[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
gebroken nokas (Reparatie kosten en Oorzaak) : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 08:57

gebroken nokas (Reparatie kosten en Oorzaak)

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

gebroken nokas (Reparatie kosten en Oorzaak)

Berichtdoor RS82 » 21 aug 2012, 10:51

Hallo allemaal,

Ik heb vorige week een 240TD gekocht.
Hij was niet in top conditie, maar ik dacht dat het voornamelijk een paar kleine roestprobleempjes waren, en een niet zo mooi ingelaste wiel uitsparing aan de voorkant.
Hij rookte wel een beetje, (Roetwaarde bij apk vorige week 2,3 bij max 2,5), maar bij de garage zij dat het waarschijnlijk aan de diesel pomp lag, en dat daar dus nog wat instel afstel/revisie werk zou kunnen zijn. Verder kwam hij zonder problemen door de APK, dus ik dacht dat ik wel mee op vakantie kon gaan, en na terugkomst eens naar de oorzaak van de rook te zoeken/laten zoeken.

Helaas bij Duisburg, hoorde we voor 5 a 10 seconden een raar, geluid, wat leek op een soort harde storing op de radio, of iets wat over de weg sleepte, en toen viel de motor uit. Omdat het nog rustig was kon ik de auto zo ver mogelijk uit laten rollen omdat we net in een vervelende bocht op de snelweg waren waar de heuvel in de berm het zicht in de bocht aardig weg nam. Toen ik de motor kap opendeed zag ik boven aan de voorkant van de motor wat olie, en het druppelde ook al naar beneden, (in totaal ongeveer een klein handje vol) starten ging niet, omdat ik verder niet wist wat het kon zijn belde ik de ANWB.

(Het avontuur van de (on)behulpzaamheid van de ANWB op zondag bij een online afgesloten oldtimer verzekering met onmiddelijk ingaande voorlopige dekking, schrijf ik nog in een ander topic.)

De is auto uiteindelijk naar de dichst bijzijnde ADAC werkplaats gebracht. En de nog as is gebroken.
Prijs indicatie voor de reparatie daar: Nokas, lagers, olie filter, en ik denk wat pakkingen, en arbeitsloon werd op ongeveer 750 Euro geschat.
Is dat redelijk?

Ik begrijp niet helemaal waarom er olie uit de bovenkant van de voorkant van de motor zou lopen bij een gebroken nokas. Heeft iemand daar mischien een idee over?
Klopt het dat daar de vacuum pomp zit?

Verder dacht ik, en las ik op wat forums dat een nokas niet zo snel breekt uit ouderdom, dus dat er mischien nog een andere oorzaak zou kunnen zijn die ook verholpen moet worden.

Mijn fantasie sloeg mischien wat op hol maar om een verband te vinden tussen, de hoge roetwaarde en de gebroken nokas, dacht ik aan het volgende scenario:
Mischien staat de diesel pomp een beetje te hoog, waardoor er veel onverbrande diesel en roet bij de verbranding vrijkomt, die gaat naar buiten als de donkere rook, maar gaat mischien ook in de olie zitten, verstopt het olie filter, en mischien krijgt de olie pomp dan te weinig schone olie om verder te pompen, waardoor de nokas mischien droog liep, en brak.

Bij de garage vertelde ze dat ze eerst de nokas moeten repareren voordat ze naar een verdere oorzaak kunnen zoeken. Dat snap ik ook wel, maar ik zou nu toch al graag iets meer zou willen weten over wat de eventuele oorzaak voon een gebroken nok as zou kunnen zijn, om in te schatten wat de worst en best case scenarios zijn. En hoe ik de kansen ik kan schatten of ik over een week alsnog met die auto op vakantie zou kunnen.

Dus als er iemand is met de onaangename ervaring van een gebroken nokas, eventuele oorzaken, en reparaties, hoor ik graag jullie mening of advies, op en aanmerkingen.

