door Trouwkoets » 23 aug 2012, 12:53
Hier de leek. Ik raad allen ten zeerste aan goed te lezen. Is niet helemaal het goede document (KE jetronic), maar de mengselbereiding is vrijwel gelijk.
Bij de K-jetronic gaan toch een paar dingen anders dan hier tot nu toe is beschreven.
Heel in het kort:
- De systeemdruk wordt 'gemaakt' door de brandstofpomp
- De stuurdruk is hier een afgeleide van
- de hoeveelheid ingespoten benzine is afhankelijk van de stand van de plunjer
- de stand van de plunjer wordt bepaald door de stand/uitslag van de luchtmassameter én de regeldruk (tegenkracht: hoe lagere regeldruk betekent grotere verplaatsing van de plunjer betekent hogere brandstofopbrengst)
- de warmloopregelaar beinvloedt de regeldruk: bij koude motor is de regedruk laag (maar niet nul!)
- de dunne leiding van de warmlooregelaar is bevat brandstof die naar de warmloopregelaar toestroomt, de dikke leiding is een retour die aansluit op de retourleiding naar de tank. De leiding is dik omdat de druk laag is. Om voldoende retourcapaciteit te hebben moet de diameter groot zijn. Dunne leiding dus losschroeven bij warme motor is dus zinloos, en leidt tot een verkeerde conclusie.
Als de warmloopregelaar 'kapot' is, dan zal in de meeste gevallen het bimetaal of de verwarming daarvan niet meer functioneren, met als gevolg dat de warmloopregelaar open blijft staan. De gevolgen hiervan kunnen (gedeeltelijk) worden weggeregeld met de CO schroef, waardor de motor warm toch goed loopt
Kortom, lees het boek.
Kijk ook naar de werking van de -luchtschuif (auxiliary-air device in het boekje, fig. 2 blz 14). Deze is net als de warmloopregelaar een electrisch verwarmde bimetaal bij de M102. Bij de M110 zit dat anders.
Daarnaast is er de koude-startinjector. Deze wordt geactiveerd door een termo-tijdschakelaar. Deze speelt alleen een rol bij het starten, en niet bij warmlopen.
Groet, Caspar
Laatst bijgewerkt door Trouwkoets op 24 aug 2012, 22:08, in totaal 1 keer bewerkt.