[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Wouter1973 : Even voorstellen

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 18:36

Wouter1973

Dit is de plaats waar je jezelf en eventueel je auto kunt voorstellen. (en niet meer dan dat!!)
Ook als je al langer lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent.
Dit is dus NIET de plaats om je vragen neer te zetten.
Daar hebben wij tenslotte een heel forum voor.

Wouter1973

Berichtdoor Wouter1973 » 14 sep 2012, 20:26

Hallo, ik stel me graag even voor, hoewel ik (nog) niet in het bezit ben van zo'n mooie degelijke W123. Ik heb er wel één op het oog, een 230TE combi. Daarover later meer. Eerst in een notendop het "hoe kom ik hier verzeild verhaal". Ooit met een vers rijbewijs op zak begonnen als Citrofiel, maar naarmate de bedrijfszekerheid van mijn vervoersmiddel in de loop der jaren een belangrijkere eis werd overgestapt naar Volvo. De 700 serie. Drie stuks in bezit gehad. Daarna de ultieme Zweed: de 900 serie. Nog altijd achterwielaangedreven, in feite nog met een doorontwikkelde B18 zoals die in de Kattenrug zat, maar dan met een turbo erbij. En hoewel mijn huidige 945 met zijn 445.000 km (op LPG!) nog geen tekenen van vermoeidheid vertoont wil ik toch weer oldtimer gaan rijden. In de loop der jaren heb ik enkele Volvo 140's gehad, en daar zat ik toch altijd lachend achter het stuur. Hoe kom ik dan bij Mercedes? Mijn vader had op een gegeven moment een W114 en had daar opvallend weinig problemen mee. Het ding reed erg comfortabel en deed het ook prima op LPG. Momenteel heeft hij een 350 SL uit 1984 en dat voelt ook heel degelijk en comfortabel aan. Ik ben al langer gecharmeerd van de lijnen van de W123. En dan met name de combi. Hoewel ik toegeef (hoop dat dit niet vervelend wordt opgepakt) dat de W123 ergens ook ver weg iets 'ordinairs' heeft, trekt me dat misschien ook juist wel aan. Ik vind ze chique. En hoewel Volvo claimt destijds de veiligste autofabrikant te zijn, vermoed ik dat Mercedes-Benz die eer eigenlijk ook wel toekomt. Voordat dit een te lang verhaal dreigt te worden concreet: ik wil een W123 gaan rijden. Dagelijks. Op LPG. Mijn drie kinderen, vrouw en hond moeten ook vervoerd kunnen worden, en ik rij gemiddeld ca 15.000 km per jaar. Ik ben met Volvo's heel handig geworden, sleutel zelf ook aardig wat, hoewel dat niet erg vaak nodig is bij de 940. Ik heb een W123 230TE op het oog, op LPG. Ik heb 'm al bekeken. Voorzien van onderhoudshistorie, ziet er prima uit. Vier versnellingen. Achterklep roestvrij, voorschermen goed, onderkant op het eerste gezicht ook prima. Onder de matten (zowel voor als achter) droog. Met 299.000 km ervaring. Rijdt goed. Remt goed. Start goed. Schakelt goed. Geen opvallend grote stuurspeling. Wel hangt de achterkant iets laag, echter dat lijkt me komen door de 70L LPG tank die achterin ligt. Hij veer nog wel prima. Er zit een 2.3 viercilinder uit een W124 in volgens de huidige eigenaar. Dit exemplaar viel me in positieve zin op qua uiterlijk. Heb echt al slechtere gezien. Ik ga aanstaande donderdag 20 september weer kijken, eigenlijk met als doel de W123 te kopen. Zijn er nog specifieke zaken waar ik écht op moet letten? Want ik hoop me heel binnenkort hier te kunnen melden met m'n nieuwe aanwinst. :)
Wouter1973
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re: nieuw!

