[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
afslaan na volgas : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 11:01

afslaan na volgas

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

afslaan na volgas

Berichtdoor Joseph » 31 aug 2012, 09:32

Hebben jullie dat nou ook?
Als ik met m'n 280TE volgas wegrij en na 100 meter het gas loslaat slaat ie af.
Joseph
 


Re: afslaan na volgas

Berichtdoor Niekoss » 31 aug 2012, 12:31

Na volgas en dan remmen of als je uit laat vieren...
Gaat het om LPG of benzine???
Niekoss
 


Re: afslaan na volgas

Berichtdoor Joseph » 31 aug 2012, 14:09

Remmen of niet remmen maakt niet uit.
Als je het gas loslaat blijft een te rijk mengsel achter en de zaak verzuipt.
De motor loopt overigens alleen op benzine.
Joseph
 


Re: afslaan na volgas

Berichtdoor ToonCoupe » 31 aug 2012, 14:24

Misschien dat de "luchtweger" blijft hangen, de positie daarvan bepaalt de hoeveelheid ingespoten benzine. Check of hij over het hele traject nog soepel terugveert uit zichzelf als de motor niet draait.

mvg
ToonCoupé.
ToonCoupe
 


Re: afslaan na volgas

Berichtdoor Zozo » 04 sep 2012, 15:51

De M110 met Kjet heeft na 1981 een uitbreiding gekregen in zijn vacuumsysteem. Ik weet niet precies de exacte termen van de onderdelen. Het heeft te doen met de schubumluftung (ventiel), deze is 2 ledig en werkt met 2 verschillende kleppen in je vacuum. Eentje zit onder bij de extraluchtschuif tussen de slangen gebouwd en de ander is een zwart doosje onder je luchtfilter. Die laatste wordt gestuurd via een vacuumklepje die weer via het brandstofrelai en een censor op je kmteller wordt gestuurd. Deze zorgen voor een betere brandstof/luchtverhuoding tijdens het gas terugnemen.

Een beschrijving van de exacte functie heb ik nooit ergens kunnen vinden en het correct testen van dit systeem is ook alleen in rijdende toestand te ondernemen met de juiste meetapparatuur.

Een vacuumlekkage in een van deze delen kan wel zulke gevolgen hebben als dat je beschrijft. En is gemakkelijker te testen met een vacuumtester.

Ook is het mogelijk dat je brandstofdruk in het algemeen ontregeld is en de motor gewoon te rijk loopt, hiervoor zou je de de brandstof pomp en de brandstofaccumulator en of de warmloopregelaar moeten testen. In elk van deze gevallen zou de motor eigenlijk al niet helemaal lekker moeten lopen en veel gebruiken zo'n 1 op 6 en meer. Ook kan de kleur van de bougies je misschien een te rijke afstelling aflezen wanneer deze te zwart zijn.. :)
Avatar gebruiker
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: afslaan na volgas

Berichtdoor Joseph » 04 sep 2012, 17:01

Bedankt voor de tips.
Eerst maar eens het vacuum nakijken, de cv werkt trouwens alleen direkt na uitschakelen motor, zou kunnen kloppen.
Joseph
 


Re: afslaan na volgas

Berichtdoor Zozo » 04 sep 2012, 18:53

De M110 (althans das de enige waar ik ervaring mee heb) is een erg gevoelige motor die heel nauwkeurig luisterd met maar zeer kleine toleranties. Kleine afwijkingen kunnen de meest vreemde en drastische gevolgen hebben. Vooral dat vacuum systeem is erg gevoelig en redelijk complex en regelt vanalles. Zoals het geen wat ik boven beschreven heb (dus drukverhoudingen in brandstofsysteem), ook de onstekingsvervroeging, schakelgedrag automaat (wanneer je die hebt), sloten, lampen en bij de coupe ook nog eens de stoelvergrendeling.

Als je voor de auto staat dan zit er rechts achter aan bestuurderszijde, op de hoek naast de kleppendeksel op je inlaat traject een dun pijpje. Daarop zit de vacuum verdeler met een aantal terugslagklepjes die weer met slangetjes naar je lampen en kabine gaan. Wanneer daar die (rubber) verdeler loskoppeld van dat pijpje en die afdopt, heb je dus niets meer van vacuum op de lampen en sloten. Wanneer je dan nog steeds hetzelfde probleem hebt kan je een lekage in dat traject dus al uitsluiten.. ;) dan moet je het dichter bij de motor zoeken..

Ik had een jaar geleden hetzelfde fenomeen, dat de motor afsloeg wanneer ik van hoog toeren terug ging naar stationair. Maar ik had toen een combinatie van meer problemen, zoals een defecte warmloopregelaar en brandstofaccumulator. Die laatste houd het brandstofsysteem op druk wanneer de pomp uitschakeld als de auto op contact staat maar motor niet loopt.

Ook was dat ronde doosje onder de luchtfilter lek en die is moeilijk om zomaar op correct functioneren te meten. Deze zit onder op de luchtfilter weer terug op het inlaattraject als shuntleiding. Op de dop zit een klein slangetje welke weer aangesloten is op een elektrisch gestuurd vacuumklepje. Dit klepje regelt vacuumdruk op het membraam van de klep onder de luchtfilter. Die onder de luchtfilter geeft dus meer of minder lucht door wanneer de druk op het membraam aan de tegengestelde zijde veranderd, wat weer geregeld word door bepaald toerental van de motor ism kilometerteller en brandstofrelai. Of dat membraam lek is kan je meten via het dunne slangetje op de dop. Maar of hij als shuntleiding nog goed zijn werk doet? Heb ik geen idee hoe dat te meten naast een stilstaande auto.

Succes in ben benieuwd en misschien zit het heel ergens anders.. Dat maakt die M110 nou net zo leuk.. :woohoo:
Avatar gebruiker
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten