Hallo Allemaal,
Omdat ik jaren zorgeloos zonder problemen in met mijn (helaas in een opwelling verkochte) 280TE op vakantie ben geweest was ik ook zorgeloos over deze vakantie met mijn vorige week gekochte 240TD.
De auto was niet zo mooi als de vorige, wat meer roest plekjes, zwarte bekleding in plaats van beige, 65 pk in plaats van 180, ander motor geluid, maar ik begon er al lanzaam, en luid aan te wennen. De auto werd apk gekeurd toen ik hem kocht, en er waren geen problemen of reparaties nodig. Op naar italie dacht ik.
Vorige week had ik online een oldtimer verzekering afgesloten. Ik kreeg meteen daarna een bevestigings email dat ik met onmiddelijke ingang 2 weken voorlopige dekking had, en dat alle papieren binnen 2 weken toegestuurd zouden worden.
Ik printe de email met de bevestiging van de voorlopige dekking uit en had alle telefoon nummers van mijn vorige verzekering bij de zelfde maatschappij mee, voor het geval dat er iets zou gebeuren.
Alles goed geregeld dacht ik, en ik ging afgelopen zondag tijden richting Italiƫ.
Op de snelweg in de buurt van Duisburg, hoorde ik een paar seconden een raar geluid (ik dacht eerst dat er rare harde een storing was op de radio, maar die stond al uit) en in eens stopte de motor ermee. Het was gelukkig nog redelijk rustig, dus ik kon de auto naar de vluchtstrook toe laten rollen, maar helaas zat ik net in/vlak na een vervelende bocht, waar het zicht niet zo goed was, door een heuvel in de binnenbocht. Maar omdat duwen en sturen, met een open deur op de vluchtstrook van de snelweg ook gevaarlijk was, heb ik hem niet veel verder geduwd, en zo ver mogelijk met twee wielen in de berm gezet. Geen ideale plek, maar ik wist niks beters.
Starten ging niet meer, dus: mijn gele vest aan, gevaren driehoek neer gezet, en de motor kap open, een beetje olie aan de bovenkant van de voorkant van de motor maar ik zag niet waar het precies vandaan kwam, toen voor het eerst sinds mijn lidmaatschap de ANWB gebeld. Die vertelde me rustig en vriendelijk dat er geen auto verzekering bij hun in de computer op mijn kenteken te vinden was, en dat ze me zonder polis nummer niet verder konden helpen, dat ik wel lid was van de ANWB was daar voor niet van belang.
Gelukkig had ik de telefonnummers van de verzekering, en zo kwam ik in gesprek met de dame van het noodnummer van de verzekering. Dat bleek net zoiets als de anwb te zijn een apart bedrijf speciaal voor hulp onderweg, maar helaas met het zelfde computer systeem als de anwb, waarin er geen verzekering op mijn naam op dit kenteken stond, verder hadden ze geen toegang tot de polis-databank van de verzekeraar. Waardoor er in mijn geval blijkbaar ok geen pech hulp gegeven kon worden. Wel wisten ze me te vertellen dat de afdeling die toegang heeft tot de actuele polis database van de verzekeringsmaatschappij pas maandag weer te bereiken was.
Daar stond ik dan, met pech op een rot plek langs de snel weg, met een mijn geprinte email van de bevestigde voorlopige verzekerings dekking, maar zonder polis nummer. Niemand wilde me op zondag helpen zonder polis nummer, en de afdeling van de verzekering die het polis nummer zou kunnen achterhalen was niet te bereiken op zondag. Omdat ik verder niks anders wist bleef ik het toch maar proberen bij de anwb en het andere hulp nummer. Na 3 uur in de berm, 120 belminuten in het buitenland naar de beide hulp diensten, en gelijktijdig een uur bellen van familie naar de anwb, tijdens de laatste 5 accu minuten van mijn telefoon, bood de anwb aan dat mijn auto onder voorbehoud van kosten toch weggesleept zou kunnen worden door de ADAC.
Dat onder voorbehoud van kosten, was natuurlijk logisch. Ik was al blij geweest als ze gewoon iemand gestuurd hadden zelfs, als ik hem ogenblikkelijk in cash had moeten betalen, en later als ik kon bewijzen dat ik verzekert was met de anwb iets kon regelen wat betreft de kosten.
Maar wat ik minder logisch vond is dat ze deze service pas na 2 uur bellen mogelijk was. Het lijkt me verstandiger als hoe dan ook hulp zouden sturen, en dat het later wel kunnen hebben over de kosten.
Maandag konden ze natrekken dat ik wel verzekert was, en daarna werd ik verder geholpen.
Ik hoopte dat de auto naar nederland vervoerd kon worden, maar het lijkt er op dat er alleen maar betaald wordt voor transport naar de dichtst bijzijnde garage.
Daar zagen ze dat de nokas gebroken was.
Kosten: nieuwe nokas, lagers, kleppendeksel, Olie en olie filter, + arbeitsloon (100 Euro per uur!) totaal ongeveer 750 Euro. Waarschijnlijk vrijdag klaar. Ik had hem liever naar nederland laten transporteren, maar het kon binnen de vakantie duur gerepareerd worden, dat ging dan op een of andere manier niet.
Ik twijfel nog een beetje of het daar bij blijft, nokassen breken toch niet zomaar?
Hoe dan ook, hierbij een waarschuwing voor mensen die net een nieuwe verzekering hebben afgesloten, en met hun tijdelijke dekking, zonder polis nummer gaan rijden en pech of een ongeluk krijgen op zondag. Dan is het dubbel pech.
(Heb helaas geen fotos of band opnamen van de telefoon gesprekken) dat had ik het verhaal hier niet alleen langer maar ook zeker veel smeuiger kunnen maken).
De aardige man van de ADAC, die ons later ook nog een lift naar het treinstation gaf vertelde trouwens, dat ik bij pech in Duitsland beter direkt naar hun kan bellen, dan had ik nooit zo lang hoeven smeken en wachten op hulp.