschadigingen te voorkomen:
Het rubber is nu onbelast:
Het motorsteunrubber zit nu nog vast aan het frame met twee 6mm inbusbouten. De ene is goed zichtbaar, de andere zit verstopt. De ene heb ik losgemaakt met een inbusdop op een verlengstuk, de 'verstopte' met een lange inbussleutel met een rond uiteinde (want de inbussleutel staat een beetje scheef).
Het rubber, inclusief hitteschild, kan nu weggenomen worden:
Oud en nieuw naast elkaar:
Het verschil tussen het oude en het nieuwe rubber is niet heel groot: (excuses voor de wazige foto, dit zag ik pas op de computer)
Het hitteschild een klein beetje schoongeveegd en met de pijl in de rijrichting weer geplaatst op het nieuwe rubber:
Het is aan te raden de 'verstopte' inbus eerst vast te draaien, als deze goed zit is het makkelijk om de zichtbare vast te draaien.
Net als de inbusjes overigens, heb ik de nieuwe demper voorzien van kopervet om toekomstige reparaties makkelijker te maken. Op de foto is te zien hoe de nieuwe demper geplaatst wordt.
De bovenzijde van de demper kan nu bevestigd worden met nog een rubbertje en een schaal:
De grote inbus vanaf de onderzijde zit er nog niet in omdat de motor eerst moet zakken.
En voordat de motor weer kan zakken moet aan de linkerkant hetzelfde klusje gedaan worden.
Hier gebruik ik een korte inbussleutel voor de 'verstopte' inbusbout vanwege ruimtegebrek.
De andere inbusbout is vanaf boven te zien onder het inlaatspruitstuk:
En kan met een 'Inbusdop-kniestuk-lang verlengstuk-middel verlengstuk' samenstelling losgedraaid worden:
(wel even het luchtfilterhuis verwijderen voor werkruimte)
Vervolgens de onderdelen vervangen en alles weer vastzetten zoals aan de rechterkant.
De motor kan nu weer op de steunen gezet worden waarna de onderzijde van de dempers en de grote inbusbouten vastgezet kunnen worden. Ook nu draaien de dempers weer mee dus vasthouden met een tang.
De 8mm inbusbouten moeten op 75Nm vastgezet worden.
Het resultaat bij mij is het afwezig zijn van de trillingen die ik via het gaspedaal voelde.