Alvast hartelijk Bedankt

Groeten,
Ramses
Pas verkocht, 280TE. (kon ik hem maar weer terug kopen)
RS82
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: gebroken nokas (Reparatie kosten en Oorzaak)

Berichtdoor MB 250 » 21 aug 2012, 11:44

niet lullig bedoelt maar ik ben meer benieuwd naar

(Het avontuur van de (on)behulpzaamheid van de ANWB op zondag bij een online afgesloten oldtimer verzekering met onmiddelijk ingaande voorlopige dekking, schrijf ik nog in een ander topic.)

sorry dat ik je niet op technisch vlak kan helpen
MB 250

Berichtdoor RS82 » 21 aug 2012, 12:31

Hoi, ik heb net een half uur zitten typen aan een post onder het kopje reizen,

toen ik klaar was en het verhaal wilde versturen, was ik op een of andere manier automatisch weer uitgelogt, toen ik weer inlogde was het verhaal verdwenen. :-(

ik moet weer even motivatie verzamelen om het verhaal nog een keer te typen.
als het klaar is reageer ik wel met een link.

Groeten,
Ramses
RS82
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor RS82 » 21 aug 2012, 15:05

Nog niet veel reacties,

nu is het waarschijnlijk ook niet de interesantste vraag.
Wat ik vandaag met googlen en bellen aan informatie rijker ben geworden.

Is de theorie van een monteur: dat de roetmeting voor de APK, volgas, veel toeren zonder belasting al een aardige aanslag op de motor kan zijn.

Hoewel ik niet echt snap waarom volgas en veel toeren, zonder belasting schadelijker zou zijn als met belasting.
Heeft iemand daar mischien een uitleg voor?

Als er nog andere ideen zijn wat belangerijk is om te checken, om de mogelijke oorzaak van de gebroken nokas te vinden, hoor/lees ik het graag.
RS82
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Govert » 21 aug 2012, 15:51

Een hoge roetwaarde zou wel de hoeveelheid roet in de olie kunnen verhogen, maar mocht het filter vollopen, dan wordt de bypass geopend waardoor de motor gewoon olie krijgt.

Is de motor verder geïnspecteerd op schade? Is alleen de nokkenas gebroken? Of ligt de distributieketting er ook af?

Hoeveel kilometer heeft het blok gelopen?

De hoge roetwaarde zou veroorzaakt kunnen worden door een uitgerekte distributieketting, waardoor de kleppen geraakt zijn door de zuiger. De klep duwt tegen de nokkenas aan, waardoor deze breekt. Normaliter bij schuin geplaatste kleppen zijn dan alleen de kleppen verbogen, maar bij de diesel zitten de kleppen recht, de zuiger kan dan alle kracht aan de nokkenas doorgeven.

Andere mogelijkheid is een kapotte vacuumpomp, onderdelen komen tussen de ketting en een tandwiel, waardoor je ook leuke schades krijgt.

Een nokkenas nieuw kost circa €120 incl. BTW, de nokkenaslagers zijn circa €200 nieuw. Zit je al op €320. €750 is dan ruim geschat (voor een schatting is het overigens niet onredelijk), maar het kan zomaar dat er nog meer stuk is. Als de kleppen zijn geraakt moet de motor toch verder uit elkaar. Ik zou eerst het kleppendeksel verwijderen, inspecteren of de ketting nog heel is, restanten nokkenas verwijderen en kijken of de motor nog ronddraait. Eventueel een cylinder lektest om te kijken of de kleppen niet beschadigd zijn.

Een roetmeting moet een motor gewoon kunnen doorstaan. Daar breekt je nokkenas niet van.

Lange stukjes typ je het beste eerst in Wordpad/Notepad of iets dergelijks, of voordat je op "verzenden" klikt eerst even alles selecteren en kopiëren.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor RS82 » 21 aug 2012, 16:23

Bedankt voor de reacties
@Govert het blok heeft ongeveer 200 000km gelopen
bij de garage kan ik alleen via een soort van tussen persoon spreken, die vertelde alleen van de nokas, lagers, en kleppendeksel, van de ketting wist hij niks.
En elke keer als ik vraag waar de olie aan de voorkant van de motor vandaan kwam, verteld hij dat hij dat nog na gaat vragen.

