door Martin123T » 18 aug 2012, 12:44
Gebruik als zoekterm maar eens 'kletteren'. De omschrijving van het waargenomen geluid komt in dit geval niet helemaal overeen. Het is natuurlijk moeilijk om via een forum diagnose te stellen, maar ik wijs je er maar op omdat niet altijd alle adviezen even juist zijn.
Ik heb zelf bij Mercedes gewerkt, ik spreek regelmatig nog oud-collega's. De jongens die vroeger veel aan de W123 hebben gewerkt, vertelden mij dat ze bij taxi's vaak alleen versleten frictieplaten vervingen. Ze hadden er zoveel handigheid in, dat ze dat binnen een paar uur hadden gefixt. Vroeger had men niet snel een defect druklager of een versleten drukgroep, maar met de huidige leeftijd van de W123 is niets uitgesloten.
Als je het geluid niet vertrouwt, dan kun je het beste de bak demonteren en alles goed (laten) controleren. Persoonlijk vervang ik het liefst alleen de defecte onderdelen, het preventief vervangen is een afweging. Als je het leuk vindt om zelf te sleutelen is dit niet altijd nodig, als je het moet laten doen is het vaak wel beter. De kosten wegen meestal niet op tegen het risico van extra uurloon.