Daar bedoeld Govert de ombouw mee
de conversie van oud type blok naar nieuwer type.. Is deze met automaat en al vervangen of is je oude automaat gebleven? Hoe dan ook, het kan zijn dat de kickdown helemaal niet is aangesloten.. Gebeurd wel vaker bij oudere automaten en motoren, met het idee ze te ontlasten. Kickdown is toch iedere keer weer een kleine aanslag op de rembanden van de bak en voor oudere motoren is tegen het rode bereik aanrijden ook niet echt meer zo geweldig goed..
Maar de motor zou eigenlijk al terug moeten schakelen zonder de schakelaar van de kickdown te bedienen. Hij zou dit al moeten doen wanneer je bv in de vier even wat dieper doortrapt en dan 1 gang terug gaat. Kickdown is meteen volle patat terug naar de laagst mogelijke gang en dat doet de schakelaar onder gaspedaal.
De rest wordt geregeld door de bowden kabel, wanneer deze niet aangesloten is of te veel speling heeft heeft de bak ook geen kickdown meer. Deze sturen beide een aparte klep aan in de bak en coresponderen met elkaar.
Ik weet niet precies waar deze zit bij de M102 motor, ik vermoed ook op de gastang..