Dat van die kapotte vacuum pomp klinkt interesant, ik vrees dat dat het is.
'"leuke schades"was waarschijnlijk niet zo positief bedoelt neem ik aan?

@MB 250 hier de link naar het ANWB verhaal viewtopic.php?f=11&t=16732
RS82
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Govert » 21 aug 2012, 16:47

Het lijkt me belangrijk om te weten of de ketting en de kleppen nog in orde zijn, voordat je een nieuwe nokkenas monteert. Als de kleppen geraakt zijn dan kan het zijn dat de zuigers ook nog beschadigd zijn. Het is niet zo dat je eerst de nokkenas moet monteren om te weten wat de rest van de schade is. Schade aan de zuigers kan je controleren met perslucht op de cylinders (cylinderlektest) en schade aan de zuigers zou je kunnen bekijken via een endoscoop. Daarvoor moeten wel de voorkamers verwijderd worden, maar dat is nog altijd goedkoper dan een nieuwe nokkenas monteren. Dat geeft het totale plaatje en dat maakt ook duidelijk of het zin heeft de motor te repareren/reviseren, danwel een ruilmotor te plaatsen. Nadeel bij dat laatste is wel dat je eentje nodig hebt met een aandrijving voor de niveauregelingspomp, dus een motor uit een 240TD.

Het bekijken van de zuigers kan eventueel achterwege gelaten worden als de zuigers beschadigd zijn. Dan moet de kop er toch af en op dat moment kan je de zuigers bekijken.

Waar kwam de olie precies vandaan?

Uit welke maand van 1980 is je 240TD? Weet je hoeveel luchtslangen er aan je vacuumpomp zitten? Twee of een?
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Govert » 21 aug 2012, 17:03

En wat is nu precies het verhaal van de garage? Voor €750 een nieuwe nokkenas en lagers en dan is de auto gerepareerd? of voor €750 een nieuwe nokkenas en lagers en dan gaan we eens verder kijken of er nog meer mis mee is? En wat voor garage is het? Algemene? MB?
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor RS82 » 21 aug 2012, 17:32

Hoi, ik heb ze net snel gebeld gelukkig kreeg ik een monteur, die heb ik verteld wat u hiervoor beschreven had.

Ik vind het wel een beetje bijzonder, dat ze zelf niet op het idee kwamen om de kleppen zo te testen, voordat ze de nokas en alles bestellen.(ik was er zelf nooit opgekomen, maar zij zijn een garage)

Het is een gewone algemene garage die op de een of andere manier met de ADAC verbonden is "Broeker GmbH"
Ja het verhaal is 750, voor een nieuwe nokkenas, lagers, en klepdeksel, olie en olie filter, die worden dan gemonteerd, en dan zouden ze de compressie gaan meten, en olie druk bekijken, om te zien wat er verder nog mis is.
En ik vrees dat het er niet bij blijft

Ik had het idee dat ik niet veel keuze had, het liefst had ik de auto naar nederland laten brengen.
Maar omdat ik dacht dat ik geen keuze had(omdat er bij de ANWB een soort regel is dat als de auto binnen de vakantie tijd gerepareerd kan worden ze hem niet terug naar nederland laten brengen) heb ik de reparatie toegezegt.

zojuist heb ik gevraagd wat het me zou kosten als ik alleen voor de tot nu to gemaakte uren zou betalen, hij wilde me ook de bestelde onderdelen erbij verkopen, prijs ongeveer zoals je schreef 320 euro onderdelen plus 100 Euro arbeidsloon.

Na het gesprek met de ANWB lijkt het toch mogelijk te zijn de auto nog te repatrieeren, als er nog meer mis is met de auto. (Normaal is er een regel dat als de auto binnen de duur van de vakantie te repareren is, de auto niet terug naar nederland getransporteerd kan worden)

Als ik nog ergens een plaatje van de motor vind om aan te wijzen waar ik denk dat de olie vandaan kwam, post ik het hier. (als ik voor de motor sta, was er een soort aanbouwdeel aan de rechter bovenkant van de motor)

ik weet niet meer of het een of twee slangetjes zijn van de vacuum pomp, de toelating is 05-1980
maar ik weet niet of dat automatisch dan ook de bouw maand is, kan ik de bouwmaand aan het chassis nummer zien?

