[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Kickdown 230CE : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 11:06

Kickdown 230CE

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Kickdown 230CE

Berichtdoor Penskuhh » 12 aug 2012, 15:39

Hallo allemaal,

Een hele simpele vraag: Heeft een 230CE een Kickdown? Ik heb af en toe het idee dat het wel zou moeten werken op mijn auto, maar het gebeurt met geen mogelijkheid.

Ik heb overigens een 190E blok in mijn 230CE liggen.
Penskuhh
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 02 aug 2012, 11:11
Roepnaam:
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1970
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: Kickdown 230CE

Berichtdoor Govert » 12 aug 2012, 15:53

Als je 230CE een automatische versnellingsbak heeft, dan moet hij een kickdown hebben. Werkt electrisch door een schakelaar onder het gaspedaal. Soms zit de mat in de weg, dan wordt de schakelaar niet bediend.

Overigens kan diep intrappen van het gaspedaal (zonder de kickdown te bedienen) ook zorgen voor terugschakelen.

Het kan ook in de conversie zijn losgekoppeld.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Kickdown 230CE

Berichtdoor Sterman » 12 aug 2012, 21:43

Wat bedoel je met in de conversie losgekoppeld ?
Sterman
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 28 jul 2012, 13:26
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Kickdown 230CE

Berichtdoor Zozo » 12 aug 2012, 22:49

Daar bedoeld Govert de ombouw mee :) de conversie van oud type blok naar nieuwer type.. Is deze met automaat en al vervangen of is je oude automaat gebleven? Hoe dan ook, het kan zijn dat de kickdown helemaal niet is aangesloten.. Gebeurd wel vaker bij oudere automaten en motoren, met het idee ze te ontlasten. Kickdown is toch iedere keer weer een kleine aanslag op de rembanden van de bak en voor oudere motoren is tegen het rode bereik aanrijden ook niet echt meer zo geweldig goed..

Maar de motor zou eigenlijk al terug moeten schakelen zonder de schakelaar van de kickdown te bedienen. Hij zou dit al moeten doen wanneer je bv in de vier even wat dieper doortrapt en dan 1 gang terug gaat. Kickdown is meteen volle patat terug naar de laagst mogelijke gang en dat doet de schakelaar onder gaspedaal.

De rest wordt geregeld door de bowden kabel, wanneer deze niet aangesloten is of te veel speling heeft heeft de bak ook geen kickdown meer. Deze sturen beide een aparte klep aan in de bak en coresponderen met elkaar.

Ik weet niet precies waar deze zit bij de M102 motor, ik vermoed ook op de gastang.. :)
Laatst bijgewerkt door Zozo op 12 aug 2012, 22:53, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Kickdown 230CE

Berichtdoor Govert » 12 aug 2012, 22:50

Je schrijft zelf dat je een 190E blok in je auto hebt liggen.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Kickdown 230CE

Berichtdoor Sterman » 12 aug 2012, 23:06

Ik begrijp t. Kende de voorgeschiedenis niet. Schakelaar moet wel aangesloten zijn ja. En vertonen wel eens kuren. Heb met mijn 124 diesel af en toe ook zo "discussies" over het terugschakelen met kick-down. Als je bowdenkabel veel te slap staat doet de k-d het ook niet. Maar dan schakelt ie ook veel te snel over bij normaal belasting.

gr r
Sterman
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 28 jul 2012, 13:26
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Kickdown 230CE

Berichtdoor Penskuhh » 13 aug 2012, 10:59

Conclusie is dus dat hij wel terug zou moeten schakelen...... Wat is het slimste om als eerste na te kijken? Schakelaar onder het gaspedaal?

Ik heb ook een stank vanaf de gasstang zien lopen richting versnellingsbak. Zoals ik hier lees heeft die er ook iets mee te maken.....
Penskuhh
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 02 aug 2012, 11:11
Roepnaam:
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1970
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: Kickdown 230CE

Berichtdoor Govert » 13 aug 2012, 11:08

Eerst even onder het gaspedaal kijken, de schakelaar moet je gewoon zien zitten. De stekker moet er inzitten, schakelaar moet goed werken. Als je de stekker er half uittrekt en met behulp van een multimeter kan je zien of de schakelaar nog werkt. Met de hand het gaspedaal intrappen om te zien of de schakelaar bedient wordt.

Met een multimeter kan je ook meten of 12V bij de schakelaar beschikbaar is en of de 12V bij de kickdown-schakelaar op de bak aankomt (bij bediening schakelaar). Daarvoor moet je wel even onder de auto.

De stang is de stuurdrukstang, de afstelling daarvan kan je controleren aan de hand van de beschrijving in de WIS, maar die heeft niet echt iets te maken met de electrische kickdown.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Kickdown 230CE

Berichtdoor Diospuszta » 13 aug 2012, 20:30

Hallo,

Als ik met mijn caravan rij en ik vind dat hij wat meer trekkracht nodig heeft, doe ik de schakelhandel een standje terug b.v. bij een helling.
Is dat verstandiger dan op de kick down te trappen?

Jan.
Avatar gebruiker
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 21 feb 2011, 10:46
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Kickdown 230CE

Berichtdoor Govert » 13 aug 2012, 21:05

Bij helling rijden is terugschakelen naar S of L beter, omdat je daarmee voorkomt dat je onder last terugschakelt. Dit verhoogt de temperatuur van de olie en is zwaarder voor de bak.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten