[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
W123 Italia import - het hele jaar door mee te rijden? : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 21:39

W123 Italia import - het hele jaar door mee te rijden?

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

W123 Italia import - het hele jaar door mee te rijden?

Berichtdoor sju_art » 09 aug 2012, 11:23

Hallo,

Wij staan op het punt een W123 300D, uit 1984 aan te schaffen als 2e auto. Mijn vriendin zal hier het hele jaar gebruik van willen maken, maar niet per se veel kilo meters rijden.

Auto is geimporteerd vorig jaar Oktober uit Italie en lijkt voor als nog (na garage check) roest vrij.

Dit zouden we graag zo willen houden, maar s'winters word er ook met de auot gereden.

Wat is de beste, meest usccesvolle manier om dit te doen en hoeveel kosten (jaarlijkse) behandelingen? Ik lees hier over eenmalige, grote behandelingen, ik lees hier over jaarlijks plaatselijk behandelen. Ik lees ondertussen even verder, maar ben zowieso benieuwd naar ervaringen van forummers zelf.

UIteraard zal ik na aanschaf, de auto introduceren.
sju_art
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 aug 2012, 10:51
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 Italia import - het hele jaar door mee te rijden?

Berichtdoor Arie en Nico » 09 aug 2012, 11:48

Hoi

ik zou controleren of de holle ruimtes van de auto behandeld zijn
anders zou ik dat zeker laten doen

de garage zei dat hij roestvrij was
is dat de verkopende garage
of ben je naar een onafhankelijke garage geweest

groet A & N
Arie en Nico
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 595
Geregistreerd: 08 nov 2011, 17:43
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 Italia import - het hele jaar door mee te rijden?

Berichtdoor sju_art » 09 aug 2012, 13:41

Het is een onafhankelijk garage. Man heeft affiniteit met (volvo) oldtimers. Hij gaf aan dat er behoorlijk veel zwarte pap onder de auto zat (in positieve zin) en zelf de remleidingen er goed uitzagen. Hij heeft met een stuk gereedschap alle balken etc na getikt en was er zeer over te spreken.

Dat willen we graag zo houden. Dus wat moeten we daar voor doen?
sju_art
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 aug 2012, 10:51
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 Italia import - het hele jaar door mee te rijden?

Berichtdoor MajikSimon » 09 aug 2012, 20:59

ik zou nooit mijn vriendin in een roestvrije 300D s' winters laten rijden ...dat is wachten op een ongeluk..
Als dat ding echt helemaal goed en roestvrij en perfect is is zou ik er in de winter niet mee gaan rijden,
als pekelbak ...nee
:D

Ik denk dat je allelei (semi) specialisten hebt die voor tussen de minimaal ca 400 en maximaal ca 1500 euro in NL en DL je wagen tectyleren, dan wel dinitrollen of waxen of met mike sanders vet behandelen.
Ik denk niet dat dat jaarlijks moet of nodig is...Je kan het ook goed zelf maar dan moet je er wel echt zin an hebben.
Ik denk dat de meeste, vnl de dure behandelingen wat overgewaardeerd zijn...dan kun je beter een relatief goedkope tectyl behandeling laten herhalen. Alle middelen als tectylen , dinitrol waxen etc drogen en scheuren op den duur, en dus meot je het herhalen..vet heeft dan minder.Maar in de zomer druppen die wel op je oprit zeg maar. Het zou mij niet uitmaken...Er staan ook vergelijkende tests op het net.. vaak komt het vet van mike sanders als beste uit de bus.
Maar met de laatste winters, zou ik het een W123 liever niet aandoen.. ik denk dat er in de jaren 80 en 90 ook heus
wel strenge winters waren maar minder extreem met name qua pekel.Anders waren er in DL en NL veel minder MB's over gebleven.
MajikSimon
 


Re: W123 Italia import - het hele jaar door mee te rijden?

Berichtdoor Jeroen » 10 aug 2012, 04:11

Nee, Dinitrol droogt niet uit. Zie ook voor wat meer info: http://sjaakvanaalst.nl/index.php

Ik dacht dat je eens in de tien jaar een controle beurt zou moeten laten uitvoeren. Op de Mercedes is het nog niet zo ver. Maar mijn Alfa Romeo heeft inmiddels wel al een keer zo'n controlebeurt gehad. Was geen enkele roest te constateren.

Dus het is niet goedkoop, maar dan ben je ook wel voor heel lang van alle (potentiele) roestellende verlost.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 Italia import - het hele jaar door mee te rijden?