Hartelijk bedankt voor de goeie raad, wat betreft het kleppen testen en alles.
RS82
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Govert » 22 aug 2012, 10:42

Hieronder zie je een plaatje van een OM616-motor in een T-model.

De rode stip zit op de niveauregelingpomp, daaronder zit (met blauwe stip) de vacuümpomp. Dit is een zuigertype, die heeft maar één vacuümslang.

De vacuümpomp gaat olie lekken als die beschadigd is. De niveauregelingpomp lekt bij beschadiging meestal olie in het niveauregelingcircuit, dus niet bij de motor, maar het is niet uitgesloten dat er olie lekt bij de motor.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Martin123T » 22 aug 2012, 11:23

Wat een mooie foto van de OM616 hierboven. :)

Ik ga binnenkort een boel motoronderdelen opruimen. Ik heb ongeveer een hele OM616 in onderdelen liggen. Misschien is de optie van repatriëring nog zo'n slechte niet, nader onderzoek is op zijn plaats. Het zou mij verbazen als de schade tot de nokkenas beperkt blijft en € 100,00 per uur bij een garage van een berger is erg duur.
Martin123T

Berichtdoor RS82 » 22 aug 2012, 12:39

Bedankt voor de Foto,

Tja nu ik de motor weer zie en me probeer te herinneren, waar ik allemaal olie zag, denk ik toch dat het ergens onder de kleppendeksel vandaan moet zijn gekomen, bij het gedeelte in de buurt van de niveauregelingpomp, want er zat olie op de bovenkant van het stuk van de motor waar de niveaureglingspomp gemonteert zit.
Of de niveauregelingspomp moet aan de bovenkant zijn gaan lekken.
Tja ik had mischien toch weer moeten kijken, omdat ik zo lang moest wachten en bellen had ik later nog wel even kunnen voelen, toen de motor weer afgekoeld was.

Voor het Worst-case scenario, er kan als ruilmotor dus alleen weer een 240TD motor in?
(Omdat er een niveauregelings pomp bij moet zitten/aangesloten moet kunnen worden)
kan eventuel een 200 TD of 300TD motor ook? of zijn dan de versnellingsbak en de verdere aandrijflijn onderdelen dan weer anders?

@Martin123T Ja als er nog meer kapot maar nog niet zoveel dat het beter is om er een hele andere motor in te zetten wil ik mischien nog wel wat onderdelen overnemen.

Ik heb net weer even gebeld met de garage, en die moeten het "Druckverlust geraet" sich von ein andere Filiale besorgen lassen. Dus morgen ochtend weet ik pas meer.
RS82
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Govert » 22 aug 2012, 13:47

De aandrijving voor de niveauregeling zit op de kop van de motor, je hebt dus een 240TD-blok nodig. Je kan ook een 240TD kop zetten op een "gewoon" 240D onderblok, dan heb je ook een 240TD-blok.

Een 200TD blok bestaat niet. Een 300TD blok zou kunnen, moet je wel nog wat meer voor aanpassen (ander differentieel, andere veren voor). Eventueel zelfs een 300TDT-blok, maar dan moet je ook een automaat hebben.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Trouwkoets » 23 aug 2012, 13:42

Ramses wat een gedoe. Sterkte.
De heren Govert en Martin zijn denk ik de experts.
Ik zou zeggen dat een nokkenas niet spontaan breekt. Een fabricagefout lijkt onwaarschijnlijk, en een vermoeiïngsbreuk (onder normale bedrijfsomstandigheden) ligt ook niet voor de hand. Hoe is de nokkenas gebroken? Is er een recht of evt. waaiervormig breukvlak, of kegel/conus vormig?