Berichtdoor Rein in Trondheim » 14 sep 2012, 21:53

Hallo, veel plezier succes met je keuze, je schrijft dat de auto laag hangt, doet ie dat ook als de motor draait ? Iedere W123 station heeft nivoregeling dus het gewicht van de gastank zou geen invloed moeten hebben op hoe hoog de auto staat.
Eigenlijk zou de auto zelfs niet in moeten zakken bij stilstand, maar dat doen ze in het echt nog wel eens...volgens mij is dat niet zo ernstig doet, die van mij ook.
Kijk eens wat de positie van de auto onder het rijden is en of hij nog omhoog komt met een draaiende motor.
En verder, roest onder de achterse zijruiten, haal het reservewiel em het ding waar de verbanddoos achter zit los en dan kun je de ruitsponningen van onder voelen, niet te krities want dan kun je helemaal geen station kopen. Op die manier kun je ook een heel stuk van de binnenschermen zien of daar iets niet klopt of is gerepareerd. De reservewielbak wil wel roesten en ook bij de achterlichten roest hij wel. De dingetjes waar de aanslagrubbers van de achterveren tegenaankomen waren bij mij erg verrot, ik weet niet of dat typisch is voor dit model, wel is mij opgevallen dat je vaak ernstige roest kunt hebben die verstopt zit onder de roestwerende pvc laag onder de onderkant. Remklauwen achter willem wel eens vast zitten, je kunt kijken of de blokken aan beide kanten slijten en of de schijven aan binnen en buitenkant blank zijn, de klauwen zijn anders dan die van de sedan
Laat je niet afschrikken, veel succes
Rein in Trondheim
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja

Re: nieuw!

Berichtdoor 300TD W123 » 14 sep 2012, 21:55

Welkom Wouter,

Het is, zoals al zeer vaak aangegeven op dit forum verstandig om een kenner mee te nemen naar de wagen, of een aankoopkeuring te laten doen.
Deze moeite/geld betaald zich later zeer zeker terug omdat je als leek nooit alle slechte/mindere punten van een W123 zal ontdekken.
Succes met het kopen van een andere wagen van HET merk. Het zijn en blijven betrouwbare en geweldige wagens om in te rijden.ze roesten alleen zo graag

Groet Mark
300TD W123

Re: Wouter1973

Berichtdoor Wouter1973 » 15 sep 2012, 07:59

Dank voor de tips! Ik geef toe dat ik wel wat koudwatervrees heb. De laatste W123 die ik heb bekeken kwam niet omhoog, veerde zoals gezegd wel goed, en mij viel op dat de achterwielen zichtbaar negatief camber hadden. Niet overdreven, wel zichtbaar. Bij de Citroen BX betekende dat verschijnsel teveel speling op de achterste draagarmen, vandaar dat het me nu ook opvalt. Ik begrijp dat ik in het ergste geval nieuwe veerbollen danwel verzwaarde achterveren moet plaatsen?
De extra roestcheck aan de hand van de genoemde tips ga ik nog doen. Huidige eigenaar staat geen snelwegrit toe (alleen in het dorp) vanwege schorsing van de auto.
Ik vind de auto vooral aantrekkelijk vanwege de prijs (ca 2500), en de prima optische verschijningsvorm. Koppeling vervangen. Divers plaatwerk vervangen, evenals zaken als remmen, startmotor (met rekeningen erbij). Relatief net interieur (wel met vervangingsstoelen voorin).
Wouter1973
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Rein in Trondheim » 15 sep 2012, 09:02

als de auto is ingeveerd gaan de wielen inderdaad wijken, dat licht aan het ontwerp van de achteras. Omdat als het goed is de auto omhoog komt bij het rijden, staan de wielen dan wel weer recht.
Als de auto niet omhoog komt is de nivoregeling defect, kan natuurlijk iets simpels zijn, kan ook erg duur zijn, dus dat zou ik echt wel nakijken of navragen.
Ik weet niet wat het ergste geval is, de schokbrekers/veerelementen zijn erg duur en doorgeroeste veerschotels ook, denk niet dat dat het is, maar je had t over t ergste geval, een goed werkend systeem moet de auto op nivo houden en sterkere veren zijn volgens mij niet de oplossing.
Je kunt beginnen te kijken of er vloeistof in het tankje zit onder de motorkap en vraag de verkoper of hij iets weet over dit probleem.
De auto is geschorst zei je, is dat omdat hij geen APK meer heeft ? Oldtimers zijn goedkoop in belasting en verzekering dus waarom is hij geschorst.
Wil je beslist niet bang maken en de problemen die de auto heeft zijn mischien wel heel goed zelf op te lossen maar het is wel belangrijk om daar een zo goed mogelijk beeld bij te hebben.
groet,en veel succes, Rein
Rein in Trondheim
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Wouter1973 » 15 sep 2012, 12:51