Berichtdoor sju_art » 10 aug 2012, 10:19

De aanschaf valt of staat met het wel niet rijden in de winter; als het vrij prijzig word of af te raden is, dan doen we het niet. Als het elke jaar voor 100 euro tectyleren is, of eens in de 3 jaar voor een paar 100 euro een behandeling is, dan is dat prima.

We willen ook niet een pracht auto zien weg roesten, maar om nou apart de auto maanden te stallen (en een 2e auto te regelen), gaat ons te ver.

Is dit realistisch of is in de winter rijden met deze nu roets vrije auto het begin van het einde?
sju_art
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 aug 2012, 10:51
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 Italia import - het hele jaar door mee te rijden?

Berichtdoor MajikSimon » 10 aug 2012, 10:33

Tsja het is als er pekel ligt natuurlijk wel het begin van het einde...
De pekel komt overal ook tussen plaatdelen in lagen zoals bij de achterschermen en die gaan dan rotten van tussenuit de lagen.Idem dito bij de achterwielophanging.

De hele bodemschutz is na 20-30 jaar namelijk zo uitgedroogd dat er overal scheurtjes zitten die je niet ziet maar er wel zijn.In italie doen ze echt niet aan tectyl of dinitrol. Mrt winterweer is het allemaal nog wat stugger en vocht enpekel gaan er wel onder zitten en doen hun werk. Dus je moet hem echt heel goed van tevoren behandelen anders zit je na een jaar of2-4 met de gebakken peren en is je wagen ook totaal niet meer waard waarvoor je hem kocht.

Met 100 per jaar euro kom je er echt niet. Ook het ander onderhoud zal veel meer zijn dan je verwacht denk ik..
Je hebt echt goede winterbanden nodig en die zijn in de maat van de W123 ook wat duurder.
Anders glij je alle kanten op bij gladheid met achterwielaandrijving, tenzij je vriendin daar uitgebreide ervaring mee heeft :mrgreen:

Die winterbanden zitten er vast niet standaard bij bij deze italiaanse auto dus reken ook op 300-400 voor winterbanden....Is dat allemaal teveel etc...laat de wagen dan, hij is niet geschikt
om elke dag mee door de pekel te crossen in de winter, echt niet.

hier nog een test: in het algemeen scoren vetten als beste, dan waxen dan tectyl etc.
Maar ik weet zeker dat een heel aan goed gebrachte tectyl laag die elke zoveel jaar herhaald wordt
veel beter is dan een slordige vet of dinitrol laag. Dinitrol staat hoog aangeschreven en is ook vrij duur
maar in de tests komt het niet als bijzonder goed uit de bus

Persoonlijk vind ik dat je met deze wagens niet in de pekel moet rijden in principe.
De exemplaren met wat roest gaan er ontiegelijk keihard van achteruit,dat zie je niet meteen maar wel in de volgende 6 maanden...en de modellen zonder roest moeten zo ontzettend goed bijgehouden worden en elke paar dagen
gewassen en schoongemaakt omdat het anders blijft hangen achter spatborden etc dat ik het niet zou doen.

http://www.rostschutz-forum.de/showthread.php?tid=387
MajikSimon
 


Re: W123 Italia import - het hele jaar door mee te rijden?

Berichtdoor sju_art » 10 aug 2012, 11:02

Bedankt voor de uitelg. Ik verwacht er ook niet met 100 euro per jaar aan geheel onderhoud te zijn. De 1e auto kost 1500-2000 per jaar aan onderhoud, dus ik ga er van uit dat deze dan wel mee valt (pech kun je altijd hebben).

De auto is elke 3 dagen te wassen en hij zal elk jaar na de winter worden gechecked. We willen zelf ook wel het eea doen (maar zijn geen monteurs!).

Zijn er anderen die wel in de winter er mee rijden, want je hebt geode argumenten en hij lijkt nu dat deze auto gewoon niet in de winter hoort te rijden. En als dat realistischer is, dan gaat het verhaal over.
sju_art
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 aug 2012, 10:51
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 Italia import - het hele jaar door mee te rijden?

Berichtdoor The White Rider » 11 aug 2012, 09:56

Eigenlijk is het heel eenvoudig: als je een W123 het hele jaar door gebruikt zal die zonder twijfel gaan roesten, dat is zo, punt. Je kan nog de hele onderkant en alle holle ruimtes gaan behandelen, dan stel je het enkele jaren uit maar roesten zal die en eerst waar je het niet ziet.

Als je zo'n mooie vlekkeloze W123 koopt, gebruik hem dan als hobby-wagen en koop een W124 of een W201 om door de pekel te scheuren. Een W123 dient daar niet voor.

Succes!
The White Rider
 


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten