door MBvO » 10 sep 2012, 18:52
Van het gelige plastic pompje moet je inderdaad de bovenkant losdraaien (tegen de klok in). Als 'ie vast zit: onder de rand inspuiten met WD40 (werkt ook op plastic) en wachten. Evt. met een doek losdraaien.
Bij mij werkt het ook goed om een dikke imbussleutel met een doekje erom, boven IN het pompje te steken en daaraan te draaien.
Een aantal slagen los draaien en dan kan je pompen. De slag is maar 5-7cm of zo, niet veel.
Ontluchten mbv de startmotor gaat ook wel, maar is een flinke belasting voor de startmotor. Als remedie kun je in ieder geval je hoofdfilter vol diesel gooien voor je 'm installeert, als je dat helemaal wilt volpompen ben je wel ff bezig.
Ik heb dat gedaan en was alnog verbaasd over hoeveel lucht ik manueel moest wegpompen om de motor te laten starten.
Je kunt het handpompje ook vervangen. Je krijgt dan niet zo'n geel ding meer, maar een zwart pompje wat je niet hoeft los te draaien, maar waarmee je meteen pompen kunt. Is hier op het forum al meer over geschreven.
Het ontbreken van het voorfilter kan denk ik best kwaad, want bij mij houdt het voorfiltertje altijd zooi tegen, die anders in het lagedruk gedeelte vd pomp terecht komt of daardoor stroomt naar het hoofdfilter, wat dan eerder verstopt.