Dat harde ratelende geluid kan het overspringen van de distributieketting op het kroonwiel van de nokkenas zijn geweest. De timing tussen krukas en nokkenas is daardoor zodanig verstoord dat de kleppen de zuiger hebben geraakt. De distributie draait de nokkenas rond, maar de kleppen blokkeren de nokken. dan moet iets wijken/bezwijken.
Andere mogelijkheid is een gebroken distributie en vervolgens een harde klap van een zuiger die een open klep raakt.
Ik ben bang dat het geen mooi gezicht is onder het kleppendeksel, en dat het erger wordt naarmate je meer openmaakt.

Caspar
Laatst bijgewerkt door Trouwkoets op 23 aug 2012, 15:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Trouwkoets

Berichtdoor RS82 » 23 aug 2012, 14:35

Hallo allemaal,

Ik heb net met de garage getelefoneerd, ze konden de cylinder lek test niet doen omdat ze nog voor deze "oude" auto nog een adapter nodig hadden die ze niet hadden. Toen ze de oude nokas gingen uitbouwen zagen ze dat er een klep kapot was. :-(

@Trouwkoets, ik weet ongeveer hoe het werkt van de maschinen elementen boeken uit mijn studie werktuigbouw, maar ik heb weinig/totaal geen praktische ervaring. Het geluid zou denk ik goed dat ratelen van de ketting kunnen zijn.

Wel heb ik het gevoel dat het een beetje vreemde garage is, met een taktiek dat ze steeds de reparatuur prijs en reparatie tijd ophogen totdat ze het volgende probleem tegen komen, zodat de auto daar bij hun blijft. Op zich kan dat natuurlijk gebeuren dat je steeds iets nieuws tegen komt, maar op een of andere manier heb ik het gevoel dat er opzet in het spel zou kunnen zijn, maar het zou ook gewoon echt toeval kunnen zijn. Volgens de garage was er buiten de gebroken nokas en beschadigde lagers nog niets te zien. Ze hebben mischien ook veel andere dingen te doen. Het checken van de distributie ketting, en alles wat govert geschreven had klonken me logischer dan alleen maar de nokas en lagers vervangen, en dan kijken of alles ok is.

De garage had het nu over 2 kleppen vervangen, kop er af, kop er op ongeveer 1400 Euro, inclusief het werk aan de nokas. Maar ze rekenen ook bijna 100 euro per uur.

Gisteren heb ik ook nog met de garage gebeld waar ik de auto vorige week gekocht had.
De koop prijs was 2700 ik had niet echt gehandeld, er alleen een nieuwe apk bij gekregen, en nu het voorstel gemaakt de 750 euro reparatie rekening te delen, (hun kunnen ook de btw weer terug krijgen).
Dat met de btw truuk ging nog wel maar de rest niet. Maar ok er zat ook geen garantie bij.

Ik ga nu proberen de ANWB over te halen om de auto naar nederland te laten brengen.

Verder is er veel om over na te denken, en heb ik veel vragen:
Ik vrees dat het vast niet bij 2 kleppen blijft.
Wat zijn ongeveer de prijzen van het reviseren van de kop in dit geval (onderdelen) en hoeveel manuren gaan er in zoiets zitten?
Wat zijn ongeveer te prijzen van een ruil motor? Omdat het er een van een Kombi moet zijn vond ik dat op internet nogal moeilijk te vinden. en hoeveel werk is dat in manuren ongeveer aan inbouwen?
Het verkopen met een kapote motor is ook weer zo'n kapitaal vernietiging.
RS82
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Martin123T » 23 aug 2012, 14:50

Laatst bijgewerkt door Martin123T op 23 aug 2012, 14:56, in totaal 1 keer bewerkt.
Martin123T

Berichtdoor Diospuszta » 23 aug 2012, 14:52

Hoi,

Ik zou ook altijd proberen de auto naar Nederland te laten halen.
De kop eraf halen is niet het grootste karwei en dan is in Nederland van alles te regelen.
En het onderblok hoeft niets te mankeren maar dat kun je wel zien als de cilinderkop eraf is.
Dus ik zou in eerste instantie vanuit gaan een paar nieuwe kleppen en misschien een nieuwe distributie ketting en uiteraard een nieuwe nokkenas.
Als de kop meer mankeert is er toch wel een andere te verkrijgen.

