De M110 (althans das de enige waar ik ervaring mee heb) is een erg gevoelige motor die heel nauwkeurig luisterd met maar zeer kleine toleranties. Kleine afwijkingen kunnen de meest vreemde en drastische gevolgen hebben. Vooral dat vacuum systeem is erg gevoelig en redelijk complex en regelt vanalles. Zoals het geen wat ik boven beschreven heb (dus drukverhoudingen in brandstofsysteem), ook de onstekingsvervroeging, schakelgedrag automaat (wanneer je die hebt), sloten, lampen en bij de coupe ook nog eens de stoelvergrendeling.
Als je voor de auto staat dan zit er rechts achter aan bestuurderszijde, op de hoek naast de kleppendeksel op je inlaat traject een dun pijpje. Daarop zit de vacuum verdeler met een aantal terugslagklepjes die weer met slangetjes naar je lampen en kabine gaan. Wanneer daar die (rubber) verdeler loskoppeld van dat pijpje en die afdopt, heb je dus niets meer van vacuum op de lampen en sloten. Wanneer je dan nog steeds hetzelfde probleem hebt kan je een lekage in dat traject dus al uitsluiten..
dan moet je het dichter bij de motor zoeken..
Ik had een jaar geleden hetzelfde fenomeen, dat de motor afsloeg wanneer ik van hoog toeren terug ging naar stationair. Maar ik had toen een combinatie van meer problemen, zoals een defecte warmloopregelaar en brandstofaccumulator. Die laatste houd het brandstofsysteem op druk wanneer de pomp uitschakeld als de auto op contact staat maar motor niet loopt.
Ook was dat ronde doosje onder de luchtfilter lek en die is moeilijk om zomaar op correct functioneren te meten. Deze zit onder op de luchtfilter weer terug op het inlaattraject als shuntleiding. Op de dop zit een klein slangetje welke weer aangesloten is op een elektrisch gestuurd vacuumklepje. Dit klepje regelt vacuumdruk op het membraam van de klep onder de luchtfilter. Die onder de luchtfilter geeft dus meer of minder lucht door wanneer de druk op het membraam aan de tegengestelde zijde veranderd, wat weer geregeld word door bepaald toerental van de motor ism kilometerteller en brandstofrelai. Of dat membraam lek is kan je meten via het dunne slangetje op de dop. Maar of hij als shuntleiding nog goed zijn werk doet? Heb ik geen idee hoe dat te meten naast een stilstaande auto.
Succes in ben benieuwd en misschien zit het heel ergens anders.. Dat maakt die M110 nou net zo leuk..