[/quote]
Over dat natrekken is een boel te vertellen,zijn ook niet veel garage s die dat goed doen bij zo n MB diesel zijn wij in de loop der jaren achtergekomen.
Als we weer thuis zijn zal ik daar indien gewenst een artikeltje over maken
[/quote]
Omdat belofte schuld maakt bij deze.
Het natrekken van de cilinderkop met zeskantinbusbouten word vaak door garage s en knutselaars zonder MBdiesel ervaring niet goed gedaan.
De 4 cylinder heeft 4 van de 18 kopbouten buiten het klepdeksel zitten en de OM617 5 van de 21.
Bij de montage van de cilinderkop word de schroefdraad licht ingeolied en de onderkant van de boutkop daar waar hij op de onderlegring drukt rijkelijk.
De kop word volgens voorschrift aangetrokken en moet na ca 1000 km nagetrokken worden. En daar ging het nou mis.
De 14 of 16 kopbouten welke onder dat klepdeksel huizen zitten daar overvloedig in de motorolie. De 4 of 5 buitenste zijn protdroog.
Als je nou al die bouten natrekt op 100 nm dan zal die buitenste rij bouten dus te los staan.
Om dit probleem optelossen spoot ik altijd voordat ik begon die koppen overvloedig in met motorolie EN zette de inbuszeskanten ook vol motorolie. Dan had je dezelfde situatie als de binnenbouten.
Bij het insteken van de inbus stroomde de olie dan langs de boutkop en bij los-vastdraaien vloeide dan onder de boutkop. Dan stonden ook de buitenste rij bouten op 100nm.
Wanneer dat natrekken niet goed gedaan was dan had je bij zo n 5 a 10.000 km koelwater leksporen uit de koppakking over het cilinderblok.
Niet dat het er met emmers gelijk uitstroomde maar drensde wat door.
Vele van die gevallen hebben we gehad als de motor bij ons gereviseerd was en de auto verderop in het land reed. Dan gingen ze voor de kopnatrekken naar een garage in de buurt of een ,,handige,, kennis.
Omdat er garantie op de motor zat kwamen ze daar natuurlijk mee terug.
Meestal was de kop op de juiste manier natrekken voldoende om het probleem te verhelpen.
Reden ze er toch mee door dan hadden ze later een ,,lekke,, koppakking.
Nog niet direct daar bij dat koelwater maar uit de verbrandingsruimte naar zo n buitenste kopbout. Dat kwam ook regelmatig voor.
Is hier ook al eens wat over gezegd
viewtopic.php?f=6&t=3997Als je dit hebt mag je de kopbout NIET meer hergebruiken omdat de materiaalstructuur veranderd is door de langs stromende verbrandingsgassen en die bout dus later gaat breken.
Dit hele gedoe ga je in geen enkel werkplaatsboek terug vinden.
Ons is dit in de practijk gebleken
foto , de buiten zittende kopbouten,rood aangegeven <br><br>Post edited by: ooo, at: 2008/05/17 22:19