Groet Diospuszta.
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja

Berichtdoor Martin123T » 23 aug 2012, 15:10

Ik heb nog even snel de ANWB-voorwaarden bekeken. Volgens mij kan de auto al gerepatrieerd worden op basis van de volgende voorwaarde:

Repatriëring — het terugbrengen van uw auto en bagage vanuit het buitenland
naar Nederland als de noodzaak daartoe uit een technische diagnose blijkt.
Wij bieden u deze hulp als u door pech niet verder kunt rijden en wij dat niet
kunnen laten oplossen binnen 48 uur nadat u pech, ongeval of diefstal bij ons
heeft gemeld (op een eiland 4 werkdagen) én niet vóór uw terug- of doorreis.
Martin123T

Berichtdoor Govert » 23 aug 2012, 16:31

We weten nu in ieder geval dat de kop er af moet.

Het is nu ook vrijwel duidelijk dat de nokkenas is gebroken omdat de kleppen de nokkenas hebben geraakt, toen ze door de zuiger omhoog zijn geduwd.

Kleppen zijn niet de grootste kostenpost, koprevisie ook niet, zoals Martin al heeft aangegeven. In principe reviseer je alleen dat wat kapot is, en het is niet waarschijnlijk dat alle kleppen zijn beschadigd.

Het onderblok kan ook beschadigd zijn, maar dat kan je deels vaststellen als je de kop van de motor hebt. Misschien dat het ook handig is om de krukas en de drijfstangen te controleren, maar daar moet je maar eens over praten met een revisiebedrijf.

Volgens mij is het zaak de auto weer naar Nederland te krijgen, dat werkt toch makkelijker.

Je hebt dan wat opties:

- Huidige motor uit elkaar halen en reviseren
- Ruilmotor vinden en monteren.
- Kop van huidige motor reviseren en monteren op een gewone goede 240D-motor als de huidige motor teveel beschadigd is.

Prijzen van een ruilmotor hangen sterk af van de toestand waar de motor zich in bevindt en of je zoiets als garantie krijgt. Compleet gereviseerde motoren (als nieuw) zie je wel voor €2500, motorblokken in onduidelijke toestand en met onbekend kilometrage voor €200-€300.

De methode van de Duitse garage komt me niet erg efficiënt over, de klant €750 laten betalen om een diagnose te kunnen uitvoeren die ook op een goedkope manier kan is niet goed.

Motor wisselen is vier tot acht uur, afhankelijk van hoe geoefend de medewerkers zijn. Het is gelukkig een 240D met handbak.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor RS82 » 23 aug 2012, 20:30

Bedankt voor de vele gedetailleerde antwoorden.

Ik heb nog steeds geen toezegging van de ANWB wat betreft de repatrieering.
Die willen steeds ook zelf met de garage in duitsland bellen, maar ik verwacht wel dat het gaat lukken.

Kwa kosten neig ik bijna het meest tot de russische roulette om er meteen een motor met onduidelijke toestand in te zetten. Maar ja dan gebeurt het een week daarop mischien weer, en via internet vind ik het zo en zo heel moeilijk om ruil motoren te vinden. Dus ik denk dat het het beste is alles gewoon maar te bekijken en dan te beslissen welke optie het beste is.

Omdat ik begrepen heb dat het transport van de ANWB een paar weken op zich kan laten wachten, word het allemaal extra moeilijk, omdat ik dan weer veel in het buitenland ben voor me werk. Dus de volgende rit zal nog wel even op zich laten wachten.

Ik hou jullie op de hoogte, en nogmaals bedankt voor de vele reacties.
De vele en snelle feedback is al bijna een reden om deze autos te blijven rijden.
RS82
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Volgende

Keer terug naar Techniek