De auto heeft apk tot september 2013. Hij staat geschorst, vermoedelijk omdat de huidige eigenaar de auto alleen voor de verkoop heeft en geen verzekering betaalt. Ik ga donderdag weer kijken en zal dit met een gezonde kritische houding doen.
Wouter1973
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Rein in Trondheim » 15 sep 2012, 15:27

er is nog een ding wat ERG belangrijk is, je zei dat er een motor van een W124 inzit, ik kan het mis hebben maar volgens mij zit bij de W124 de hydrauliekpomp NIET meer aan de cilinderkop, wat het dan erg moeilijk maakt om die pomp in te bouwen. Ik kan me natuurlijk vergissen ,maar kijk alsjeblieft of de hydrauliekpomp aanwezig is, anders wordt het heel moeilijk om de nivoregeling goed te laten werken en de achterveren van een T zijn niet sterk genoeg om zonder nivoregeling te werken. De pomp past voor zover ik weet alleen maar op cilinderkoppen die van autos zijn met dit type nivoregeling en ik weet ook niet of deze koppen op een W124 onderblok passen.
Zoals gezegt, ik kan het mis hebben, weet niet zo veel van w124s en ook niet zoveel van de benzinemotoren maar dit is denk ik erg belangrijk om duidelijk te hebben.
groet, Rein
Rein in Trondheim
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Coupe280 » 15 sep 2012, 17:40

hoi wouter .
die 2500 is erg weinig voor een t die er uitziet als zo als jij beschrijft.
ik heb altijd gemeend dat de t een zeer gewilde uitvoering is in de staat zoals jij hem weet te staan.
normaal staat hij een stuk duurder te koop
dus ik zou mij toch afvragen waar zit dat prijsverschil in??
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
LPG: Ja

Berichtdoor Wouter1973 » 15 sep 2012, 18:29

Hoe ziet die hydrauliekpomp eruit en waar zit deze?
Wouter1973
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Admin » 15 sep 2012, 22:44

Hallo Wouter,

Dit is een voorsteltopic, bedoeld om jezelf voor te stellen.
Voor al je vragen hebben wij een heel forum dat tot je beschikbaar staat.
Gelieve je vragen daar te stellen.

Bij voorbaat dank.
Admin

Berichtdoor Rein in Trondheim » 21 sep 2012, 13:36

en? heb je m gekocht ?
Rein in Trondheim
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Wouter1973 » 22 sep 2012, 08:42

Jazeker! Het is een prima witte 230TE geworden. Binnen het budget. En in, gezien dit budget, alleszins prima staat en met meer pluspunten dan minpunten. De achterschermen zijn bijvoorbeeld door een vorige eigenaar al aangepakt (gelast), voorschermen zijn redelijk goed, kriksteunen en onderkant okee. Achterklep kennelijk ooit vervangen door een ander roestvrij exemplaar. Geen volledige onderhoudshistorie, maar wel een aantal belangrijke reparaties die aantoonbaar zijn met aankoopbonnen (koppakking, koppeling + drukgroep, remklauwen rondom vernieuwd etc). Hij ligt iets lager op de weg dan de gemiddelde W123 combi, maar de lijn is wel horizontaal en hij veert goed en comfortabel (geen stuiteren). Met zijn aluminium BBS-achtige velgen (wel origineel Mercedes) ziet ie er erg stoer uit. Werkende centrale deurvergrendeling. Trekhaak. Prima interieur. Droog en roestvrij onder de matten. Voorstoelen vervangen door elektrische verstelbare Recaro sportstoelen, wat eigenlijk heel erg goed zit. Start goed, loopt als het spreekwoordelijke naaimachientje, koppelt en schakelt goed en soepel. Remt goed. Alles werkt (blower, kachel, achterruitverwarming, etc).
Wat kleinere minpuntjes zijn er ook: de banden zijn op een gegeven moment wel aan vervanging toe (nog enkele mm profiel). Speling op het stuurwiel is net iets teveel naar mijn zin, maar dat is te stellen toch? Er zit wat speling op het gaspedaal, maar dat zit in het stangenstelsel ergens onder het luchtfilter zag ik al. Verbruik vind ik aan de forse kant, ik heb bij een langere rit 1:6 verbruikt bij ongeveer 110 km/u constant. Staat waarschijnlijk iets te rijk, of ik moet er aan wennen om toch rond de 100 km/u max te rijden. De motor maakt dan al flink toeren, wat natuurlijk aan het ontbreken van een vijfde versnelling te wijten is.
Een praktisch minpunt waar ik nog mee stoei is dat ik beduidend minder bagageruimte heb dan bij mijn Volvo 940. Die had een vrijwel verticaal aflopende achterklep, de 230 loopt veel schuiner af. Ik mis dus hoogte. Met drie kinderen, een hond en attributen als een kinderwagen is het echt even puzzelen nu.
Wouter1973
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor DarkRaverNL » 22 sep 2012, 11:16

fotoosss?! :D